Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
pellep69: Hej! Jag har köpt en carport från http://www.carporten.se/ Jag tycker den är jättefin. Förstår inte hur du kan säga att kvaliteten är dålig. Har du sett någon? I stort sett så är allt färdisågat, ganska lätt att sätta upp, det tog mig 5 dagar. Å nu har jag pengar över till annat... ;D
uffe59: Vi är spekulanter på en villa som kräver en utbyggnad med två sovrum, ca 60 kvm. Endast ett plan byggt på cementpålar eller liknande med carport under tillbyggnaden. Tillbyggnaden skulle byggas mot befintlig vägg utan att röra orginaltaket. Materialet skulle bli putsad trästomme. Nån som vet vad en sån tillbyggnad skulle kosta i runda slängar?
falcor: I andra änden på garaget kan jag stå på marken utanför och lasta in grejor eftersom garaget ligger i en sluttning. Ska regla upp och lägga ett råspontgolv såfort luckan är klar. :D
Sweli: Om du ska ha klinker på en oisolerat platta kommer du att behöva en frosttålig klinker. Pris runt 250-300 kr/kvm. Billig klinker kommer inte att tåla påfrestning. Se till att få bort all färg som inte sitter som berg i plattan ;D Vad du ska välja beror mycket på vad du ska använda garaget till, tycker jag. Ska du köra in bilen och byta olja och mecka med bilen i garaget, blir det i
lp75: Tack för dina fina synpunkter ! Jag har ett garage med en lägre lutning(placerat på andra gaveln, sticker ut på framsidan...uterummet blir på baksidan). Hade även funderat på bygga ett "platt tak" (billigare, enklare)...fast tor inte det blir lika snyggt. Huset står på en hörntomt där man ser baksidan varje gång man kommer hem. Nu ser huset lite "tråkigt" ut på baksidan....därför
pellefant: min platta till garaget på 9,5*16,25 med isolering 70 mm under 100m2 gick på ungefär 37000:-. kantbalkarna kostade 1000:- i transport och betalningen för dom 70:- (två bullkransar), gruset+transport 8-9000:-, golvvärmen 5000, isolering 5000:-. betong 17 m3 -14500:-,hyra vibro o helikopter 700:-, lön 1200:-. totalt har väl garagebygget hittills kostat ca 120.000:-, då fattas det lite
pellefant: jag har inga problem med att antennen tar i, har 3 meter höga garageportar- i traktordelen! Tips!-bryt av antennen o lyssna på cd! ;D
Viktor: Eftersom min granne (sommarstuga) som bor 25 mil bort (och jag aldrig har träffat under de 3 år jag bott här) har satt sig på tvären med mitt garagebygge så tänkte jag ändra strategi till en carport. Eftersom garaget skulle vara fristående så skulle det komma närmre än 4,5 meter mot grannhuset. Så nu funderar jag på encarport som är vidbyggt från huset så att säga. Problemet är
Hobbyfixarn: Låt garaget bli ett 100% hobbygarage istället och låt bruksbilen stå ute med motor & cupévärmare. Mer plats till hobbybilen och arbetet på den och en bruksbil som är varm men inte blir fuktig varje natt i garaget. Lite snö att bosta bort ibland men en carport löser ju även det problemet... ;) Mycket roligare att gå ut till hobbybilen om garaget är skapligt varmt, torrt och
jesdam: Någon som kan rekommendera ngn mindre byggfirma eller snickare som kan bygga vårat dubbelgarage i april? Garaget skall bygags i Kungälvs kommun...
saren2: Draven I sitter i samma läge med garage. Kommer att ha vattenradiatorer. Vi vill ha det isolerat och möjlighet att få 20 grader, främst i de två förråd innanför garaget. Vad har du fått för rekommendationer ang väggar? Leca Isoblock? Leca murblock? Något annat bra tips? Hälsningar //Saren
Snowblade: Här så kommer det att bli vattenburen golvvärme i garaget. Den gamla vattenberedaren får stå för försörjningen.
Viktor: OK!, men tack ändån. Garageboken är beställd och bör dyka upp i en brevlåda nära mig inom en arbetsvecka. Har fundering kring taket åxå: Först tänkte jag mig råspont 21*95, men har börjat fundera på någon slags träskiva istället, dels för att det skulle gå snabbare, men framför allt det ekonomiska. Någon som har idéer funderingar kring det? //Viktor
Gogge: Jag har tänkt bygga en balkon längst hela ena långsidan på vårt sutteränghus. Samtidigt vill jag ha regntätt så jag kan sitta under balkongen vid regn. Jag vill även i framtiden ha möjlighet att glasa in delen under balkongen. Kan någon föreslå en lämplig lösning vore jag tacksam.
ART: Alltså... Gjuten platta är ju trevligt. Men det kostar en aaaaning mer än t.ex. marksten eller singel. Ska carporten förbli just carport och inte byggas om till garage så ser jag inte heller vitsen med detta? Samma sak med limträ; Visst, det är starkt så det förslår och låter en bygga luftiga konstruktioner... Men sist jag kollade var det ganska dyrt jämfört med 'vanligt bonnträ',
Solana: [citat] Vi har byggt (90) och förhoppningsvis bygger vi igen till hösten, allt i Borås (Sjömarken/Sandared).
Patrik71: bygg ett fristående cykelskärmtak med ett soprum istället
fred855: Tack för informationen. Det låter vettigt. Vad tror ni om dörrfrågan? Mvh /Fredrik
Pake: Fick ritningarna dagen efter jag beställde dom! Helt ok ritningar, duger säkerligen för bygglov.
byron: Hej! Är det någon som har erfarenhet av den här firman och deras hus ? Är intresserad av ateljén som ser väldigt fin ut, men känns lite dyr. http://www.plussarum.com/start.html mats