Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Andreas8: Jag har precis införskaffat 45m2 granitkeramikklinker till mitt garage för 69:-/m2, har iofs inte full koll på vad färg kostar men har svårt att tro att det skall bli mycket billigare om man väger in slitage. Hittar man kampanjpris så kommer man ganska lätt ner i runt 70-100:-/m2 gör klinker. Såg att det finns bla. K-rauta
e93_jhj: Jag byggde ett dubbelgarage på 37 kvm förra året och använde då en byggsats från Arlanda snickeri. Jag kostade på mig grundmålning, lite dyrare panel (5000 kr extra) och två extra fönster. Byggsatsen gick då på ca 80 kkr. Min isolerade platta betalade jag nog 45 kkr, har en känsla för att det priset hade gått att pressa, men jag hade bråttom. Monteringen av hela garaget tog
Gutte: Har faktiskt inte ringt tillbaka till säljaren :-/ Och anledningen till det är att jag antagligen har fixat en murare som hjälper mig med garaget. Då kan man även anpassa det efter sina behov och inte vara så bunden som man är vid en byggsats. Kolla Finjas hemsida under ÅF och ring någon i ditt län om du fortfarande är intresserad av pris.
bygg-Andy: Tack för alla svar och synpunkter. Vi har nu bestämmt oss för att låta garaget stå kvar som från början och köpat till ett brandklassat fönster på övervåningen istället. Det blir snyggast så och så får vi större garageuppfart.
xztraz: Jepp väggarna är väldigt fuktiga normalt. det är asfaltsgucka på utsidan av väggarna såg jag. men det hindrar knappast allt vatten att komma in i väggarna. Mätte med en fuktmätare o den gick upp högt.. Taket ät gjuten betong med en träkonstruktion med tegel uppepå. Golvet är gjuten betong. Nä isolering med nån sten/glas-ull blir det nog knappast. Tror jag kör helt oisolerat.
pellefant: mitt är på 9,5 *16,25, varav varmbonat 9,5*11,25, i den delen är det en bilsalong(finrum för bilarna) där dom bara parkeras- finns inte plats till att göra nåt mer me dom där, salongen är på 5,5*5,5m. sen så är det en toa på 1,5*2m, pannrum 1,5*4m och resterande är verkstadsdel. den kalla delen är på 5*9,25m, där har jag husvagn, diverse järn, bra att ha grejor, kanot mm mm mm.
Ubbe: TRor tråden börjar spåra ur lite nu.... En av anledningarna till att man använder en högre växel på rullen är dels för att accelerationen ska ta en viss tid men framförallt för att de flesta bilar med lite mer pulver under locket får problem med fästet på rullen. Av den anledningen måste man oftast köra på minst 3:an eller 4:an - framförallt på vridstarka turbomotorer. En broms
Immobil: [citat] ::) Hon är varken stor eller populär, eller? ??? ;D
slaskman: Min garageport är gigantisk, ca 6 bred och 3,5 hög. Porthöjdsbegränsningen borde väl bara inne bära att den inte öppnar för fullt ?
newport: Jag försöker få in offerter på en garageplatta med golvvärme, dock vill entreprenören att jag ska lämna en grundkonstruktionsritning, jag fick en av Götenehus, fast det var för husgrund (kan väl säkert användas med lite modifiering) men var får man tag på en riktig garagegrundsritning?
towel: [citat] jag hlåller med Snickarpelle. att djur skulle gilla o ligga där har jag aldrig hört talas om, men jag bor ju i umeå.. lite långt norr för sånna "djur" jag antar att ni menar.. jaja =) mvh
towel: Ett tips är att åka ut till ett större byggnadsföretag, kanske mindre också, tex NCC, Skanska, Vägverket osv. Beroende på vart i Sverige du bor. Och fråga helt enkelt om du skulle kunna få en gammal ritning på något garage dom byggt. De är inget hemligt med sånna, kan inte tänka mej att du ska få betala för sånt, jag har själv gett ut sånna. Nu behöver jag en tilll mig själv
towel: hejhej, 100 kr kvadratmetern exklusive förarbete.. Det lät väääldigt billigt, jag har jobbat inom asfalteringen en hel del och det är BRA mycke dyrare. men men, det är många faktorer som spelar in så jag ska inte säga att Rypos har fel. Tack för mej =) (det jag menar är såklart allt, inte bara själva asfalten)
Abuquir: Det är klart att det koster några kronor extra, kommer int ihåg hur mycket, man jag tyckte det var värt det och att det blev mindre bekymmer mellan övergången till garage delen. Betalade förövrigt 36500 kr för all min cellplast. Du kan ju kolla in hur min platta ser ut på min hemsida. Grunden kostade allt som allt med grävare, grus och dränering 270 papp! Och då har jag för mig att
Jante: Hej Stefan! Ditt projekt påminner mycket om mitt och frugans. Vi valde att bygga ut i vinkel från det som på dina skisser bör bli norra hörnet på huset. Utgår från att trapphuset också är entre, vi byggde på en vinkel i två plan (saknar källare) med en ny entre och badrum/tvättstuga på bottenvåningen och ett nytt sovrum på övervåningen. På tillbyggnaden valde vi att låta
Benny_Steen: [citat] Jag har ett Mimer med fristående dubbelgarage, det var kommunen som bestämde att det skulle vara fristående. Dock märkte jag senare att många fick dispens på detta... Hursomhelst 10cm betong. 20cm cellplastisolering, armering, golvvärmerör. kulverrör mellan hus/garage och sedan anslutit garagets golvvärme till husets radiatorsystem via en shunt och cirkulationspump. två
Haagbard: [citat] Ja det var ju riktigt bra, skulle tro att du åtminstånde kan bygga 40 m2 utan bygglov, men fråga kommunen så för du ju veta exakt, är det ett "Bra" svar så försök få det skriftligt och försök också att komma ihåg namnet på personen
pellep69: Hej Jo jag har både köpt och byggt en carport från http://www.carporten.se/. Jag valde det tryckimpregnerade virket, för att slippa kladda med målarfärg. Men jag vet att du kan välja otryckt om du hellre vill ha det. Jag är mycket nöjd med min carport. Hur sen människorna mår jaa .....hur mår dem som syr kläder till HM eller hur mår dem som inte har nån mat i Somalia....... Jag vet
Rypos: Sitter och funderar på en uteplats/altan och hur en sån skulle kunna se ut. Vill räkna fram hur mycket material det skulle kunna gå åt etc. för at få fram pris. Känner någon till vilken dimension på golvbjälkar som klarar ett spann på 4200mm, om det nu är möjligt att lösa med vanligt konstruktionsvirke. Hår långt spann klarar 45 x 195 resp. 45 x 220? Jag funderar på bärlina 45
pappskallen: Tänk på att du ska ha 14 grader (1 på 4) för korrugerad plåt eller plannja av typen som ser ut som taktegel, ska du ha bandtäckt plåt är det 3 grader som gäller. ett bra papptak håller 30-40 år minst och kostar ca 200-250 kr/kvm lagt och klart, ha detta i åtanke när du planerar ;)
DragonLady: Om det ligger i tomtgräns så kan du ju fråga dina grannar hur dom hade tänkt att underhålla stugan åt din sida tomten.... gå på din tomt då eller? mitt i din framtida rabatt kanske.... ??? ::) sällan pinkar en trähäst hade jag sagt då >:( Avståndet måste ju vara såpass långt ifrån så att deras grejer kan skötas från deras egen tomt, får dom inte plats på sin egen tomt
Evangeline: Jag skulle vilja ha tag i någon som till ett bra pris kan bygga en carport med förråd samt även gjuta plattan till den. Vi ska bygga i Landvetter. Hör av dig=) Det går bra att skickar direktmeddelande till mig=)
Thor: Har själv det problemet, avfuktare står på listan tror jag tycker det e lite bakvänt att vädra ut fukten via ventiler + all värme som åker med, funkar inte så bra för mig (har nog för små/lite ventiler) ::) Läste på Råd & Rön om avfuktare och lurar på "Mitsubishi E16S-S1 och Mitsubishi E16SX-S1 var testets effektivaste luftavfuktare vid de lägre temperaturerna 515 grader.
Hobbyfixarn: Vi var tvingade att ha dubbelgips även i taket och jag har inte hört något annat än att alla ytor mindre än 4m från huset måste vara dubbelgipsade, även taket. Värmen från en "brasa" inne i garaget stiger ju uppåt...
Benny_Steen: Jag valde F20 för 3 år sedan när vi byggde hus (Älvsbyhus Mimer) Garaget levereras från Ä-hus utan golv :-) Det är inte så illa som det låter utan antingen låter du någon grundläggnings firma gjuta innan eller också gör du det själv före eller efter. (enklare före) Jag gjorde det efter garaget var rest. Lade isolering + värmerör och sedan gjöt jag på egen hand. Inte speciell
ClasseClas: millhill, Det enklaste för att röna ut om bastun är OK är givetvis att använda den! Om du sätter igång och badar bastu 1-2 ggr i veckan och då skvätter upp ngn liter vatten per gång, så lär du inte åstadkomma fuktskador i ditt hus. Kruxet är snarare på de bastu som är felaktigt direktpanelade mot en yttervägg. Då kan du få problem med kondens i y-väggsisoleringen, som sedan