Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Lmob: jag skulle kollat hur bred bilen är med öppna dörrar. plus lite marginal . då hamnar man nog på ca 3,7m *2 så 7,5 m är ju rätt bra ta hellre till vad plånboken klarar för snart är det fullt med annan skit oxå som don skrev ovan.
Betina: [citat] Det kan man nog säga. Det är ju inte jag som ska använda ditt garage och ska du "endast" använda det som parkering så länge du bor kvar så, men jag skulle nog tänka lite längre. Hur många år kommer du att bo kvar, hur ser familjen ut om 5-10 år, är du den enda familjemedlemmen som vill använda garaget?...För att inte nämna; hur attraktivt är det vid en eventuell
cubix: Hjälp kan du alltid få från takstolstillverkare. Begär en offert från olika företag så får du en bra bild av hur de ser på ditt problem.
ClasseClas: Har precis börjat att småprojektera för ett skafferi/kylrum/vinkällare etc i garaget. Jag har isolerad bottenplatta och leca-väggar 19cm med garaget ca 1,30 m i souterräng. Jag hittar inte mkt på nätet rörande konstruktionsritningar o byggtips. Enda träffen här: http://www.rotrading.se/byggbeskrivning.pdf Jag hoppas att kunna slippa kylaggregatet med rätt konstruktion. Fler tips
Anna_Panna: Nu är isoleringen av nya förrådet klar ;D 9 kvm blev det, alltså inte så stort. Förhoppningsvis blir det en osiolerad tillbyggnad för cyklar, gräsklippare mm nästa år, men tills dess måste allt samsas i det nuvarande förrådet.... Har ni några smarta tips för att organisera upp det hela? Vi vill få plats med arbetsbänk, maskiner, gräsklippare, cyklar, krukor, extra stolar.....
wingen: Tja - storleken har vi diskuterat intill det oändliga, och i det här fallet är det jag som vill ha större än sambon vill. :) Men vi har väl enats om en sisådär 6 x 6 eller 7 x 7 m. Dubbelgarage alltså och gärna med 38 graders taklutning för att få ett rejält förvaringsutrymme eftersom vi inte har någon vind att tala om på det blivande huset.
unigas: Hagbaard: Jag inser att du gjort som du gjort för att få ett visst utseende på det hela! Absolut ingen kritik till dig ditt garage är supersnyggt! Mitt problem är att jag gärna ser att det är liknande proportioner på mitt eget garage men med den högre takhöjden iaf på en del i mitten. Immobil: Jo det kan man ju göra men det skulle kännas lite jobbigt i längden. Har en bekant som
Jesca_j: Jag åkte ner och handlade det på plats. Det går kanske att beställa men förmodligen kommer frakten att kosta mer än klinkersen på grund av vikten, vårat klinker till garaget väger drygt 900kilo! Till det kommer 180kilo fix och ett antal kilo fog och annat.
cubix: Det har betydelse vilket material du tänkt dig på taket. Kontrollera med olika tillverkare, så kan nog dom rekommendera taklutningar.
Jesca_j: Ja, det var så jag menade, hålet i väggen är samma storlek som portstorleken och fästjärnen sätts inne i garaget på reglarna som är närmast öppningen. (Fästjärnen sitter bredare än storleken på porten med andra ord.)
Klassson: Lite gammal tråd men inte många som skriver om brandskydd så... Om inte allt är klart så koncentrera på §5:6 (§5:6212) Byggnade klassas som Br3 Väldigt enkelt förklarat så skall inte "grannens" sida på garaget kunna bli så varm att det riskerar att tända hans hus på min. 30min.
chef: Mitt garage byggs utav en firma som heter MA Bygg&VVS. Är helnöjd med de grabbarna. Rekomenderas varmt. Mvh
designingenjor: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=inredning;action=display;num=1100878987;start=0]Inredning[/link] av Marlene Eskilsson.
fridasven: Vi har beställt ett garage från Björklidens och jag vet att det kommer i monteringssats. Plattan har vi fixat genom ett annat företag så den slipper vi göra själva. Är det någon här inne som har byggt ihop ett sånt garage? Vet ni om det är svårt? TAcksam för tips som kan vara bra att tänka på :D MVH Frida
GoForIt: Japp, det är tänkt att det skall bli en vägg med glasbetong vid duschen. Får se hur det går med bastun. Hade tänkt göra en hörnvariant på bastu, och om möjligt sätta en stående rad med ett glasbetongblock på var sida om dörren för att få in mer ljus i basturummet. Hittade en broschyr på Coop Forum om bastu i helgen, som gav ytterligare fart på fantasin..
PS: ;D Om du ska ha vatten i garaget så får du kolla upp om man får ha golvbrunn, jag har hört att det är förbjudet att bygga golvbrunn i garage nuförtiden
Dicken: Så kraftigt drag är det inte på fläkten att den skulle driva upp damm. Man får lite bättre spridning av värmen. 8)
EB: I mitt renoveringsobjekt har det funnits en lukt sedan länge (50-60 talet) som inte har varit så trevlig. Nu har vi rivit ut all vägg- och takpapp med åtföljande "äckel" (mest agnar blandat med musskit, säckvis) och lukten börjar försvinna. Så det kan nog vara mycket olika som luktar i gamla hus. I vårt fall kan jag inte tänka mig att uppvärmning hade hjälpt. /EB
Modo: [citat] Ja det är väl ungefär så jag tänkt för att kunna dra nytta öv utrymmet så mycket som möjligt. Det känns i och för sig lite "halvgjort" med masonite men den är ju enklare att jobba med och dessutom lite flexibel. Man kan ju täcka resp skarv med list. Kanske kan gips vara ett alternativ. Den är ju lätt att skära ut och forma i kanterna. :-/
Mickelin: Hej! Bilder hade varit jättekul! Jag skall bygga helt nytt, antagligen i lättklinkerbetong. 4 eller 5 boxar. Allt utom stalldörrar och boxdörrar kommer vara i betong. Det skall vara utgång till egen hage från varje box, alltså typ engelsk halvdörr, med öppningsbart fönster och trädörr. Som jag tänker nu så kommer det att bli ett loft, där hö och spån kommer att förvaras. Jag
FREDRIK_E: Jag gjorde precis samma sak i mitt tidigare hus, utförandet var inget problem men någon jättenytta upplevde jag inte att det gjorde.