Hej

Ska börja på mitt garagebygge till våren.
32 kvadrat litet/stort blir det efter att ha tjabbat med kommunen som säger att 20 m2 är max.
Nu funderar jag på vilken dimension jag ska ha i stommen och takstolar.
Räcker det med 95*45 och stolar på 120*45?
Eftersom det ska vara ett "enkelt" kallgarage så vill jag inte överdriva, och så klart hålla nere kostnaderna.
Garaget ska vara 4*8 meter stort/litet .

//Viktor

För att kunna ens gissa vilken dimension du bör bygga takstolar av vore det kul att veta vilken typ av takkonstruktion det rör sig om. Taklutning, takbeklädnad (det skiljer en del i vikt mellan papp och betongpannor :) ) inte minst då vilken takstolstyp det rör sig om.

EDIT: Jajustdetja, vilken typ av snölast väntar du dig som värst?

Oj tänkte inte på det ;D

Lite osäker på vad typen takstol heter men jag tänkte att takstolen skulle vara av fackverstyp (saltakstol) 30 graders lutning.
Takbeklädnaden ska vara betongpannor.

Snö?? Vad är det??
??? ???
Eftersom jag bor i södra sverige så hör snö inte till vanligheterna, men som det är i nuläget så är det en hel del. Så lite snö ska det klara så klart.

//Viktor

Äääääääsch. Mitt ex av garageboken befinner sig i en låda på en vind i fel stad. Kan inte kolla deras rekomendation.

Min egen uppfattning är att 120x45 som fackverk och i kombination med råspont räcker, men eftersom jag inte är yrkesman och inte har räknat på detta så ... ta den för vad den är.

'Garageboken' (http://www.bokus.com/fs_id/11/cgi-bin/more_book_info.cgi?ISBN=9153421116) är förövrigt både billig och bra (även om den mycket handlar om utseende och placering etc... :) ), definitivt ett tips om du inte har den.

OK!, men tack ändån.

Garageboken är beställd och bör dyka upp i en brevlåda nära mig inom en arbetsvecka.

Har fundering kring taket åxå:
Först tänkte jag mig råspont 21*95, men har börjat fundera på någon slags träskiva istället, dels för att det skulle gå snabbare, men framför allt det ekonomiska.
Någon som har idéer funderingar kring det?

//Viktor

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.