Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Angelven: ..åså kan jag ju låta en trevlig druva klättra på dom - det låter som en bra lösning, och enkel, och den ger den där stora fria volymen under taket också. Tack!
transatlantic: Isolera inte på varma sidan om du kan låta bli! Vet du inte hur det står till med kapillärbrytandeskikt under plattan är det en stor risk för oönskad fukt. Är det så farligt med golvkyla i dessa utrymmen? Nålfiltmatta (som tillåter fuktvandring) i ungdomsgården och slipat/oljat rått betonggolv i snickardelen tror jag på. Sen får du kosta på ett par grader högre rumstemperatur
surfarn: Igår köpte vi läkt 12x50 som vi ska lägga utanpå reglarna. Nu känns det mycket lugnare än om man hade satt pappen dikt mot fasaden
Mikael_L: Ja precis, kommer man åt att isolera ovanifrån är det ju lite enklare. Men rensa undan all skit som ligger där är nog ändå lämpligt att börja med ;) Sen glespanel, ev med papp ovan sen gips och sen sätter man i isoleringen ovanifrån. Förvisso hänger nog isoleringen bra i glesen med, så man kan nog ta gipsskivorna sist av allt om man önskar det. Jag trodde först, av någon
jon_h: En liten luftspalt kan du väl åstadkomma med läkt på 20 mm eller så. Om du då lägger en läkt längst ner, bara strax ovanför panelens underkant, så kommer man inte kunna kika upp i luftspalten.
andersmc: I extrema fall, ja. Men om nu någon skulle upptäcka att friggan är 1 dm för hög - det skulle väl vara om någon störd granne smyger sig in med ett måttband - så blir det kanske att man får söka bygglov i efterhand.
gaffa: Jag skulle låta spånskivorna vara. En utmärkt stark garagevägg att skruva hyllor i och stöka på, och enligt mig snyggt. Snyggare än ospacklad gips.
CalleMange: Tack för tipset på ytterligare en leverantör. Är det någon som har något liknande hemma? Skulle vara intressant att veta om det är en funktionell och problemfri typ av portöppnare. Kärvar stängerna, håller den portbladen stängda, skrammel, mm..
mazz: Hej Vi har ett garage som endast består av reglar och ytterpanel o plåttak. Nu ska vi bygga till huset o behöver någonstans att förvara möbler. Tänkte antingen göra det i en isolerad container (hyra/köpa?) eller ställa de i garaget men då måste jag isolera det. Hur mycket jobb kan det vara att isolera garaget? Är det någon som gjort samma sak? Noterbart är att bilen inte står i
dario99: Jag är nästan färdig med min carport (6x6m) och ska lägga tak. Jag har tänkt mig plåttak (rött liknande tegelpannor) men undrar vad jag ska välja. Har fått rekomendationen att inte välja Byggmax plåt för den är för tunn. Någon som har rekommendation på bra plåt (bra utan att vara svindyr)?
Hanveden: japp det är lövångers maskinhall 12x8,4. Tänkte köpa deras "garage" i samma storlek men det var karftigre stomme till maskinhall och priset var inte så mkt mer. Då fick jag plats med mer isolering oxå, 145 mm i vägg, annars 95 mm på garage-modellen.
Rauul: Tack för alla svar! Huset är ny beställt och jag har fått suverän service och hjälp. Det blev tillslut 3"x2 med isolering imellan. Samt att han kunde anpassa huset till mina plint som håller måtten 4400x5200. Dessutom valde jag till ett fönster till ett rimligt pris. Så jag är mycket nöjd med hela lösningen, snabb leverans dessutom redan runt v.41 kommer det. Så jag är helnöjd än
Wester: Även jag har 170 samt 145 knutbrädor och foder. Har strax under 120 liggande panel.
bettmal: [citat] Oseriös förateag. Köpt garageport och kan ej montera den p.g.a. att det fattas delar och monteringsanvisning. Kolla följande länk: http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=388
Fam. Ericsson: Hej! Har en fråga åt en kompis som funderar på att göra om sitt garage till ett extra rum.(vidbyggt garage och förråd som sitter ihop)Det är byggt -64 och är c:a 25kvm . Han hade nämligen tänkt sig att ta bort garageportarna,bygga vägg och sätta i fönster,isolera garaget,fixa golvvärme och dra in/om el. Någon som har gjort detta? Är det ens möjligt? dyrt? Mvh Jimmy
Turbo_Nenne: Vi väntar på våran första offert. Och vi ska bygga detta i sthlm söder om söder. men vi kommer att baka in det i den grov palneringen av tomten. //// Kenneth
Riper: 4 meter gäller när vi pratar huvudbyggnad. Garage friggebodar och annat smått kan placeras närmare med grannes medgivande och om reglementet inte säger annat. Ring din kommun och kolla vad planen säger. Förhandsbesked kan ibland lämnas.
saturnus: pelarlyft skall besiktigas, om de användes yrkesmässigt, om jag inte tar fel, tror jag plattan skall vara minst 150mm tjock där benen skall stå.
ByggaNytt: En sån "kärra" bygger du lätt själv med lite reglar+golvspån/Plyfa/OSB+hjul! Jag gjorde nåt liknande fast som en verktygsvagn under bygget: [bild]
Mikael_L: När är husen byggda? Det kan nämligen ge en hint om möjligheten att det är isolerat under. Jag tror inte att det var så vanligt att isolera under garagegolv förrän tidigast 80-talet (tror jag rätt då?). Sen behöver det inte vara isolerat under golvet för att göra om det till bostadsutrymmet, fram till 80-talet var det nog vanligare med isolering ovanpå betongplattan, dvs golvet var
sollentuna: Rent spontant låter det som 70 000 kr är rätt billigt för att ge Trivselhus ensamrätt på att bygga på er avstyckade tomt, i synnerhet om ni bor i Stockholmsregionen med en attraktiv tomt. Vi håller just nu på att begära in offerter för att bygga garage som skall vara ingrävt i vår sluttning.Gjutet golv. gjutna/lecamurade väggar, samt valv. Våra offerter hamnar i samma härad som
mats knoll: nu är det gjort! har gjort fall mot porten (valde en bred 5meters) och det gick alla tiders. Eftersom vi har förråd i bakkant blev fallet 5,5 cm ner mot porten(ca 10mm/m). Alltså ingen lutning där förrådet kommer ligga. Vi sänkte kantelementena vid tänkta porten och sågade även av 1 cm så att fallet blev lite brantare. Det var lite pyssel med att anpassa isoleringen med sista lagret
SaabAero: Man brukar fästa tröskeljärnet i karmarna med ett vinkeljärn. Det brukar sällan göra något att järnet är för långt och om du väljer att mura ett varv med Leca så är det ju lätt att gömma det överflödiga järnet.
SaabAero: Golvvärmen har jag koll på :) Ligger ingen slang i kantbalken :cool: Diamantklinga i cirkelsågen är helt odramatiskt jämfört med att ha klingan på vinkelslipen ;) Visst får man tänka sig för lite när både klingskydd och klyvkniv är bortplockade, men jobbar man lugnt och metodiskt är det inga problem. En vinkelslip är ju farligare.. En svårighet med cirkelsåg på betong är att
Torpet: Mera tips, använd en tom toarulle fukta papper i den, då dras tvestjärtarna dit, eller använd en gamal dagstidning fukta insidan lägg ut över natten och kassera den dagen efter,.
rikard454: Mmm, den där hyllan var läcker - ska nog försöka snickra till något sånt och ha skidor, stavar, lite snickarvirke, etc. Tack ni bägge! /Rikard
saturnus: här är en idè till http://sydsvenskan.se/hus/article75979.ece