Hej.
Jag hade tänkt testa på att byta en toalett då vår toalett gått sönder.
jag var Påväg att ta bort kopplingen som går ut från väggen men blev osäker på om den ska bort och om sedan ”slangen” R15 med ballofixen ska på där, eller om den ska på något sätt kopplas på det som är i väggen nu.
Sorry jag kan inte snickar språket så vet inte vad allt heter. Men hoppas ni förstår och kan hjälpa mig.
Bifogar två bilder iallafall.
I slutändan undrar jag hur jag ska göra här 😅
Mvh
Kalle
Jag hade tänkt testa på att byta en toalett då vår toalett gått sönder.
jag var Påväg att ta bort kopplingen som går ut från väggen men blev osäker på om den ska bort och om sedan ”slangen” R15 med ballofixen ska på där, eller om den ska på något sätt kopplas på det som är i väggen nu.
Sorry jag kan inte snickar språket så vet inte vad allt heter. Men hoppas ni förstår och kan hjälpa mig.
Bifogar två bilder iallafall.
I slutändan undrar jag hur jag ska göra här 😅
Mvh
Kalle
Anslutningsslange med lekande muttrar ska ansluta mot planände.
Både vägganslutningen och vinkelkopplingen är klämringskopplingar.
Jag hade låtit vinkelkopplingen vara kvar.
På vinkelkopplingen behövs en planadapter från Vatette,
https://www.vatette.se/produkter/ko...pling/product/fg0604688/planadapter-dy12-g-38
Normalt sätter man en WC-ventil med lekande mutter närmast WCn.
Eventuellt sätter man en ventil vid väggen.
Vi har bockat rör istället för anslutningsslang,
Både vägganslutningen och vinkelkopplingen är klämringskopplingar.
Jag hade låtit vinkelkopplingen vara kvar.
På vinkelkopplingen behövs en planadapter från Vatette,
https://www.vatette.se/produkter/ko...pling/product/fg0604688/planadapter-dy12-g-38
Normalt sätter man en WC-ventil med lekande mutter närmast WCn.
Eventuellt sätter man en ventil vid väggen.
Vi har bockat rör istället för anslutningsslang,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, vet ej vad som menas med planände😅 är för ny i detta. Men det är kul att försöka självDemmpa skrev:
Anslutningsslange med lekande muttrar ska ansluta mot planände.
Både vägganslutningen och vinkelkopplingen är klämringskopplingar.
Jag hade låtit vinkelkopplingen vara kvar.
På vinkelkopplingen behövs en planadapter från Vatette,
[länk]
Normalt sätter man en WC-ventil med lekande mutter närmast WCn.
Eventuellt sätter man en ventil vid väggen.
Vi har bockat rör istället för anslutningsslang,
[bild]
Men förstår jag dig rätt, om jag köper en planadapter ”trär på” den på vägganslutningen och sedan anslutningsslangen och sedan wc-ventilen så borde det vara rätt?
Vägganslutningen har jag ruckat på lite och påbörjat att ta av den (som på bilden) men borde vara lugnt att bara dra in den igen?
Jag förstod det som att eftersom det är packning i anslutningsslangen så behövs inge lin eller tejp stämmer det?
Och planadapter går det att köpa på tex bauhaus eller liknande och är det 12 jag ska ha?
Tänkte försöka inhandla den imorgon nämligen så man får detta gjort
Mvh
Kalle
Planadaptern gör att det blir en platt yta som gummipackningen kan täta mot utan att smulas sönder av en konisk anslutning
Så, du har fattat det rätt, men det kan finnas mer som måste stämma, du har inte visat hur det ser ut på wc stolen...
Så, du har fattat det rätt, men det kan finnas mer som måste stämma, du har inte visat hur det ser ut på wc stolen...
Redigerat:
Hej.D Dilato skrev:
Perfekt, ska jag testa det imorgon, ska bara försöka köpa en sådan imorgon.
Men ska jag ha 12 eller 15?
Ok, då är jag med.D Dilato skrev:
Tack för infon.
Ok, då är jag med då ska jag försöka köpa det imorgon.D Dilato skrev:
Så här ser WC-stolen ut. Tog bild på anslutningen. Det är en Gustavsberg skandic HF 6400.
Ut från väggen har du en rörände med klämring & mutter, på den måste du ha någon typ av klämringskoppling (samma tillverkare som muttern & klämringen på röret, Vatette), tex befintliga vinkelkopplingen.K KalleKalle123 skrev:Men förstår jag dig rätt, om jag köper en planadapter ”trär på” den på vägganslutningen och sedan anslutningsslangen och sedan wc-ventilen så borde det vara rätt?
Vägganslutningen har jag ruckat på lite och påbörjat att ta av den (som på bilden) men borde vara lugnt att bara dra in den igen?
Jag förstod det som att eftersom det är packning i anslutningsslangen så behövs inge lin eller tejp stämmer det?
I vinkelkopplingens fria ände placeras planadaptern (samma tillverkare som vinkelkopplingen, Vatette, förkortas VA).
På muttern på röret från väggen står det "12", troligen är det samma i andra änden av vinkelkopplingen.
Röret som kommer ut från väggen är troligen "rör i rör", då är det innre röret rörligt, till och med utbytbart.
Tack så mycket för all hjälp.Demmpa skrev:
Ut från väggen har du en rörände med klämring & mutter, på den måste du ha någon typ av klämringskoppling (samma tillverkare som muttern & klämringen på röret, Vatette), tex befintliga vinkelkopplingen.
I vinkelkopplingens fria ände placeras planadaptern (samma tillverkare som vinkelkopplingen, Vatette, förkortas VA).
På muttern på röret från väggen står det "12", troligen är det samma i andra änden av vinkelkopplingen.
Röret som kommer ut från väggen är troligen "rör i rör", då är det innre röret rörligt, till och med utbytbart.
Mycket tydligt.
Då ska jag testa på detta imorgon.
Mvh
Kalle
Hej igen.Demmpa skrev:
Ut från väggen har du en rörände med klämring & mutter, på den måste du ha någon typ av klämringskoppling (samma tillverkare som muttern & klämringen på röret, Vatette), tex befintliga vinkelkopplingen.
I vinkelkopplingens fria ände placeras planadaptern (samma tillverkare som vinkelkopplingen, Vatette, förkortas VA).
På muttern på röret från väggen står det "12", troligen är det samma i andra änden av vinkelkopplingen.
Röret som kommer ut från väggen är troligen "rör i rör", då är det innre röret rörligt, till och med utbytbart.
Nu när jag tänkt till lite. Den anslutningsslangen jag har är R15. Den passar upp i WC-stolen men den kommer inte passa ner i vinkelkopplingen. Så jag behöver då 12 åt ena hållet och 15 åt andra hållet? Typ en sån med en mutter i och planadapter?
Eller är jag ute och cyklar igen? 😅
förstår annars inte hur planadaptern får plats på den anslutningsröret jag köpte igår.
Klicka här för att svara




