Hej!

Tänkte höra vad ni har för åsikter om ångspärr i garage. Håller på att bygga garage med förråd. Jag ska plasta förrådet för där ska jag ha värme. Jag ska isolera väggar och tak även i garagedelen. Ska jag sätta plast här också? Jag kommer ibland att värma upp garagedelen när ja t.ex. ska skruva på bilen...

En fråga till när jag ändå är igång. Räcker det med en förrådsdörr av den typ som finns på Byggmax för att sätta mellan garage och förråd eller måste det vara en dörr med mer isolering?

Mvh
/Fredrik

Skälet till att man har ångspärr i bostadshus är ju att luften ofta får en högre ånghalt inne pga fukt från utandning, matlagning, dusch, tvätt mm. I ett förråd där man inte kontiuerligt tillför fukt, ser jag inget skäl till att ha ångspärr. Ännu mindre i ett garage som oftast är kallt. Där tillförs ju ofta fukt från blöt bil, har man då ångspärr i väggarna ökar risken för kondensation i väggen och fuktproblem.

Även vid tillfällig uppvärmning av garaget är nog ångspärren till mer skada än nytta, när man stänger av värmen igen kommer i så fall den innestängda fukten att kondensera i väggen.

Hälsningar Hans

Tack för informationen. Det låter vettigt. Vad tror ni om dörrfrågan?

Mvh
/Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.