Snickerzz
Tredje ägaren av min tidigare lägenhet kräver dokument på badrum jag gjort för 5 år sedan.

Hen vill tydligen ha tydliga bevis på att allt gjorts korrekt. Som det såklart alltid görs men dokument kommer hon inte få.

Vilka skyldigheter har jag.

Ps: hon har inte hittat något problem. Utan hon hotar med att ta ditt en besiktningsman. Det jag då kanske faller på är lutning. Hade mer lutning på 30mm då badrummet var 2kvm.

Rent krasst: inga skyldigheter alls innan skada uppstår.

Rent moraliskt: om det finns dokumentation, varför inte bara ge dem en kopia?

Edit: och om man kan upptäcka att fallet är mer än branschstandard utan förstörande provning så är det inte ditt problem alls, det skulle de upptäckt på sin egen besiktning de gjorde när de köpte badrummet och tagit höjd i budgivningen för åtgärd

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Du har inga skyldigheter alls, du har ju inte ens en affärsrelation med denna bostadsrättshavare (utgår från att det rör sig om bostadsrätt). Klicka på blocka, det här är en sån där energitjuv som ägnar sig åt att klampa in i ditt liv oinbjuden, en gränslös person.

(Det finns inga som helst krav på att det ska finnas något pappersarbete från underhållet av en bostadrättslägenhet.)

• Gilla
Sthlm_ och 10 till
  • Laddar…
Enig med tidigare. Fast har du dokumentation? De är ju bara att skicka över i så fall, för de gör ju ingen nytta någon annanstans än hos den som bor där nu.

• Gilla
Snickerzz
  • Laddar…
Du är inte skyldig redovisa något.
Den som sålde till henne ska svara för fel/dolda fel.
Att hota... neurotiska människor finns överallt.

Råkade dock ut för motsvarande som tredje köpare.

Advokater var inblandade eftersom klantig mäklaren gått in och ändrat i påskrivet kontrakt till säljarens nackdel!

Jag gick via clownen till mäklare och
påtalade dolda felet. Säljaren gjorde då en uppgörelse med sin säljare som löste felet.

Du svarar bara mot din köpare.

• Gilla
Snickerzz
  • Laddar…
För bostadsrätter gäller köplagen. Fel kan reklameras inom två år från köp. Det innebär att den nuvarande ägaren kan reklamera till säljaren om den upptäcker fel. Denne säljare kan i sin tur gå vidare till den tidigare säljaren och teoretiskt kan det upprepas till alla tidigare ägare de senaste två åren. Vanligen säljs bostadsrätter i befintligt skick och då är det svårt att hävda fel som dålig lutning till exempel, det kan upptäckas enkelt vid en besiktning. Det finns inget krav att överlämna dokument och om en köpare tycker det ör viktigt bör det framföras före köp. Om det är mer än två år sedan du sålde din bostadsrätt finns det ingen möjlighet att ställa krav på dig och om eventuella krav ska ställas så är det bara möjligt från den som du sålde till . Så följ råden att ignorera de krav som nu ställs om dokumentation.

• Gilla
Filbert och 5 till
  • Laddar…
Hur vet ens "tredje ägaren" vem du är?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.