6 104 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Stall!
Vi kommer nog att bygga hus på en hyfsat stor tomt inom en ganska snar framtid. Om det blir några pengar över (inte så troligt kanske, men hoppet är ju det sista som överger människan
) så blir det ett stall också. Inte så stort, passande för 3-4 hästar, plus lite nödvändiga biutrymmen har jag tänkt mig. Och höloft uppepå så klart!
Min fråga är om det är någon som har byggt något i den stilen eller ändå har idéer och/eller tips? Jag har surfat runt på en hel del företag som säljer byggsatser, men tar väldigt gärna emot tips och fakta från verkligheten, ffa om företagen håller vad de lovar.
Min fråga är om det är någon som har byggt något i den stilen eller ändå har idéer och/eller tips? Jag har surfat runt på en hel del företag som säljer byggsatser, men tar väldigt gärna emot tips och fakta från verkligheten, ffa om företagen håller vad de lovar.
Hej!
Kul att ni planerer stall!
Jag har byggt inrednign till vårt stall hemma som innefattar 6 boxar, en spilta och en spolspilta. en del har man lärt sig på det.. =) En detalj är att ha en brunn avsedd för stallmiljö, exxempelvis en sådan som säljs av Nordpost.
Är det något specifikt du undrar över?
Kul att ni planerer stall!
Jag har byggt inrednign till vårt stall hemma som innefattar 6 boxar, en spilta och en spolspilta. en del har man lärt sig på det.. =) En detalj är att ha en brunn avsedd för stallmiljö, exxempelvis en sådan som säljs av Nordpost.
Är det något specifikt du undrar över?
Njae, jag har inte kommit så långt som till de specificerade frågorna ännu! Det jag först och främst är ute efter är nog något bra företag man kan köpa en byggsats från, för att få ett pris att lägga in i kalkylen
. Vad behöver man lägga till för att göra om en garagebyggsats till ett stall? Stalldörrar förstås, stallbrunn, ventilation, galler för fönstren och så själva stallinredningen så klart. Ev. gödselplatta kom jag just på. Från hur många hästar behöver man det? Det har jag visst glömt! Något mer?
Här är bild på mitt garage från en annan tråd, avsikten var ju att bygga ett garage som smälter in i en miljö med äldre hus kamouflerat till ladugård/stall, tillsammans med ett nytt hus kanske det inte passar lika bra......
Plattan är 13,1 * 6,3 och takhöjd nere är 2,6 samt uppe 2,05
Edit:
Kan väl tillägga att ett stall murat i Leca med höskullen byggd i trä tycker jag verkar vara det vettigaste om man ska bygga stall.
I ett stall är det ju dessutom inget som hindrar att man bygger med bärande stolpar i två rader (vilket ju inte vore så lyckat i ett garage), på så sätt kan man ju bygga ett billigare bjälklag (i mitt garage är bjälklaget gjort av 21 st åbäken till plankor 2"10) samt bygga med två bärlinor uppe i taket och takbjälkar istället för takstolar och på så sätt få till en fin höskulle.
Att hålla på å anpassa en garagebyggsats med träväggar tror jag inte vore någon bra idé :-/

Plattan är 13,1 * 6,3 och takhöjd nere är 2,6 samt uppe 2,05
Edit:
Kan väl tillägga att ett stall murat i Leca med höskullen byggd i trä tycker jag verkar vara det vettigaste om man ska bygga stall.
I ett stall är det ju dessutom inget som hindrar att man bygger med bärande stolpar i två rader (vilket ju inte vore så lyckat i ett garage), på så sätt kan man ju bygga ett billigare bjälklag (i mitt garage är bjälklaget gjort av 21 st åbäken till plankor 2"10) samt bygga med två bärlinor uppe i taket och takbjälkar istället för takstolar och på så sätt få till en fin höskulle.
Att hålla på å anpassa en garagebyggsats med träväggar tror jag inte vore någon bra idé :-/

Det är bra att ha murade väggar för det blir en del sparkar och annar slitage på väggarna. Putsa gärna med genomfärgad puts så slipper ni måla så ofta.. ;-)
Att ha bärande stolpar vid mittgången är en bra idé för att minska spännvidden på bjälklaget. Tänk på att stallutrymmet och höutrymmet bör vara åtskilt från luftkontakt pga damm, fukt, smitta osv.
Att inrednignen ska vara galvad är nästan en självklarhet.
Att ha bärande stolpar vid mittgången är en bra idé för att minska spännvidden på bjälklaget. Tänk på att stallutrymmet och höutrymmet bör vara åtskilt från luftkontakt pga damm, fukt, smitta osv.
Att inrednignen ska vara galvad är nästan en självklarhet.
Haagbard: Jag har sett ditt "stall" förut och jag nästan dräglar
. Du får hemskt gärna komma och ställa upp ett sådant på vår tomt (den som vi inte har ännu!) om det kommer någon dag då du är sysslolös
.
Att jag funderade på en garagebyggsats beror på att vi ju ska ha ett garage också (som dock får bli min mans verkstad; bilstackarn får stå ute. Får man skriva så här på ett garagefetichist-forum, eller blir man anmäld då
?) och jag tänkte att det skulle bli snyggt att ha två likadana byggnader, till det yttre, som flyglar till huset! Men min fantasi har nog skenat iväg med mig nu!!!
Faktum är att det kommer att få bo kaniner i stallet till att börja med, för några hästar finns det inte pengar till på minst 10 år efter husbygget... Men vem har sagt att inte kaniner ska få ha det bra!
Att jag funderade på en garagebyggsats beror på att vi ju ska ha ett garage också (som dock får bli min mans verkstad; bilstackarn får stå ute. Får man skriva så här på ett garagefetichist-forum, eller blir man anmäld då
Faktum är att det kommer att få bo kaniner i stallet till att börja med, för några hästar finns det inte pengar till på minst 10 år efter husbygget... Men vem har sagt att inte kaniner ska få ha det bra!
Tjena! Cityboxen (Asarum, tror jag) säljer byggsats för uteboxar. Du kan köpa med eller utan tak, jag rek att göra taket själv. Det blir billigare och stabilare. Pris ca 21000. Med uteboxar får du friskare och tåligare hästar. Värre blir det väl med höloftet... Takkonstruktionen är oerhört enkel, eftersom jag klarade det..
Klicka här för att svara