Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Bokholmen: Det har löst sig, säljaren fixade en bra och snygg lösning med hus och garage ihopbyggt!!
gotlund: plast är bra ifall du ska lägga på något fuktkänsligt golv som trä, annars behövs det inte.
Sabai: Sätt en "vindskiva" i bakkant ochled sedan undan vattnet med rännor/stuprör/slang ut i dräneringen. Vet av egen erfarenhet att när vatten börjar samlas vid jordkällaren så blir den först fuktig/möglig och sen fryser den sönder. Dränering är viktigt!! Ett alternativ är att göra taket så brett att droppet hamnar utanför källarens sidor, så var det hos morfar. Lycka till!!!!
sirbo: Detta gäller i min kommun En eller två bodar - förrådsbyggnad, växthus, lekstuga eller liknande som sammanlagt är högst 10 m2, utvändigt mått och är högst 3 m hög, placerad minst 4,5 m från tomtgräns- men i omedelbar närhet till bostadshuset, dock ej närmare än 4,5 m från huvudbyggnaden. Om grannen godkänner detta, får den placeras närmare tomtgräns
M@ZE: Asså, 17.000:- mer eller mindre .. Isolera såklart. Skillnaden i pengar är minimalt .. utan isolering i plattan = går åt betydligt mer betong. Så om du tror du sparar in 17.000 på att inte isolera så har du fel 8)
thomasd79: jag ska bygga allt själ, med hjälp av två andra som är duktiga på detta. problemet är att jag måste räkna ut hur mycket material jag behöver
Immobil: [citat] Instämmer, det är därför de flesta bygger själv eller köper från annan leverantör. ;)
styrman1: Jag har byggt några jaboförråd och även sålt ett gäng såna genom mitt tidigare jobb. Jaboförråden är rätt bra, ganska genomtänkta och hyffsad monteringsanvisning. De säljer bara via återförsäljare.
tparis: Man har väl ögon...man ser ju när det kommer ta i. Har förövrigt ändrat måtten till 10x13.5 kan nu ha tre bilar på bredden och 2 på längden ;)
ppalm: Sagt å gjort det får bli GDS vinklar Vinkeljärn 100*100 *10mm 20 cm långa 2 hål mot grunden med expanderbullt + 2 hål mot bärlinan med fransk träskruv. pulverlakeras. För klent med 10mm (tror inte jag)? Bästa sättet att rostskydda? Övriga kommentarer :-/
star_daddy: Köp! Lägg ned energi på annat! Furuhälls Snickeri AB Industrigatan 7 744 31 HEBY Tel 0224 - 340 80 Fax 0224 - 304 73 furuhall.snf@telia.com
ppalm: jag hadde skärt upp asfalten med en vinkelslip med diamantklinga sedan borrat med en sk jordborr (jula har en modell för ca200:-) sedan gjutit i hålet med armeringsjärn +papprör återfyllt runt röret och sedan gjuti in en stolpsko.
ulan: Har du en fristående carport så är det oftast 1,5 m som gäller. Är den vidbyggd huset så räknas den till "huvudbyggnaden" och då gäller ofta 4,0 eller 4,5 m som närmsta avstånd till granne.
JanW: Vi byggde 7x4m på lätt sluttning med högsta markhöjd ca1.30 och landade på strax ovan 15,000 kr med material från Hornbach
MrElliott: Något du ska tänka på är skörheten i glaset och det underhåll som kommer att krävas av fönstren i sig. Ovanstående konstruktion låter bra eftersom du inte får ha några vibrationer i glaset som då spricker lättlätt.. Du får ju väldigt hög fuktighetsgrad på insidan också så se till att behandla alla fönster ordentligt innan, på båda sidor! Annars är det nog bara att köra
verra: Första tanken när man hör platt tak är som sagt fuktproblem för mig med. Snickarna som reste huset hade en ide´ att göra garage med en kvällsolsplats och en dörr ut via ett av de kommande sovrummet på ö.vån. Ide´n är ju inte helt fel men då lutar det åt ett platt tak vilket jag inte gillar. Vi får väl kolla med snickarna på fler alernativ samt hoppas på att det är fler här
mgb62: Hej Alla Är det någon som provat byggsattser från www.smarthouse.se ? Jag funderar på en carport med förråd., De lovade återkomma med en skiss och en offert.
tomas_mandorf: http://www.trainformation.se/Pub/byggbeskrivningar/carport.asp . Ser inte så kul ut men beskrivningen innehåller också en vanlig carport, byggt med 45*95 reglar
HusKatten: [citat] Våra träd har nog ca 5 grader, de är grönt och fint och vi skördade tolv citroner förra veckan och några få hänger fortfarande kvar och är gröna. Vi duschar och gör inget alls eftersom vi knappt är i stugan på vintern, vi vattanr mkt sparsamt kanske var tredje fjärde vecka. Citronerna har vi inga problem med, men Olivträden bara tappar alla sina blad vad vi än gör, suck
Fasting65: Jo, runt en tusing kostar en "normal" takstol... Vi fick lov att bygga våra eftersom alla sågar har sommarstängt PRECIS när vi ville lägga order. Det blev nog inte direkt billigare att bygga själv - spikningsplåtar kostar multum. Likaså K24-virke. Ritningen gjorde Åsbytorps såg för ca 850 kr. Eftersom vi har ett valmat tak måste man tänka till ett antal gånger hur tak- och
David: [citat] Tackar Immobil. (Jag hade iofs tjuvläst svaret iaf.) ;D Glad Påsk David
Tson: Japp jag gjorde enligt ett tips från en rörfirma. Lägg ner ett 110mm eller 160mm avloppsrör på frostfritt djup och isolera detta på utsidan med cellplast. Dra sedan golvvärme slang i en grövre dim. än den du har i golvet i detta rör det funkar fint hos mig.
Tson: Jag tänkte oxå sätta leca block eller betonghålsten på plattan men undrar hur fäster man dem. Borra ner armering i plattan eller? Skall man armera mellan stenarna (blocken) ???
Immobil: Gips, gärna med OSB/råspont under så man kan fästa upp grejor var man vill. ;)