Hej,

Har en relativ ny handdukstorkare, vattenburen, installerad istället en radiator som var tidigare i det badrummet.
Osäker hur ventiler ska vridas på den så att värmen kommer.
Den är kall även om värmen har kommit i andra elementär typ vardagsrummet.

Var inte hemma några månader i somras, men hade gäster i lägenheten som kanske vred ventiler.

Kan någon förklara logiken, bifogar bilden.

• Närbild av två ventiler på en vattenburen handdukstork i ett badrum, markerade som ventil 1 och ventil 2.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenburen handdukstorkare monterad på vägg med rör och ventilanslutningar synliga. Städprodukt hänger bredvid.
    Skapa konto
  • Kromad ventil på vattenburen handdukstork, termostat markerad med text "Den här termostaten kan vridas, men vet inte åt vilket håll".
    Skapa konto
Utan att veta säkert skulle jag säga
a) båda ventilerna 1 & 2 ska vara åt samma håll, troligen rakt upp
b) Temostatventilen min min handukstork vrider man ut (moturs) för max värme

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Tre reglage som kan ställas i två ändläge ger 8 olika variationer ... Testa!

Annars instämmer jag med föregående talare. Vreden ska vara i linje med rören, termostat vrids fullt moturs för max genomströmning.

• Gilla
sigrde
  • Laddar…
"Ventil 1" bör vara tillopp och "ventil 2" bör vara retur. Båda ska vara öppna, med vreden pekande rakt upp.
Handdukstorkens ventil (termostat) är manuell och skruvas in för att stänga av och ut för att vara öppen. Öppna den alltså maximalt.
Det bör bli varmt då.

Om inte det hjälper kan du även testa att lufta handdukstorken. Det gör du genom en liten avluftningsskruv i toppen som du försiktigt skruvar ut så att det pyser ut luft. Stäng igen när det kommer vatten.

Om inte det hjälper så kan du ju återkomma.

• Gilla
sigrde
  • Laddar…
R Roddyski skrev:
"Ventil 1" bör vara tillopp och "ventil 2" bör vara retur. Båda ska vara öppna, med vreden pekande rakt upp.
Handdukstorkens ventil (termostat) är manuell och skruvas in för att stänga av och ut för att vara öppen. Öppna den alltså maximalt.
Det bör bli varmt då.

Om inte det hjälper kan du även testa att lufta handdukstorken. Det gör du genom en liten avluftningsskruv i toppen som du försiktigt skruvar ut så att det pyser ut luft. Stäng igen när det kommer vatten.

Om inte det hjälper så kan du ju återkomma.
Tack för svaret!
Undrar vad den andra ventilen som jag markerade med blå färg har för funktion?
Jag får bara lite, lite värme med instruktioner som ni beskrev.
Har inte än luftat.
MVH, Rasiha

• Kromad ventil på rör uppmärkt med blå cirkel där frågeställaren undrar om dess funktion. Röd cirkel på termostat visas bredvid.
    Skapa konto
S sigrde skrev:
Tack för svaret!
Undrar vad den andra ventilen som jag markerade med blå färg har för funktion?
Jag får bara lite, lite värme med instruktioner som ni beskrev.
Har inte än luftat.
MVH, Rasiha
Hej
Det du markerar med blå ring är bara en kåpa. Under den finns en ställskruv för flödet av returen. Men den behöver man inte justera.

Vad har du för värmesystem? Vet du vad framledningstemperaturen är? Är rören som leder fram till handdukstorken varma?

Har handdukstorken varit fullt varm vid något tidigare tillfälle?

Testa att lufta för att utesluta det.

Mvh

• Gilla
sigrde
  • Laddar…
Krilleman
Börja med att öppna ventil 1 till samma läge som ventil 2.

Vertikalt läge på dessa ventiler är = öppet läge.

Blir det någon skillnad?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.