Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Mikael_L: [citat] Golvärme.. ja man kan ju se och resonera på många sätt. Golvvärme är antagligen något mer energikrävande än t.ex. radiatorer, detta pga av lite högre förluster neråt, särskillt om man inte har rejält isolerat under. Golvvärme (eller vattenburna radiatorer för den delen) är ju perfekt om man har överskott på billig vattenburen värme. Tex. att man har egen ved, vedpanna
AndersS: [quote="Snorkeljohn, post: 570742"]Vad har du för temperatur i sommarstugan? Är värmen avstängd så att det bara är Solarventin som sköter uppvärmningen? Har du några uppgifter om vad den relativa luftfuktigheten är under året i stugan? QUOTE] För närvarande kallställer vi stugan och Solarventin har till syfte att sköta luftväxling. Syftet med den är att om det varit kallt t.ex.
Fabian04: Undrar om någon har en fingervisning kring kostnads skillnaden på carport resp garage. Planerar att bygga det ena el. det andra. Mått inkl. förråd något i stilen med 3,90x 7,80 ev. ngt större vid garage.... Vad kan mman även kalkylera för tillkommande markarbeten. är novis på omårdet och därför tacksam för all info.
ToeBee: Tack för tipset! Verkar som ett vettigt alternativ. Om jag dessutom kompletterar med en riktig utsug/fläkt för svets och annan rök/lukt-framkallande hobbyverksamhet så borde jag ju vara "hemma". /Tobbe
fresve: Om du skall ha cyklarna i garaget så tycker jag att du skall ha en dörr igemte garageporten, så att man fritt kan ta in/ut cyklarna även när bilen är inkörd, kan bli trångt annars. Ett garage jag tycker är smidigt är mina föräldras, då har man ett eget litet förråd framför bilen: Egen dörr på "norrsidan", där du kan köra in cyklar och gräsklippare. Plattlagd gång från
injonil: En enklare avfuktare löser garanterat dina problem. De kräver en viss temperatur för att fungera effektivt men det överskrider du med råge med dina 17 grader. Se till att du köper en som går att koppla till avloppet så är den helt underhållsfri!
Robert_Maria: [citat] Vi har dragit upp rör från kulverten från huset I plattan. Bilder finns i nog i fotoalbumet på vår hemsida eller i vår blogg om du letar lite.
Havsbaden: EN fundering.... Ska bygga ett dubbelgarage 7x6 m (Bredd x Längden) med 38 graders taklutning, dvs med loft. Jag har tänkt att bygga upp det med leca eftersom baksidan kommer stå under mark. Med tanke på jordtryck hade jag tänkt att sätta en kontrefor i mitten för att ta en del av trycket. Frågan är om det behövs extra förstärkning av plattan där kontreforen ska stå eftersom
joffs: Har inte hunnit så långt än. Det blev sommarvatten i gäststugan och i garaget blir det vatten till sommaren hoppas jag. Det ser ut som om det blir till att gräva ner det en bit och lägga in en värmekabel för säkerhets skull, sen en lite varmvattenberedare så blir det nog bra.
Daniel_K26: Ska så snart som möjligt dra igång mitt garagebygge. Hade tänkt anlita någon för att få det gjort. Det är så att precis jämte garaget skall det byggas en stödmur(tomten är i två etage). JAg hade tänkt slå två flugor i en smäll och mura en sida av garaget och använda som stödmur. Vad tror Ni om det? Lika bra att mura upp hela garaget då kanske? Någon som vet vad det skiljer
Ingper: Hur gick det ? Har nämligen en g60 med torsionsfjädrar och samma problem - den går inte att skjuta upp tillräckligt. Har ändrat fjäderspänningen, men blir inte klok på det. Och monteringsanvisningen är bedrövlig.....
Ingper: Håller just på att montera en Crawford g60-port 4,75x2,00m. Ett fasligt mekano, dålig finish på insidan, bedrövlig monteringsanvisning och inte alls den kvalitet och konstruktion som jag sett tidigare på Crawford. Det värsta är motorn. Det är en bland de dyrare motorerna, men som monteringsanvisning följer ändå endast ett skisshäfte med sifferhänvisningar på delarna. Och i
maggot: jag ska bygga en korridor/gångtunnel mellan två byggnader som blir ca 6 meter lång och 2,5 meter bred tänkte mig regelverk med vindskiva och plåt. byggnaderna ligger i samma nivå ca 20 cm över mark och jag undrar ska jag gräva och gjuta plintar eller finns det något bättre/enklare alternativ.
ornet: 150m2 4meters takhöjd har 200mm underplatta som har golvvärme som skall kopplas senare 45+145+45 ivägg 440 i tak nu eldar jag med en elfläkt 9kW på ca 1/3del. detta ger 10grader inne vid snabbhöjning tar jag till en gasolbrännare i 20min vilket ger ca 17-18grader
mattias_j: Kommer att köpa hus där garaget är i ganska dåligt skick, bl.a. har det varit lite läckage i taket. Det är ett kallgarage som står på en betongplatta. Garaget har platt tak med duk och väggarna består av (inifrån): spånskiva, isolering/regelverk, panel. Men vi tänker nog byta ut rätt mycket och bl.a. sätta dit sadeltak. (Egentligen behålla stommen men byta resten...) Jag har då
Niklassons: Hej! Jo, detta med stall har jag tänkt mycket på. Har haft och skött häst i många olika sorters stall och varje gång tänkt ut något som skulle kunna lösas bättre - fast sedan glömmer man, och det egna stallet kommer säkert också att ha sina brister. :-) Iallafall, mitt drömstall har lösdrift med boxplats för installning vid behov. I boxarna finns fri tillgång till halm och hö
Brannmark: Jo själva ytan där man kör in bilarna blir nog inte mycket längre än ca 8m, där kommer nog en vägg att balka ytan då det blir pannrum osv i den bakre delen. Saxtakstol har jag kickat lite på, dock är det ju ett problem med dem och det är ju att taket blir lutande? Eller kan man slänga in en regel i neder kant för att få största delen av taket rakt? A-tak stol, kan man flytta upp
styrman1: låter som rätt priser. jag menade 500-700:- komplett med "runtomkringgrejerna"
norellm: Tack. Då är det väll bara att börja leta efter en bra entrepenör... Mvh Mikael
Snurre: Gjut på bara! Har det inte blivit någon sättning i asfalten så lär det inte bli det sedan heller. De som har lagt asfalt har säkert gjort underarbetet med hänsyn till att inga sättningar skall ske i asfalten. Sedan måste jag säga att jag håller med snickarboden till 100%. Spara inte utan bryt upp, gräv ur, isolera och gjut in golvvärme även om du inte tänker använda den nu eller
maggan9: Inom kemin används salpetersyra för att få bort fett och proteinbeläggningar på saker som man ska plättera, så visst kan man använda salpetersyra. Men stark salpetersyra och metalliskt koppar ger otrevliga gaser av kväveoxider, så man måste veta att det inte finns metaller i närheten. salpetersyra(HNO3) finns att köpa på många färgaffärer.
Lars T: Ring Torverk i Torsby, 0560-68 98 00, de tillverkar portar och säljer reservdelar så de har säkert en list som passar dig. www.torverk.se
JEGS: Får lite trångt på tomten med en vanlig carport då jag antingen måste vrida på hela huset eller ha tillstånd från grannen. Har börjat kolla upp mindre konstruktioner. Funderar på onzza's sortiment. www.onzza.com Tuff, stilren och modern design blir bra med ett modernt hus. Icopal http://www.icopal.se/Produktsortiment/branta/icopal_carport.aspx har också en och byg og bolig
wakethebeast: Hej! Jag har köpt ett fritidshus för åretrunt bruk från Kontio! Huset heter KONTIO KAJO 3A. ca 55kvm+loft 25kvm.:) Kanon kvalite,bra och lättläst ritningsunderlag!. Leverans till byggplats dvs Örebro län.
imported_Byggaren: Isoleringsmässigt spelar det ingen roll om det ena skiktet ligger utanpå eller på insidan. Det är den totala tjockleken som isolerar + att du slipper en köldbrygga med korsande reglar. Givetvis allt under förutsättning att vindskyddet och diffspärren är lika obruten. Men... För utanpåläget talar att du får horisontella spikreglar att spika panel på. Då får du först sätta på
eniccla: Jag och en person till, ingen av oss är snickare, reste en stomme på 7,2 x 9,6 m från Lövångers Trä på ca 3 dagar. I detta ingick väggsektioner, takstolar och viss regling. Dessutom var takkonstruktionen lite special, vilket gjorde att det tog längre tid. Resten var mycket enkelt och smidigt att resa, vilket innebär att yrkessnickare borde göra samma jobb mycket snabbare.
Mikael_L: [citat] Den här från Jula ser lite lik ut, men antagligen billigare. http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&%40where.ItemID%40EQ=422052 Men det är inte lätt att föreslå något, då man inte vet hur bostadshuset ser ut, och omgivningarna i övrigt. (Samt personlig smak med... ;)) Den här jula-lampan är väl fin till äldre hus, haddirajans passar väl bättre