Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Lowlooping: Har precis samma "dilemma". Har 3.20 i takhöjd och i mitten 4.50m. Takskjutportarna jag hittat själ alldeles för mycket utrymme, jag vill ju kunna utnytja mina 4,50m!! Vipp-port/slagport.... ligger sömnlös! :) Hur har det gått för er?
Fixare: Dagens. Jag håller på att spika ihop vägblock till garaget. Kom då på att man, för en gångs skull, planerar lite. Frågan är hur man på bästa sätt förbereder för limträbalk som ska bära upp carport. Ska man utesluta bärlina en bit in i väggen och lägga balken där istället? Kom med ideer tack. Jonas
356Speedster: [citat] Det blev takboard till slut, kändes bäst så och dessutom väldigt enkelt att sätta upp. Det är också skönt att lägga ngt som man åtmintone kan stödja sig mot (går ganska bra att krypa på tvären) när man sätter läkten och pannorna. Ditt tak är borde väl vara 2x (3,48x6) för du behöver ju inte räkna med taksprånget då du endast täcker garagets längd och låter sedan
El_-micke: söker tips på tillverkare av portar.....behöver en utåtgående port som är 4x4 meter till mitt verkstadsbygge
Faidros: Det behövs nog en bygganmälan, se sid.18. Har för mig att den skall lämnas in senast tre veckor innan byggstart. http://www.boverket.se/upload/publicerat/bifogade%20filer/2007/behover_jag_bygglov_%20juli_2007.pdf
_Valle_: [citat] hehe, gjorde precis detta för 30min sedan. Nu vet får jag visserligen betala i förskott, men inte mer än någon dag. Vad jag förstod så får jag betala till schenker när dom väl fått grejorna..... å då vet man ju iallfall att garaget är färdigbyggt och kommit ut från fabrik. Så nu känner jag mig aningen säkrare.... /V
Kiwi: Målade garagegolvet med Hagmans flingfärg nu i oktober och är mycket nöjd med resultatet hittills. Visst är det så att smuts (i rimliga mängder) syns mycket mindre. Dock är ju nackdelen att du har svårt att hitta tappade småsaker.
Watchmen: Var bor du? Företag som gör element finns det gått om. Förspända håldeck finns en del med. A-betong, Contiga, Strängbetong, finja, och många mindre firmor som gör bra jobb med. Kolla priser å avståndet mellan dig å bolaget du väljer
Kiwi: Jag har inte behövt använda det själv ännu, men min färgleverantör, Hagmans, har på sin hemsida en hel del: http://www.hagmans.se/ Kolla under "Golvbeläggning" - > "Spackel".
Robert_Maria: Varför välja? Vi valde att ha ett rejält dubbelgarage med en dubbel carport framför. Nu kan vi både ha någonstans att ställa bilarna och ett rejält förråd/lager/meckhörna. ;)
Mordellio: Hej Siggy Kollade lite på dina bilder. Tyvärr har du lite för mycket grönsaker som växer mellan asfalten och betongen och dessa måste bort med rötterna annars kommer det bara upp igen. Annars skulle du nog kommit undan med att lägga på ett nytt lager asfalt. Du verkar ha lite höjd att gå på upp till betongkanten. Man ska ha ca 3cm tillgodo för att kunna lägga på ett nytt lager
nikke: är inne på samma grej som du, fast jag har heller inte fått några bra svar. har ett kallgarage där stommen är plintad i marken, "stampat jord golv" som grund. jag var inne på att gräva ur o gjuta en platta, i sektioner, dvs gjuta själv. är det något sånt du tänkt göra ???
pimpelgas: Verkar ju bra det där. Har också ett ganska nytt garage med en obehandlad platta som jag tänkt ta tag i nånon gång..:rolleyes: Dessutom bor jag i närheten av epotex så det var ett bra tips!
Sailor: Halloj, är det någon som har bra koll på var man kan hitta kraftiga järn för att fästa staketstolpar av grövre dimension? Har för mig att det ska finnas någon tillverkare söderut men är osäker. I somras fällde jag de gamla tallarna på tomten, tog dit ett mobilt sågverk och nu har jag blockat timmer 20*20(cm) Kvistrent.:cool: Behöver något rejält att fästa stolparna i för bra
Rome: Tja. För några helger sen byggde jag ett lite simpelt kryss staket i fjällen. Jag fästa dom bara i en trätrall som vi hade utanför husvagnen. Jag drog ner 3 stolpskor i backen eftersom att det blev exakt 3 ståndare. svårt att få det bra bara eftersom att man bara hade trätrallarna att fästa det i.. menar att det blev svårare med lodet m.m. En fråga bara. Hade det blivit stabilare om
jon_h: Ja, det kan det vara. Om utrymmet är dåligt uppvärmt kan det under framför allt våren bli så att det är varmare ute än inne. Då är risken stor att man får kondens på utsidan av diffusionsspärren, alltså inne i väggen. Och det är inte bra.
snickar_lasse: hej !har ni möjlighet att ha garage under huset så är det kanon.idad är det inga problem att bygga under mark,bara arbetet utförs på ett korekt sätt.lägg en HEA eller HEB imitten av garaget o gjut ett valv ,som motsvarar platta.köp en fem meters port.ett alternativ till traditionellt valvning, är att lägga korigerad plåt,mindre armering mindre bockryggar o stämp.
Tobias-A: Precis, det är den som viks in och far upp i taket och hålls uppe och det sitter en fjäder på varje sida. Tack för svaret!
Benny_o_Lina: Ja allt handlar om att saker ej "bör" understiga.. Vi kunde fått garaget närmare huset om vi velat men valde 2 meter själva som ett lagom avstånd. det är alltså inte husföretaget som satt 2 meter, det har vi själva. Men som sagt hindrade dom inte oss från att kunna valt mindre avstånd heller. Tur att skyddsavståndet inte "bör" understiga vårt valda mått då. Tack för infon Ornet.
KnockOnWood: Bortsett från kostnadsfrågorna (som jag inte har något begrepp om): 1. Inga problem 2. Dito. Vad som gäller är att ansluta biten utanför den gamla garageporten till befintlig dränering runt om den. Och att fuktisolera/värmeisolera den nya väggen likt den gamla. Kanske till och med läge att se över dränering och isolering runt hela husgrunden. Frågorna: Ja, det är genomförbart.
Micke_1: Hej Tänkte kolla om någon vet hur det blir att lägga golvspån på loftet i garaget med tanke på fukten? Det är ingen isolering eller värme där uppe. //Micke
hägerhäll: Det vanligaste är nog att man grundar först för att få bättre fäste för den "vanliga" färgen. Vilken färg beror kanske på vad du ska ha garaget till, men ska du meka med bilen/bilarna så passar nog en vit färg bra, för ljusets skull. Sen kanske det blir skitigt lättare, men så är det ju i ett garage. Funktion framför utseende skulle jag välja :). /Anette
Mellanbarn: En finess med att lägga plattor istället för gjuten platta är att lite fukt kan rinna ner mellan plattorna och man slipper golvbrunn och avlopp. Fungerar bra i kallskjul. Förutsätter att grusbädden är väl dränerad och förmodligen bör man inte tvätta bilen därinne. Bara nåt jag hört från en kompis som kände någon så jag friskriver mig från ansvar om du väljer att bygga så...
klaskarlsson: [citat] Ja ett bjälklag måste du bygga. Gjuter du en isolerad platta så slipepr du det. Dock är ett bjälklag inte lika dyrt, och vikten är lägre. Tidsmässigt så beror det lite på hur man får levererat betong till ev platta, men blandar man själv så tror jag ett träbjälklag ligger på ungefär samma tid också. Prismässigt så kostar en isolerad betongsula mer (iaf enligt mina
Frågvis: Tack för svaren Jag har byggt ett förråd förut och då gjöt jag. Det var väl inte så svårt men jag tyckte det tog en del tid. Tänkte det kanske vore enklare att bara köpa färdiga, ganska billigt också. 100:-/st... Kostar ju nästan lika lite per Kg som betong i säck. Har också funderat på att göra en torpargrund bara för att prova på och få lite höjd ovan mark på förrådet.
klaskarlsson: Skall du inte ha varmgarage så är det ju ingen ide att isolera. Men skall du iaf upp med gips invändigt så kostar ju inte ett par 95mm isolerskivor så mkt i sammanhanget - om man nu skulle vilja värma senare dvs... Jag skulle nog ha satt upp spån/OSB + gips med isolering bakom, men skippat plasten så att fukten tillåts vandra (eftersom du inte skall ha permanent uppvärmt) - så skulle
Casca: Inget nödvändigt men kanske hade varit bra med OSB under gipset på ett antal väl valda väggar ? //J