Badrum
Paul-Staffanstorp: [citat] Egentligen ska man inte använda vanlig betong p.g.a krympningen i denna och torktiden. Finns speciella rotbruk man bör använda. Själv använder jag denna från Centro men det finns många varianter som är snabbuttorkande och till för ändamålet så googla bara Rotbruk. :) [bild]
Oldelfato: https://www.byggahus.se/forum/threads/vattenlas-som-inte-anvaends-fylla-med-vad.413721/
BirgitS: 620 cm bred tvätt inkl. marginaler för att kunna få in den i nischen + 116 + 1610 = 2346 är mer än rummets djup. Dessutom är 116 väl smalt för reglar, 2 plyfa, 2 gips, 2 kakel med fix.
lordi: [citat] Årets trådlyft 🙂 I det här fallet tänkte jag mig en sån här gumminippel https://www.purus.se/productvariation/3106226 Med en sån här propp i https://www.dahl.se/produkt/propp-40-mm-slatanda-gra-wafix-2830192
Alfredo: [citat] Den typen av skrapor är bra men var försiktig! Det är ganska lätt att "sprätta bort" en liten flisa från en platta om man kommer åt dessa. Sen får du absolut inte gå för djupt. Nu är det en "bra bit" dit men under fixet finns ett tätskikt som absolut inte får skadas.
Nicklas Wahlström: [citat] Plattsättaren har sagt att tätskiktet är intakt tack och lov. GVK expert vore optimalt men jag känner mig trygg med plattsättaren. Löste sig fint med duschen till slut. Tack för all hjälp alla :)
Violina: [citat] Är det inte ens hos dig..? Varför bry sig så mycket, jättekul att du la upp en tråd så vi andra får se, men i övrigt får väl snåljåpen skylla sig själv..?
Paul-Staffanstorp: Här har ni den blå grejen och den följer med Ifö Spira Rimfree men många är dåliga på att läsa anvisningar och sätter inte in den för de vet inte vad den är till för. 😉 [bild]
Anton Arvanitis: Tack sä hemskt mycket.Ditt svar hjälper mig !
Globetrot: [citat] Kontakta föreningen genast och besiktiga. Det är mitt råd.
LPCL: [citat] Tack för svar! Jag tänkte om det var nåt slags fel på golvvärmen. Om det ser ut så om det har bränt igenom eller liknande?
Globetrot: [citat] Det är ju märkligt att det är så, men ja.
goosen: [citat] Okej. Sanden under min platta var inte snustorr. Vi ska även dränera huset och sätta isodrän på utsidan, förhoppningsvis blir det ännu bättre klimat i källaren av det. Har en gillestuga som också ska fixas till. Vet dock inte om jag vågar köra golvvärme där.
Tommy Rönnqvist: [citat] Tackar för hjälpen
Demmpa: En badrumsvägg "ska" vara uppbyggd enligt följande bild, [bild] Då har du gips bakom kaklet och trä dikt bakom gipset. Om hålet i träet är förstort för skruven så kan man fylla igen hålet med en träplugg eller flera tandpetare. Men för att inte träet ska komma för nära tätskiktet så bör det sluta i bakkant av gipset.
mexitegel: Åk till någon hyfsat stor kakelfirma, tex Stigs kakel, kolla på kakel o lyssna vilka hantverkare de rekommenderar. Värt att veta är att det förekommer kickback/rabatter till hantverkarna även i den branschen….
Inkan Bergh: [citat] Hej, Well, håller fortfaranade på att söka lösning. Fått tips att Hornbach har profiler som man kan använda till Ikea som i sin tur är noga med att man inte ska kunna kombinera några mått med andra fabrikat. Borrar nor ett spår att trä rören över när det blir aktuellt.
Globetrot: [citat] Vad är det för stol? Sitsen ser inte ut att passa tycker jag. Testa att köpa en ny smalare. De finns ju på byggvaruhus.
Globetrot: Hej! Har beställt en spolknapp i stål. Den lilla kappen sticker ut mycket och det ser fult ut. Är den defekt? Eller justeras det vid montering?
Anna_H: Nyfiken på hur det gick här? Rätt tydligt stopp i avloppet, särskilt som det inte luktar illa.
paralun: [citat] Det är enklare att ha blandaren på ett bord inkl trasor och rengöring samt bra belysning! Sen höll jag på att ge upp vid det här momentet, fick inte loss eländet men till slut gick det. Observera sedan att det är märkningar i delarna så att de hamnar rätt inkl temperaturgräns.
DagSa: [citat] Tack. Den skulle också passa, men den har tyvärr utgått.
Hampusca: Nu ser jag dåligt men om det endast är kallvatten som kommer upp i golvet hade jag tagit bort befintlig klack och bett en mattläggare svetsa dit en stump och göra tätt runt röret.
MjölnarBengt: [citat] Jo det är via SMS jag sökt kontakt. Säljaren har tidigare hänvisat alla frågor till mäklaren, vilket är lite konstigt, mäklaren har ingenting med detta att göra.
AG A: Om det nu runnit vatten från övervåningen, ner i väggen. Så är det inte ens mätbara mängder som skulle kunna rinna ner mellam tätskikt och kakel. Utan om det runnit vatten från övervåningen, in i väggen så måste det ju hamna på andra sidan av tätskiktet. Har det kommit fukt där, måste samnolikt hela badrummet rivas. Det enda missförsåndet som skulle kunna ske, var om