7 627 läst ·
20 svar
8k läst
20 svar
Vilken uppvärmning i isolerat garage ?
Sida 1 av 2
Tänker ha ett dubbel garage ca 68kvm isolerat med två mindre förråd i . Alla utrymmen ska kunna värmas upp till ca 20grader. Funderade på en aerotemper i garaget och vatten radiatorer i dom små förråden ? Har lagt ned tankarna på golvvärme pga att korrisions faktorn på bilen ökar. Tips ideer ???
Medlem
· västerbotten
· 273 inlägg
"korrisions faktorn på bilen ökar" varför skulle bilen rosta mera pga golvvärme ?
Ja, varför skulle det öka rosten på bilen?
Vad jag vet så är varmgarage inte bra ifall bilen inte torkar ur (ordentligt) i exempelvis dörrarna och sedan åker du till jobbet i minusgrader. Då fryser vattnet i dörrarna och du får en sprängningsrisk i skarven och förr eller senare så kommer vattnet ner i valsen och så börjar det rosta.
Var det någon som fattade?
Vad jag vet så är varmgarage inte bra ifall bilen inte torkar ur (ordentligt) i exempelvis dörrarna och sedan åker du till jobbet i minusgrader. Då fryser vattnet i dörrarna och du får en sprängningsrisk i skarven och förr eller senare så kommer vattnet ner i valsen och så börjar det rosta.
Var det någon som fattade?
Som föregående talare säger...
Man ska inte ha ett varmgarage om man använder bilen dagligen på vintern. Det gör att fukt som finns i dörrar, trösklar, balkar osv kondenserar, sen fryser, sen tinar, förångas, blir flytande och fryser om vart annat... Frostsprängning är ett problem, och även övergångarna från flytande till gasform är inte änskvärd.
Det bästa för en varje-dag-bil är en vanlig kall CarPort. Det har i sig inte att göra med om man har golvvärme eller luftvärme i garaget, utan det är luftens TEMPERATUR som är kritisk.
Man ska inte ha ett varmgarage om man använder bilen dagligen på vintern. Det gör att fukt som finns i dörrar, trösklar, balkar osv kondenserar, sen fryser, sen tinar, förångas, blir flytande och fryser om vart annat... Frostsprängning är ett problem, och även övergångarna från flytande till gasform är inte änskvärd.
Det bästa för en varje-dag-bil är en vanlig kall CarPort. Det har i sig inte att göra med om man har golvvärme eller luftvärme i garaget, utan det är luftens TEMPERATUR som är kritisk.
"Bilen rostar mer när värmen kommer direkt underifrån" sa en kille på ett värmepumps möte jag var på. Min fråga var om han rekommenderar golvvärme i garaget?
Men som sagt det kan ju diskuteras.
Så ni har golvvärme trots att bilen används flitigt under vinterhalvåret ? Eller skulle råda/tipsa mig om att göra det valet ?
Förutom Magnus då, och jag kanske ska ta halva delen och göra en carport istället (en bil som är avställd under vintern kan ju stå där inne)... :-/
Men som sagt det kan ju diskuteras.
Så ni har golvvärme trots att bilen används flitigt under vinterhalvåret ? Eller skulle råda/tipsa mig om att göra det valet ?
Förutom Magnus då, och jag kanske ska ta halva delen och göra en carport istället (en bil som är avställd under vintern kan ju stå där inne)... :-/
Okej. Det är mycket möjligt att han har rätt. Det kan ju vara så att det blir relativt varmare fortare när värmekällan ligger närmare bilens golv.Draven skrev:"Bilen rostar mer när värmen kommer direkt underifrån" sa en kille på ett värmepumps möte jag var på. Min fråga var om han rekommenderar golvvärme i garaget?
Men som sagt det kan ju diskuteras.
Så ni har golvvärme trots att bilen används flitigt under vinterhalvåret ? Eller skulle råda/tipsa mig om att göra det valet ?
Förutom Magnus då, och jag kanske ska ta halva delen och göra en carport istället (en bil som är avställd under vintern kan ju stå där inne)... :-/
Som du skriver så kan du ju göra ett singelgarage med vidbyggd carport. Du sparar ju både på byggkostnaden och på uppvärmningskostnaden. Samtidigt slipper du snö på bilen, kan ha motorvärmarsladden nära bilen och ha takboxen hängande rakt ovanför bilen. Du kan ju välja om du vill ha gjuten platta under carporten också, eller om du väljer att sätta det taket på plintar i ytterkanten. Praktiskt med platta och en oisolerad platta på säg 3x6m kostar inte många kronor när du ändå har betongbilen där.
Om du vill ha lite mer "väggar" runt bilen så kan du slå upp som ett glesplank runt carporten, alltså stående/liggande brädor med "lagom" stor mellanrum. Mest som lite insyn- och väderskydd.
EDIT:
En tänkbar modell?
http://www.elitgarage.se/garagecarport.htm
Klart att du ska ha varmgarage om du har möjlighet!
Om bilen rostar lite snabbare så gör den väl det.
Dessutom kommer det ena halvan vara fullt med "bra att ha saker" och har du då bara ett enkelgarage så....
Och har du en bil så länge att den rostar (varmgarage eller inte) så kommer du behöva meka med den emellanåt och då är det skönt med ett varmgarage.
Om bilen rostar lite snabbare så gör den väl det.
Dessutom kommer det ena halvan vara fullt med "bra att ha saker" och har du då bara ett enkelgarage så....
Och har du en bil så länge att den rostar (varmgarage eller inte) så kommer du behöva meka med den emellanåt och då är det skönt med ett varmgarage.
bygger du enkelgarage med carport bre vid så kosta på isolering under carportplattan o släng ner en slinga värmeslang där- för framtida utbyggnad av garaget. är värt dom x-tra kronorna- om du nu eventuellt vill bygga ut sen
Ja jag funderar på detta,MEN hur funkar det med värmeisoleringen mellan dom två slingorna då? Lägger man en tröskel av cellplast i mitten på plattan så att det inte läcker ut någon värme till den kalla plattan vid carporten?pellefant skrev:
Jag har sett en hel del som rostar innifrån och ut. Men det hör väl inte hit? Värme som värme? Flåsar jag på me kupevärmarn så blir hela bilen så varm att all snö smälter så hela bilen håller plusgrader fast det är minus ute. Är inte det samma sak som att ställa den i ett garage?Tommy_S skrev:
Sluta tjafsa nu! :-*RoTe skrev: