Badrum
BirgitS: [citat] I det här fallet tror jag att det är för att man ville lämna mer utrymme till handfatet, som är på den "bredare" sidan (dock utanför nischen så där är rummet 25 cm bredare).
klaskarlsson: [citat] Vi har likadant i vår Brf. Man har gjort en undersöknign och i vårt fall kommit fram till att det är kommunens rör där det i vissa lägen ansamlas rost. Prover visar att det inte är några problem att dricka vattnet, i vårt fall. Men antingen rören i Brf eller kommunen skulle jag gissa...
chali405: [citat] Ah du tolkar det fel tror jag, a62 är om du har hålet i vasken (överflödet) a63 om vasken är utan hålet. Så en distansring 1795 borde rimligtvis funka! https://vola.com/files/psd/16025/ser_A62.pdf Edit: Glöm det, kanske kan kapa av gängdelen(?) själv har jag en helt annan underdel som tydligen passade
Karl_Banan: Hej, Spolventilen på toaletten har gått sönder och nu försöker jag fixa den. Jag tror det är en Nordic från 2002- och jag köpte en ny spolventil till denna (artnr 9GN01761) Är det tänkt att man ska skruva ut "hållaren" som synns på tredje bilden? Har försökt ta i utan att knäcka plasten men den sitter som berget. Alternativet är att fastsättningen av den nya ventilen görs i den
BirgitS: Ja, en bild på badkaret vore ju bra. För att hålla det torrare så är det bra att ha badrumsdörren öppen efter duschen så att det vädrar ut bättre, särskilt så här på sommaren när självdraget inte fungerar lika bra. Sen kan man ha duschdraperi mot väggen så att det just inte rinner ner något där.
hiaokk: [citat] [/QUOTE] Menar du att smutsen kan orsaka lukten? Här kan man se hur de två hänger ihop. Bakom väggen finns den brunnen som jag skrev inlägget om.
BirgitS: Är nog viktigare att få det skriftligt med byggaren att du får överta garanti- och reklamationsrätten utan att gå via säljaren utifall att det skulle visa sig vara något fel innan toaletten har fyllt 10 år.
Paul-Staffanstorp: Så länge du inte har bakfall så är det helt ok att avtala om att ha plant golv på den övriga delen men rek. är att ändå ha liiiite fall mot brunnen. Likaså måste du ju följa att du har 20mm nivåskillnad på fuktskydd vid brunn kontra vid tröskeln men det brukar sällan vara några problem.
imported_Benno: Toaletten och golvbrunnen sitter på samma "gren". Laddar man extra mycket i toaletten så behöver luften tas någonstans när man spolar. Normalt fungerar det om den lodräta stammen har bra avluftning. Att det gurglar är ingen fara så länge det är tillräckligt med vatten kvar I vattenlåset så att inte odörer tar sig ut men det ska ju inte gurgla.
Hamdan_R: [citat] Tack för ett bra tips! Jag har läst på dokumentation och även prospektet det fram kom inget förutom "betongplatta". Nu väntar jag återkoppling ifrån olika byggrådgivare som kan fatta beslut om bila utan att skada konstruktion av huset eller om jag ska isolera på plattan.
BirgitS: Då går det väl att montera tvättstället i stort sett intill väggen. Inte så bra för hållbarheten när det inte skjuter utanför lådorna men ser nog mindre konstigt ut på visningen är en tjock remsa silikon.
BirgitS: Kan bara berätta hur hantverkarna gjorde kring vårt Unidrain ClassicLine hörnavlopp och det är en mycket tunn rand av silikon längs väggarna och hårdfog mot klinkern. Plattorna slutar ungefär 2 mm från hörnavloppet och där emellan är det vanlig klinkerfog. Det borde inte vara väsentligt att det är hörnavlopp eller ClassicLine. Jag kollade anvisningarna för Linje Betongbjälklag
Zyz: Nej, har inga behållare mellan värmeväxlaren och duschen. VV-rören går direkt från värmeväxlaren och KV-rören direkt från ingående rör.
Småbrukaren: Finns pärlspontsskivor som är tunnare/lättare och antagligen smidigare att montera än enskilda brädor. Limma med konstruktionslim men lägg snabblim på enstaka punkter så skivan hålla på plats. Ser dock inga problem med att spika panelen om den inte är i våtzon.
HasseTeknik: För att minska risken för stopp ska man följa instruktionerna och alltid skölja urinskålen med en kopp vatten, efter användning. Detta motverkar saltavlagringar, som annars kan ställa till problem. Jag har följt den instruktionen i mer än 15 år och ännu så länge inte haft några problem.
brumbjorn: Öppna cisternen och öka vattenmängden som används. Standard är 4 liter. Jag kan öka till 6-7 liter. Detta görs i min variant genom att skruva plastskruven bredvid insläppsventilen till vänster. Sedan stänger man stoppluckan på utsläppet till höger. (Tryck ner den.) Då töms hela cisternen.
Fjonken: [citat] När jag byter plattor så kör jag med en fein och hårdmetallrasp, funkar kanon.
Demmpa: Högst troligt är det ett expansionskärl, det som saknas på bilden är avluftningen som bör sitta på toppen och gå upp genom yttertaket.
BirgitS: Det väl gå bra och förutom den nackdel du tar upp så kan det vara besvärligt att få badkaret på plats och byta ut det om det skulle behövas pga. en skada i framtiden.
BirgitS: Oftast gör man påbyggnadslådorna för vägghängda toaletter efter att ha kaklat hela rummet och då räcker det ju med att riva påbyggnadslådan, flytta fixturen inkl. anpassa avloppsröret och bygga upp igen. Sen är det vare sig nödvändigt att stå exakt framför blandare när man duschar eller att ha golvbrunnen precis under fötterna när man duschar så på det sättet går det ju att
Jeanette H: [citat] hej, Tack det hjälpte, öppnade upp och såg att stoppet var kvar. Nu fungerar det!
Globetrot: Börja med att rengöra. Lite silikon kanske räcker, om inte kan du fylla på med fog. Tänk bara på att tätskikt är under plattan och under fix/fog så om du skrapar - håll det ytligt
KalleKalle123: [citat] Okej, sorry min okunskap. Är helt ny i detta. Men då vet jag. Då fortsätter jag som planerat. Tack. 🙏
Hamdan_R: Har en sutteränghus (1972) som grundar sig på oisolerad platta. Tanken är att lägga golvvärme i både badrum och tvättstuga. Min fråga är måste man borra ner ca 25cm eller lägga cellplast 5cm & sedan flytspackla? Höjden är 2,4m Vad tycker ni? Tack på förhand