Hej! Jag behöver lite hjälp. Jag är igång med att renovera listerna i vår lägenhet som är från 40-talet.

De senaste dagarna har jag skrapat av flera lager gammal färg från listerna i hallen och nu har jag börjat ge mig på listerna i badrummet.

Bilderna ni ser är från dörrkarmen in i badrummet, som under flera år blivit utsatt för vattenstänk från duschen som står nära intill (danskt pyttebadrum). Jag har skrapat bort lite färg och listerna verkar okej under färgen, däremot är dörren helt förstörd men det är ett annat projekt.

Jag tänker såhär:
1) skrapa av all gammal färg,
2) slipa trälisterna med sandpapper eller slipmaskin,
3) grundmåla,
4) måla med våtrumsfärg.

Tänker jag rätt här eller har jag glömt något? Jag blir så nervös när det har med badrummet att göra och jag har aldrig renoverat förut, bara målat. Då kanske någon av er tänker att men ta in en hantverkare då, men det är en ekonomisk fråga.

Tacksam för all hjälp!

/Lisa

• Dörrkarm in i ett badrum, med en handduk hängande över dörren. Tätvuxen dörr och karm målade i vitt, del av renoveringsprojekt från 40-talslägenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av dörrkarm och golv vid ingången till ett badrum med skadad färg och oskyddade trädetaljer, tecken på vattenstänk.
    Skapa konto
  • Närbild av dörrkarm i badrum med avskavd färg. Flera lager gammal färg syns på golvet och väggen, vilket avslöjar det ursprungliga träet.
    Skapa konto
  • Bilden visar en dörrkarm med avskrapad färg i ett badrum, där flera lager färg har tagits bort från listerna, omgiven av färgflagnor på golvet.
    Skapa konto
BirgitS
I princip så är det väl som du skriver men om det finns trä som är ruttet (mjukt) så måste det bytas ut. Sen kanske du behöver spackla innan eller efter grundmålningen också.

Sen vore det ju bra att se till att det inte kommer vatten vid dörren så lätt, duschdraperi + list på golvet kanske.

Tack för svar! Då tar jag och hyr en slipmaskin från Bauhaus och drar igång.

Ja, nästa steg är att riva bort den gamla våtrumstapeten och köra silkecement på väggarna. Det får dock en hantverkate utföra.

Enig i att det hade varit bra med list. Det gamla terazzogolvet (som ska slipas) lutar dock rejält så är fundersam på hur man ska få en list på plats 😟

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.