D
dymlingen: Jag hade tänkt mig ett vanligt tak med nock i mitten. Men visst går det att göra ett tak som lutar åt ett håll. Minsta taklutning vid plåttak tror jag är 14grader. Med så liten lutning måste man nog tänka till lite extra så att det verkligen håller. 6m brett är ganska mycket om man inte gör någon riktig takstol.
4 svar · 6,1k läst
titanium
titanium: Jag skulle valt 2 portar. Speciellt på vintern är det bra med mindre port som går att öppna/stänga fortare. Sätt en vanlig dörr på baksidan men gör den gärna 90-100 bred. Men mitt bästa tips: Bygg inte för lågt. Sätt inte in en för låg port. I dag blir bilarna bara högre och högre och kanske har du dessutom något på biltaket. Takbox eller surfbräda. Skönt att kunna montera
9 svar · 1,8k läst
B
Beemer: Tack Mogge! Skönt att få stöd, jag ska göra precis så. /Björn
2 svar · 2,1k läst
S
Sly_fox: OKI Kurt - den boken ska jag låna.
4 svar · 3,6k läst
V
Vesta: Tack för svaret. Idén lät genomförbar (har en grymt flexibel hussäljare). Däremot lät det dyrt, men det är nog bara så att jag är lite snål vad gäller kostnader för garage/förråd. Det borde man ju få på köpet! ;) :P /Vesta :)
2 svar · 5,7k läst
haddirajan
haddirajan: Ja, det gick genom att köra med rensslangen och blöta upp geggan som låg i stenkistan, och samtidigt suga med våtdammsugaren. Det blev en massa tömningar av dammsugaren eftersom den sög mest vatten. Några gånger sög den för mycket sand så det blev stopp i slangen, men det gick förvånadsvärt bra ändå. Det är ett rör på ca 20-25 cm rakt ner, sen är stenkistan ca en meter i
7 svar · 3,4k läst
T
tparis: Tackar :)
2 svar · 2,6k läst
T
T
tiggre: tror jag sett en väldigt lik rutschkana på krauta... i sollentuna, ligger till vänster vid drive-in... helt appropå ;D
9 svar · 25,1k läst
C
Chao-Li: Tjena! Jämjö Betong: 640 kr kubiken. Dock missade jag frakten på 600 kr, men ändå billigt i sammanhanget tycker jag. Givetvis måste man ställa priser och arbete mot varandra, fast hela plattan borde vara klar inom en timme efter betongbilen anländer. Något o tänka på...
17 svar · 80,0k läst
N
Norre: Det skulle jag skippa
3 svar · 6,4k läst
F
fasadgurun: [citat] Förlåt - takytan är 70 m2 - ytan den täcker på mark är 7*6 = 42 m2. Det går in två stora bilar och finns gott om plats runt omkring. Bilder kommer inom kort ! :D
9 svar · 4,9k läst
G
Gotland: Hej! Är det någon som har erfarenhet av att bygga en bastu i Lecablock?
0 svar · 2,2k läst
N
Norre: Att lägga lite plast under är väl inte helt fel. Lämna nåra cm mot väggar så att ev fukt kan leta sig väg. Kanske "golv platon" kan vara en bra ide´. Testa om det behövs lägga plast; Tejpa fast en plast bit på 1*1m mot plattan och låt den ligga nån dag. Kolla sedan hur det ser ut under plasten...
4 svar · 1,4k läst
S
Strixx: Det var snabbt och lätt at ge svar på fråga a. Om du köper deras största (Skånska Byggvaror) som är 2130mm hög så får du en höjd då porten är öppen på ca 190 cm. Vilket skulle ge 1 cm till godo. Du måste även tänka på att du måste ha en takhöjd på minst 240cm om du ska ha automatisk öppnare. Själv har jag tittat in mig lite på följande portar:
2 svar · 3,7k läst
F
falcor: Jag har ett garage som ligger i souterräng och har ett fuktgenomslag på en av väggarna. Det ligger grus runtom så jag trodde det skulle vara riktigt dränerat men när jag idag började riva i det så upptäckte jag att gruset bara var ett 30-40 cm tjockt lager. Under det så ligger lerjorden direkt emot plastmattan som ligger utanpå betongen/lekablocken (eller vad det nu är) Nu vill jag
0 svar · 3,8k läst
H
hempularen: Nockhöjden blir 2,87m.
2 svar · 5,0k läst
Totte_S
Totte_S: Spontant tycker jag det låter som en inte helt dum idé. ;) Det som brukar hända är ju att takfoten blir mindre, och att fönstren hamnar långt in i väggen. Fönstern går ju lätt att flytta ut. Kanske kan du se till att fixa till takfoten från början så det inte ser konstigt ut. Det beror mycket på hur taklösningen ser ut på den stuga du väljer.Det enda jag kan komma på är annars
0 svar · 2,7k läst
O
Olie: stämmer brandklassningen gäller även fönster och dörrar, inga luftventiler mot huset heller.
7 svar · 1,5k läst
O
Olie: Vi har en förrådsdörr som vetter mot huset, även den måste vara brandklassad.
3 svar · 4,5k läst
M
Mulan: Med andra ord så är 34000 för 37m2 betongplatta för dyrt...med dränering o rör under..jaja.  :-[
13 svar · 8,3k läst
B
Betongkeps: Jag har 11m uppfart till garaget (för två bilar) jag vill lägga det 2m från tomgränssida, alltså i sidled, där jag inte har någon granne, men 4m prickad mark. Kollade om att lägga in avvikelse, verkar inte helt omöjligt. Vi får se vad som händer.
3 svar · 4,4k läst
Renovering
Renovering: Hej Jag ska bygga en övervåning på mitt garage. Måste först höja hela garaget ca 150cm Sen bygger jag en ram invändigt och lägger limträbalkar över tror jag, sen 22mm golvspån på det. Men det är ett projekt längre fram om ca 2år... Just nu måste jag få ordning på huset.
9 svar · 1,7k läst
R
ROLA: Har beställt Garageboken från Bokus.. http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?ISBN=9153421116&
7 svar · 4,3k läst
B
byggimpert: Det var ju en söt liten rackare ;), hade tänkt mig att få in skottkärran o.dyl också, så lite bredare måste den bli. Vad säger ni om "golvet", duger det att ha betongplattor och sedan ha själva "huset" ovanpå, eller bör man ha ett trallgolv kanske :-/, det slår mig att det kanske fryser fast grejer om det inte är bra avrinning under eller............. ??? Fler bildtips?! :)
2 svar · 14,5k läst
H
hempularen: Det finns en bok från ICA förlaget om garage byggen som även tar upp carport. Längst bak i den finns ett antal olika takstolskonstruktioner med dimensioneringstabeller för olika snözoner, och spännvidd. Och även för "lätt" resp. "tungt" tak. Själv har jag tittat på en lite annorlunda variant med snedstag istället för mittstaget som du har ritat. Då har jag för mig att det räcker
1 svar · 5,0k läst
T
Thor: Fick svaret när jag frågade att: Inte dra i det på husets befintliga avloppssystem men jag fick göra en stenkista vilket jag gjort och det har funkat perfekt i vinter med tinvatten har +10-+12 hela vintern.
4 svar · 2,0k läst
2
2+2: Om man väljer till isoleringssats när man köper en garagebyggsats; Vad är det normalt som ingår då? För ett 40 kvm garage kan man få betala 13-16 000 kr. Om det bara är isolering man får känns det som det är billigare att gå till Byggmax och köpa själv.
0 svar · 1,1k läst
U
Ulrik: Jag valde att snickra ihop en själv. Kollade på Bauhaus men tyckde dom var lite väl smäckiga i förhållande till priset? Anyway, byggde sandlådan i 150x150 cm. Stommen är 8 st 70x70 tryckimpregnerade reglar som "pålar", och mellan dem sitter 22x95 impregnerat trallvirke två i höjd, samt sittbräda i 28x120 trall. Gjorde även ett tvådelat lock i 22x95 trall. Häftade upp markduk på
5 svar · 14,1k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Jag kommer ha en solarventi på mitt garage. kolla in www.lacomfort.se
1 svar · 2,4k läst
C
CallePosse: Hej! Jag kom och tänka på det här huset när jag läste din fråga. Det är inte säkert att det levereras som du skulle vilja men det är en form av btggsats. http://www.xhouse.se/files/clara.html Hälsningar Calle
1 svar · 5,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.