Vad gäller?2,5 meter till hus och 2,5 meter till grannens garage.
Tänkte sätta spån i taket och osb på väggarn och slippa gips.
Jag tänkte värma med en luf-luft pump från Rusta.
L-G
http://lavendeln.blogspot.com/
Tänkte sätta spån i taket och osb på väggarn och slippa gips.
Jag tänkte värma med en luf-luft pump från Rusta.
L-G
http://lavendeln.blogspot.com/
Med så pass kort avstånd mellan husen gäller minimum brandteknisk klass REI 30, vilket är den lägsta klassningen Du åker på ett alternativt två lager med gipsskivor.
Sedan beror det även på vad garaget skall användas till,ex verkstad med svetsning etc
Hör gärna efter med det lokala byggnadsnämndskontoret.
Sedan beror det även på vad garaget skall användas till,ex verkstad med svetsning etc
Hör gärna efter med det lokala byggnadsnämndskontoret.
Hmm, vi har 2 meter mellan hus och garage.. och det sitter inga gips på väggarna i garaget. Ska tillägga att det är trähus och garage i det samma. på gaveln på huset mot garaget sitter det även en dörr till groventren.. Nä vi har inte byggt det själv, det har husföretaget.
Vad säger att det måste sitta gips och varför bygger inte husföretagen det isåfall?
Vad säger att det måste sitta gips och varför bygger inte husföretagen det isåfall?
Håller precis på att bygga om vår carport till garage och var då tvungen att anpassa garaget till brandklass EI 30. Ringde då vår husbyggare (Myresjöhus) som på 5 min kollade upp hur carporten var byggd och det visade sig att den befintliga vägen redan var brandklassad. Så det lönar sig att kolla upp sånt innan man börjar riva.
Angånde varför gips så har det väl med att göra att gips inte brinner och ju tjockare lager gips desto högre brandklassning kan man skaffa. Tum regeln jag har hört är att två lager gips i vägarna gott och väl räcker för brandklass EI30.
Angånde varför gips så har det väl med att göra att gips inte brinner och ju tjockare lager gips desto högre brandklassning kan man skaffa. Tum regeln jag har hört är att två lager gips i vägarna gott och väl räcker för brandklass EI30.
Jo att gips inte brinner visste jag men varför tillåts företag att bygga t.ex. garagen utan gips på innerväggarna om avståndet till huset är under en viss längd?
Fasaden på garaget är trä, sen isolering och på insidan spånskiva eller motsvarande. Detta kan ju inte anses vara av någon större brandklass tycker jag. På huset som ligger bara 2 meter från garaget och även har en dörr på samma gavel består och av trä på fasaden. Garaget har även ett fönster nästan mittimot dörren.
Fasaden på garaget är trä, sen isolering och på insidan spånskiva eller motsvarande. Detta kan ju inte anses vara av någon större brandklass tycker jag. På huset som ligger bara 2 meter från garaget och även har en dörr på samma gavel består och av trä på fasaden. Garaget har även ett fönster nästan mittimot dörren.
Benny_o_lina: Det beror ju på när huset är byggt också. Är det ett äldre hus så är det ju mycket möjligt att reglerna var annorlunda då. Är det ett nytt hus är det ju lite märkligt men då kanske det i bygglovet är angivet att garaget endast skall användas för uppställning av fordon eller liknande och altså inget mekkande och då kanske inte behöver brandklass?
Huset byggdes för lite mer än ett år sen så det är helt nytt. Har en websida om det i min profil.
Garaget ligger bara 1 meter från grannes tomtgräns och sen är det väl ca 3-4 meter till deras hus från gränsen.
Här på nedanstående bild ser man hur det ligger.. Garaget med fönster till vänster och huset med groventre till höger.. avstånd mellan: 2 meter.
Har kollat igenom bygglovet nu och i det finns inga uppgifter om särskild användning av garage. Inte ett ord om mekande eller uppställning enbart av bil mm.mm. Alla företagets garage byggs på samma sätt som vårt så det borde ju vara godkänt att stå imot brand i en viss tid (det är ju det som brandklasserna brukar handla om)
Ja de e lite intressant att det kan skilja så från ställe till ställe..
Ursäkta trådskaparen för att jag lånade tråden lite åt mina funderingar..
Garaget ligger bara 1 meter från grannes tomtgräns och sen är det väl ca 3-4 meter till deras hus från gränsen.
Här på nedanstående bild ser man hur det ligger.. Garaget med fönster till vänster och huset med groventre till höger.. avstånd mellan: 2 meter.
Har kollat igenom bygglovet nu och i det finns inga uppgifter om särskild användning av garage. Inte ett ord om mekande eller uppställning enbart av bil mm.mm. Alla företagets garage byggs på samma sätt som vårt så det borde ju vara godkänt att stå imot brand i en viss tid (det är ju det som brandklasserna brukar handla om)
Ja de e lite intressant att det kan skilja så från ställe till ställe..
Ursäkta trådskaparen för att jag lånade tråden lite åt mina funderingar..
Brandklassningen påvisar vilka krav som skall uppfyllas inte vilket material som skall användas. Det är upp till byggaren att visa om kraven uppfylls.
Gips är väl helt enkelt ett bra brandteknisktmtr.
Från BBR 5:721 Småhus
Bostadslägenheter i småhus, som är belägna mindre än 4,0 meter från komplementbyggnader större än 10 m2, skall avskiljas från dessa så att spridning av brand till eller från småhuset förhindras i minst 30 minuter
Allmänt råd
Föreskriftens krav kan uppfyllas, om endera byggnadens, mot varandra vettande, väggar utförs i lägst brandteknisk klass EI 30. Om någon av byggnadernas ytterväggar har delar av lägre eller ingen brandteknisk klass, bör skyddsavståndet inte understiga 2,0 meter och strålning mot intilliggande byggnaders yta begränsas till acceptabel nivå.
detta förklarar väl Benny_o_Linas bygge
BBRRegelsamling avsnitt brand har du här http://www.boverket.se/upload/publicerat/bifogade%20filer/Boverkets%20byggregler/bbr12/Regelsamling_%20Avsnitt_5_BBR%2012.pdf
Gips är väl helt enkelt ett bra brandteknisktmtr.
Från BBR 5:721 Småhus
Bostadslägenheter i småhus, som är belägna mindre än 4,0 meter från komplementbyggnader större än 10 m2, skall avskiljas från dessa så att spridning av brand till eller från småhuset förhindras i minst 30 minuter
Allmänt råd
Föreskriftens krav kan uppfyllas, om endera byggnadens, mot varandra vettande, väggar utförs i lägst brandteknisk klass EI 30. Om någon av byggnadernas ytterväggar har delar av lägre eller ingen brandteknisk klass, bör skyddsavståndet inte understiga 2,0 meter och strålning mot intilliggande byggnaders yta begränsas till acceptabel nivå.
detta förklarar väl Benny_o_Linas bygge
BBRRegelsamling avsnitt brand har du här http://www.boverket.se/upload/publicerat/bifogade%20filer/Boverkets%20byggregler/bbr12/Regelsamling_%20Avsnitt_5_BBR%2012.pdf
Ja allt handlar om att saker ej "bör" understiga.. Vi kunde fått garaget närmare huset om vi velat men valde 2 meter själva som ett lagom avstånd. det är alltså inte husföretaget som satt 2 meter, det har vi själva. Men som sagt hindrade dom inte oss från att kunna valt mindre avstånd heller.
Tur att skyddsavståndet inte "bör" understiga vårt valda mått då. Tack för infon Ornet.
Tur att skyddsavståndet inte "bör" understiga vårt valda mått då. Tack för infon Ornet.
Klicka här för att svara