Badrum
Paul-Staffanstorp: [citat] Nej... lister använder oftast bara de som är dåliga på att t.ex gipsa så det blir för stora springor att mjukfoga. Många hemmafixare använder lister för att dölja misstag och dåligt utfört jobb. Förr var det vanligare att lister användes för man tyckte det var snygga detaljer men det är sååå ute. Våtrumsfärg med högre glans än vanlig takfärg.
Paul-Staffanstorp: [citat] Tragiskt när folk inte kan skära plattorna snyggare. :(
Paul-Staffanstorp: Tycker bilden är rent för inzoomad så det är svårt och se vad som är vad och hur du menar.
tveksamt: Ser onekligen lika ut, får försöka hitta något bättre att hålla emot med.
cpalm: Kan för övrigt tillägga att min erfarenhet är att det är helt j-la hopplöst att hitta en hantverkare som jobbar med dessa beslag, eller ens har någon koll eller erfarenhet av hur de servas och justeras.
percivalor: Du kan plocka enkelt bort krankäglan. I det här fallet är det en krankägla jag köper på Biltema för 34,90 (DimensionM20 x 1,5 mm.) Jobbet går på en minut. Jag valde bara att byta krankäglan. Givetvis kan man byta gummipackning när man håller på, men ”dont fix it if it isnt broken”. Lycka till.
BirgitS: [citat] Det kan ju bara bli en gissning men det kan vara så att betongen ner till grannen under i de andra rummen är så tunn att det behövs ett höjt golv för att man ska få plats med en golvbrunn och 110 mm tjockt avloppsrör från toaletten. Föreningen kan neka er att göra något som leder till att det blir hål tvärs genom golvet. Det är nog vanligast att man bygger en ramp i
SoffiSoff: Nu tror jag att jag hittat lösningen. Fastighetsskötaren kom med en ny renspropp av gummi och nylon och satte i den. Den tidigare proppen hade fått en spricka i ena kanten, den såg väldigt plastig ut. Lukten försvann!!
Tompafix: [citat] Det kommer vara en liten kostnad jämfört vad det kostar totalt att renovera ett badrum. Skillnaden i pris ligger att ni går från att bara behöva tätskit på golv till att behöva tätskikt även på väggar och kostade för mer inredning och vvs Avloppet som finns kanske ändå måste flyttas om ni bara gör det till en toalett för att avloppet ligger för nära väggen.
Hacken: Hej, Tänkte bygga ett litet badrum i ett utrymme i mitt timmerhus. Det kallställs på vintrarna. Och då rör sig timret lite grand sommar till vinter. Det är ganska litet utrymme typ 120x120cm. Funderar på att lägga plastmatta. Vad ska man ha mellan plastmattan och timret för att plastmattan inte ska röra på sig och spricka eller lossna? Kan man lägga nåt hyfsat tunt material på
kniv: Har man två lika tjocka ämnen och ska mäta cc avstånd är det många som får problem… Men mäter man som sagt insida till yttersida på andra ämnet så är det samma sak, mätpunkterna förflyttas lika mycket på båda ämnena. Samma sak när man skruvar reglar för altan exempelvis, riktigt många som har svårt med det
Timmertorsten: [citat] Tack, gömmer under kabinen så det blir super.
Ilona Autio: Hur som helst, nu har jag berättat för bostadsrättföreningens styrelse vad som har hänt. Och det är bekräftat att det borde inte vara någon fara, vilket SueCia också kommenterat här. Jag har också fått fakturan redan, och den är ok, inget extra för återbesöket. Så nu kan jag bara njuta av mina nya supersnygga kommoder. Men nästa gång gör jag det själv😂 Tack alla för kloka
Krilleman: [citat] Jag är inte så säker då 22mm-kopplingen redan nu ser väldigt överdragen ut. Dessutom är det inte alla kopplingar som tillåter smörjning av dessa. Men just i detta fallet så anser Vatette det är OK med Locherpasta Special. Dock INTE armaturfett. Monteringsanvisningen gäller alltid inom VVS. Följ den alltid slaviskt! Vatette klämringskoppling hittar du här:
pdov: Kolla Moras hemsida. Även om det är en äldre version så liknar nog tillvägagångssättet det som anges i Monteringsanvisning. Skruva av täckringen, borde gå med handkraft så ska det finnas en låsmutter under som håller packningen som måste skrivas av med verktyg.
Skander: Har man problem med tillskjutande fukt i plattan i källaren brukar ett rullbart difföppet tätskikt med mindre plattor och lite större fogar vara rekommenderat. Mer yta fog gör att golvet har större möjlighet att andas.
jonaserik: Union för påstick är nog väldigt sänsynt i rörvärden förr utan det var sekurex då och 16 rör.
MrJay: Nu är det faktiskt en kakellist där så det blir ett avbrott, så vill man köra på ny så kan man göra det. Hade man gjort det riktigt professionellt och haft 45 graders gering i hörn så hade jag sagt att man absolut skall följa mönstret
Bockstensmannen: Hur får man bort detta? har blivit efter en blomkruka som stått och läckt. Vet inte om det är nån svart blank Marmor eller möjligen Diabas?=8&hash=ed7cf00dae40733aca593cd64572e7fc']
4774: [citat] Det tog säkert 2-3 månader innan jag fick till den optimala temperaturen för hela golvytan . Jag antar att ni har vattenburen värme i hela huset, vilket borde innebära att det finns en anslutning till varje rum där vattenröret kommer in i fastigheten. Där sitter det en liten ventilhatt, så checka av även där så att du kan vara säker på att just den ventilhatten inte är
Farstatjej90: Kan du posta lite bilder och gärna också en bild på offerten du accepterat så man förstår vad det är ni kommit överens om?
BirgitS: Om det var en firma som gjorde jobbet är det ju lämpligt att reklamera det.
SvanteC: [citat] Tigersåg är väl defacto standard? Så gjorde jag i alla fall... Mindre risk för brand dessutom.
jormi: [citat] Absolut, du har rätt, kommer skadan från en tappvattenledning så står föreningen för allt. :)
Jonne75: [citat] Hej, har samma situation. Fick du till det med den från Biltema, och isf. fungerade den bra?
Timmertorsten: Har en sportstuga från 40-talet som används mycket sporadiskt som gäststuga. Där försöker vi återuppväcka en gammal plan att göra en enkel dusch för nattgäster i kombination med existerande WC. För 20ish år sen hade vi en vattenläcka och la om golvet med gips på undergolvet, fuktspärr och överst klinkers. Väggarna är original porös träskiva med tapet som målats. Inget
AndersS: Kom sedan ihåg hur du gjorde för det kommer behöva göras med x års mellanrum beroende av hur mycket tvättmaskin används. Ett tips, jag brukar ta för vana att fotografera saker när det plockas ned och hur det var monterat.