Badrum
MagicFingers: [citat] 10 års trådbump... nog överspelat nu
BirgitS: Man lär kunna ha i lite olja så att det bildas en oljehinna ovanpå vattnet som då inte kan avdunsta så lätt.
BirgitS: Räcker det med att ställa dit en pedalhink, papperskorg eller något annat för att förhindra att draperiet går emot kommoden? Annars kanske det går att fixa att man kan lägga duschhandduken på kommoden så att den hänger ner längs sidan?
BirgitS: Jag gissar att man har lagt dit ny fog ovanpå därför att det var sprickor eller lossade bitar i originalfogen. Att färgen blev annorlunda var nog ett misstag.
ådal: [citat] Man brukar inte silikona på golvet. Bättre att ge vattnet en chans att rinna under väggen, så inget vatten blir stående på andra sidan. Möjligtvis en sträng längs vägglisten. Lättast att ta bort silikon med brytbladskniv tycker jag. Inte svårt att ta bort det, men kan vara irriterande att få bort alla silikonrester. Sen finns det diverse silikonborttagningsmedel
oddiq: [citat] Nej det blev aldrig det. Det var stört omöjligt att finna någon vettig information om den. Efter många om och men blev det en Ifö Spira Art istället. Jag är nöjd med den!
oppelainen: Tack för alla frågor! Tryckfallet: Jag kan rotera låsmekanismen 180 grader om det är vad som menas? Går ej att vrida handtaget uppåt för att öppna. Bifogar bild på loggan. Nyckelbrickan går inte att vända upp och ner. Alternativet till att spackla hålet tänker jag är att limma fast nyckelbrickan och skruvhuvudena (för estestikens skull). Då kan jag ju faktiskt bibehålla
Alex Öjersson: [citat] Fick du något svar från Kiilto? Jag sitter nu med samma bekymmer.
hapazard: [citat] Är bra, men finns ju begränsat med färger. Kommer inte fästa på silikon (typ inget gör det) så för dessa hål får du kratsa ur och se till att få rent kakel och fylla med kakelfog eller dyl.
umk74: Fingrarna slant iväg med mig. Vänligen ignorera den här tråden. Ska se om jag kan radera
Paul-Staffanstorp: Jag säger och skriver alltid 4v i offerten och informerar kunderna om att ifall det dyker upp saker vid rivningen så får de vara beredda på en 5e vecka. Oftast är vi normalt sett klara på 3,5v men absolut senast när 4e veckan löper ut. De som drar ut på tiden är i min värld oftast de företag som har flera jobb igång samtidigt och så jobbar sällan jag utan kör ett projekt i taget
Newgirl84: Hej! Superbra forum så jag passar på att ställa en badrumsfråga också. Jag ska renovera ett badrum i sommarstuga. Min budget är ca 250-300kkr och det är 5kvm. Inredningen kommer landa på ca 80kkr. Har tänkt anlita ett företag o besiktningsman (3 besiktningar) o skriva avtal (såklart). Jag har följande val, från billigast till dyrast 1. (Billigast) Inte behörig entreprenör men som
Andy82: Har bilat ut avlopp, lagt nytt, och ska gjuta igen inom kort. Jag blir dock osäker i vilket skede golvbrunnen ska installeras när man ska köra ventilerat golv. 1) golvbrunn installera med med fixtur i samband med igengjutning av avloppet med höjden satt till det planerade ventilerade golvets höjd? 2) man låter ett rör gå från avloppet upp ur plattan. Tillräckligt högt för att justera
Larsa: Jag håller inte med, är golvet blött efter en dusch har ytspänning mindre påverkan. Och det här uppenbarligen nära brunnen så lokala fallet skall vara ganska kraftigt. Jag får inga pölar under mitt badkar när jag duschat, kan bli lite ansamlingar ute på golvet om man skvätter mycket men inte under badkaret. Jag gissar på för dålig lutning eller bakfall (brunnen högre än
Bästerortarn: [citat] Nej då, precis så enkelt är det. Inte omöjligt att det följer med. Till min IFÖ-kabin så följde det med rör.
Statteman: Hejsan, behöver en del till inloppsventilen på en IFÖ Cascade. Det är en "plastmutter", alternativt hela inloppsventilen. Går detta att hitta? Känns onödigt att slänga ut den bara för en liten plastdetalj. Mvh
Krilleman: Det kan ju även vara limmat... Dom vitare "äggskalen" är nästan alltid limmade. Men jag har sett gråa delar som är limmade. Får du inte loss röret i muffen så bilar du mer så du får fram en bit rakrör bakom muffen.
BirgitS: [citat] Det fanns flytande/rollade tätskikt även då, men om det då fortfarande förekom sådana som var tunna vet jag inte. Man kan hitta gamla branschregler på BKR:s sidor. Efter att badrumsfirman här hade fått bort all fix var det så stora skador på väggarna (inte mycket puts kvar) att de bestämde sig för att sätta upp våtrumsskivor som underlag för kaklet.
BirgitS: Eftersom det finns el till belysningen bör gå relativt lätt för en elektriker att dra en utanpåliggande kabel från lämpligt ställe till en utanpåliggande dosa i närheten av duschkabinen och i dosan kan då elektrikern ansluta duschkabinen.
Abeerm: Tack så jätte mycket för alla svar! Ja, det är dags att renovera badrummet men vi har köpt huset för 4 månader sen och det är mycket annat att fixa så vi tänkte bara stänga golvbrunnen med någon sil tills vi kan renovera den men det verkar att den storlek finns inte längre! :( Vi köpte en av storlek 20x20 , den är mindre men vi har inget annat val tills vi renoverar badrummet!
Johan Van Kuyl: [citat] Precis, så en rengöring är kanske inte fel ändå? Om det är något som har satt sig...
Petter Forsen: [citat] Hej! Hur blev det? Vi har liknade förursättningar och är intresserade av hur det blev. Har skjutit på denna renovering i 8 år, hade planerat flytt av vägg men vid rivning fannut att det är en del av takstolen som jag inte vill röra. /Petter
Marie Hag: [citat] Ok, tack för din kommentar
mojjen: [citat] Verkar vara en Nordic från 2002 och framåt. Tack för länktips:) Troligen identifierat rätt https://www.gustavsberg.com/se/produkter/gustavsberg-reservdelar/toalett-reservdelar/toalettstol-reservdelar/product/gb19299tk962/ventilhuspackning-till-spolcistern-toalett-2
LudvigC: Det är tre olika slingor, tvättstuga och farstu ska gå på samma. Blev avrådd att köra elpush från LK t.om. eftersom den enl dem är underdimensionerad. Spårade golvskivor är redan lagda, så får försöka hitta en bra lösning med det jag redan har.