Jag hade en som spacklade väggar och golv och sen på han golvmatta och den väggar.E Ewald skrev:
Det tog 2 dagar totalt.
Jag gjorde allt övrigt jobb själv med renoveringen.
Rör försöker du dra så det sticker ut genom väggen ist.
Gamla hus får man planera vart skarv på vattenrör ska vara. Man får planera lite.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Branschreglerna är ju inga lagkrav utan det går att göra avvikelser från dem. Det innebär att om det blir en vattenskada pga. avvikelsen så kommer försäkringsbolaget att antingen inte vilja betala något alls eller sänka ersättningen ordentligt. Det är viktigt att avvikelsen dokumenteras och att man är öppen med att den finns för annars kan försäkringsbolaget anse att det kan finnas många avvikelser och inte vilja betala något oavsett var skadan finns.E Ewald skrev:
Ja, precis, branschreglerna är inget lagkrav.BirgitS skrev:
Branschreglerna är ju inga lagkrav utan det går att göra avvikelser från dem. Det innebär att om det blir en vattenskada pga. avvikelsen så kommer försäkringsbolaget att antingen inte vilja betala något alls eller sänka ersättningen ordentligt. Det är viktigt att avvikelsen dokumenteras och att man är öppen med att den finns för annars kan försäkringsbolaget anse att det kan finnas många avvikelser och inte vilja betala något oavsett var skadan finns.
Det finns ju ett befintligt badrum som byggdes/renoverades någon gång på 60-talet eller 70-talet. Ja, man måste väl anmärka att det t.ex. inte går att flytta befintliga rör som sticker ut från golvet. Men flyttar man t.ex. duschen så kommer ju även den nya rördragningen vara synlig. Plastmattan måste troligtvis svetsas där där rören kommer upp.
En liten jämförelse. När det gäller ventilation så gäller också reglerna från den tiden då byggnaden uppfördes respektive ventilationen byggdes. Om man dock väljer att bygga om ventilationen måste man uppfylla de aktuella kraven.BirgitS skrev:
Branschreglerna är ju inga lagkrav utan det går att göra avvikelser från dem. Det innebär att om det blir en vattenskada pga. avvikelsen så kommer försäkringsbolaget att antingen inte vilja betala något alls eller sänka ersättningen ordentligt. Det är viktigt att avvikelsen dokumenteras och att man är öppen med att den finns för annars kan försäkringsbolaget anse att det kan finnas många avvikelser och inte vilja betala något oavsett var skadan finns.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Och nu är du på väg att bygga om badrummet väl. Eller vill du fortsätta att ha ett badrum som försäkringsbolaget aldrig kommer att ge någon ersättning för därför att de anser det är några årtionden gammalt?E Ewald skrev:
Först och främst bygger man ju inte om för försäkringsbolaget utan eftersom man vill ha en bättre lösning än den som finns ;-).BirgitS skrev:
Ja, har man ett gammal badrum betalar försäkringen väl ingenting om ngt händer.
Ja, teoretiskt kan man göra det.T TheGame skrev:
Hade också tänkt att installera 2 st duschväggar, en mot fönstret och en sen mot rummet .... man kan ha en flyttbar duschvägg mot fönstret. Alltså en som man kan svänga. Det är idén just nu.
Jag har duschdörr i glas helt brevid fönstret, bara fodret i mellan fungerar utan problem.E Ewald skrev:
Duschdörrar i glas kan du måttbeställa.
Ritade upp hur det såg ut och fick allt beställt för att passa.
Klicka här för att svara