Badrum
Robban8: Jag har ingen koll på vilken som är mest slät men både Flugger och Caparol har en G900V i sitt system
Fredrik-: För monteringen tänkte jag 2 eller 4st vanliga 260mm handfatskonsoller, på det en skiva, och på det limma plattan. Den klinkerplattan jag har är slät. Gera kanten har jag tyvärr inte verktyg/maskiner för, har sett duktiga plattsättare här som gör det med vinkelslip men det är långt över mina skills. Så det kvarstår att sätta någon kantlist i kanske aluminium, men även om kanten
Ucklahoma: Ett annat tips men kanske blir samma funktion? Gör ytan där duschen är ett steg ner i förhållande till övriga badrummet. Då håller sig vattnet från duschen där och ev. övrigt vattenläckage kan rinna ner i golvbrunnen.
Kirre2021: Är ingen expert och svårt att se allt på bilderna. Men tycker det ser ut som det är fel monterat då brunsmanchetten sticker ut utanför klämringen, vilket kan leda till att vatten kan kappilärt går under och det blir fuktskador. Men det är ju inte ovanligt att det ser ut så här tyvärr. Men lukt (avloppslukten) kan ju komma om det saknas vatten i brunnen eller om vattenlåset inte
Demmpa: Den där rörböjen används bara om det ska vara ett rörutlopp till något utanpåliggande apparat. Till bl.a. infälld strömbrytare så använder man en apparatdosa, då förslagsvis en justerbar för dubbel/trippelskiva.
ohlinj: Spana in detta kontot så får du nog lite hjälp i alla fall. Väldigt snygga plattsättningar! https://www.instagram.com/kraggabad/
tyomka: Hej! Är det de här (se bild) två muttrar i väggfästet som ska skruvas för att få bort duschblandaren?
Challe88: Hej! Stängde av vattnet (Vred medurs), då blandaren skulle undersökas. Nu läcker den ena ventilen, fast den är fullt uppdragen (vriden moturs). Jag vet inte vad det är för typ av ventil, och hur jag ska lösa det. Ska ringa rörmokare imorgon. Har ställt hink under nu, då det droppar. Någon som har något tips, eller information om vad som kan gått fel?
Anonymiserad 682486: För somliga eller fler av er kanske svaret på dessa frågor är givna. Men jag är bara en orolig stackare som inte har någon koll på läget. Jag är inte ens lekman. Därför vänder jag mig till er. I denna tråd skulle jag behöva svar på tre frågor avseende: 1. Min nya silikonfog i mitt badrum jämte hantverkarens tillvägagångssätt när han tog bort den gamla silikonfogen. (Se
Krilleman: Just standarden M26 (160cc) eller G20 (150cc) är "universal". Det är samma sak på alla artiklar. Oavsett blandarfäste eller blandare.
S.rosendal: Kanske är något fel då! Jag borde nog kika på det. Har inte haft tvättmaskin i min egna bostad förr så har inte mycket att jämföra med. Tackar så mycket för svaren! [citat]
imported_Tessan: [citat] Låter rimligt. Byte av golvbrunn kostar tydligen 4500 så inget hutlöst pris. Jag väntar på spänning med offert.
karlmb: [citat] Korrigering: Detta är en Thermia 16T110 (110liter). Tillverkad 1965. Vilket kanske inte är vad TS har.
AG A: Du lägger/limmar helt enkelt bara tätskiktsfolien på golvet likt en våtrumsmatta. Skär till hörnen, och sätt en hörnmanschett över. Måla sedan med "tätskiktskletet" som övergång mellan vägg och över tätskiltsfolie.
William00: Håller på att renovera badrummet och undrar vad som är okej att ha kvar och vad som behövs ändras när det gäller rördragning. 1 Får man dra pex utan skyddsrör? 2 Får man dra pexrör ut ur vägg och låta rören hänga fritt under handfatet eller toalett? 3 Man måste dra ut handfats rören 60cc och inte runt 100cc som det är nu. Men behöver man dra 60 cc vertikalt eller kan man
DE73: [citat] Jag skulle ställt lite följdfrågor till styrelsen vad som är gjort och eventuellt vad som ska göras.
sinuslinus: Är golvet färdigt? Ser ut som flytspackel. Skär rent och mjukfoga.
BirgitS: [citat] Man slutar med flytspacklet jäms med gips och kanten av tröskeln så man behöver göra en kant där tröskeln ska vara. Det här är nog innan flytspacklingen när hantverkare gjorde badrummet för 1,5 år sen. Bilden är tagen stående i dörröppningen med kameran riktad mot golvet. [bild] Det här är när de hade börjat med tätskiktet, dvs. spackling klart. Taget inifrån
Veligtant: Fick du reda på fördelningen av kostnader mellan försäkringsbolagen? Vilken kostnad tog ditt försäkringsbolag?
xxargs: gul - brun ton beror ofta på att järn fäller ut till järnhydroxider i kontakt med luftsyre - det behövs väldigt lite av det i vattnet för att det senare skall ge en bestående infärgning. Är ytan av kalksten/marmor/cementbruk av något slag så kommer rostfärgen betydligt fortare av dess högre alkalitet i ytan än om det är sten, emalj eller plast. Hoppas dina ytor inte av modellen
johannaak: Jag har köpt en gammal Avokadogrön toalett att montera i mitt badrum (jo, smaken är bekant som med mkt annat -delad). Toaletten ska fungera men har inte varit monterad på väldigt länge. Tänkte passa på att byta ut lite saker invändigt, bla ”bollen” som jag förstått gärna vittrar sönder. Bör jag passa på att byta något annat? Tänkte åka till Bauhaus eller Biltema i morgon.
Vector: Ja.. det finns. Bla denna från gustavsberg. Måste bara köpa till nipplar som passar istället för blindpluggarna
Aldin88: [citat] Hej, ja jag fick tag i ett par nya fästen. Kontaktade GSAB och fick hemskickade 2 st. Kontaktuppgifter se nedan: GSAB | 08-546 117 00 | info@gsab.se Besöksadress: Dumpervägen 7, 142 50 Skogås Postadress: Box 1, 142 21 Skogås
gone_fishing: [citat] Fogbruket var fuktskadat innan du använde det. Skrapa ur all dålig fog, köp ny och gör om.
Krilleman: WOW! Jag har ondgjort mig mängder med gånger för denna herre. MEN sen så har han bekräftat min utsago, och jag har missat det helt... (Har han månne läst mina eviga inlägg på byggahus?! 😆😆) Jag har inte sett denna först nu. Två år senare... Skam den som ger sig. Gud hör bön! 😊😊 [MEDIA=youtube]aIrn0PFjuPE[/MEDIA] EDIT: Jag hade slutat kika på denna herre då tipsen
Jearut: Hej! Blev det valet som du skrev om. Vi går i samma tankar och hade gärna velat se en bild isf 😃!?
Dowser4711: [citat] Tips på dokumentation? Tja, arkivera den här tråden som en PDF tillsammans med den övriga korrespondensen som du har haft om du känner att du förvarar filer säkert långsiktigt, annars, skriv ut så att du har det tillgängligt om det blir ett försäkringsärende kring det där om 10-15 år.
Henrik 75: Tack jonte [citat] Tackar så mycket för återkoppling vilket jag kan sakna många gånger i dessa trådar att man vill veta hur det gick😊