Byggahus.se
Varför valde ni carport framför garage eller vice versa..?
Och kör ni alltid in bilen i garaget?
Med risk för att garaget lätt blir ett stort förråd funderar vi nu om inte carport vore lösningen ändå, men jag tycker det skiljer ynka i pris på varianterna så ur den aspekten är det väl bättre att ta garage, eller?

mvh
 
ClaJe skrev:
Varför valde ni carport framför garage eller vice versa..?
Och kör ni alltid in bilen i garaget?
Med risk för att garaget lätt blir ett stort förråd funderar vi nu om inte carport vore lösningen ändå, men jag tycker det skiljer ynka i pris på varianterna så ur den aspekten är det väl bättre att ta garage, eller?

mvh
Jag har varken garage eller carport men kommer bygga dubbelgarage i höst!
Jag vet då att vi kommer köra in bilen i stort sett hela tiden då vi är mkt rädda om den, har litet lull-lull på den så som stora hjul och stereobygge mm. Men risken är ju för andra så blir garaget ett förråd, man kanske tycker det är jobbigt o springa ut o öppna port, ifs kan man ju ha portöppnare!
Sen är det ju det här med om du är händig, skruvar du bil ? Har man ett garage kan man använda det till mycket annat, t ex tillfällig snickarbod om du håller på o pysslar med nått!
 
Jag valde carport. Främst just för att det inte skulle bli ett förråd. Sen ville jag slippa allt vad fuktproblem hette och då kändes det rätt med en carport för mina behov
 
Vi har både och, så givetvis är garaget fullt med bråte (och hobbybilar) så bruksbilarna får stå i carporten......:D
 
Carport är kass! Aldrig en carport för mig. Vad ska man ha den till? Man slipper skrapa rutorna på vintern kanske men sen då? Du kan inte låsa in något, alla ser rakt in och du kan inte slå igång värmen om du ska mecka.
Jag har dubbelgarage med golvvärme och rejält med lyse och eluttag.
Rättelse:
Jag vill ha en carport till husvagnen och släpkärran!
 
W
Garage valde vi av den enkla anledningen att vi vill ha bilarna varmt + att man kan ha massa skit i ett garage. Ska bygga ett på lite över 70 kvm + övervåning så man få plats med allt bröte man sammlar på sig. Bilarna får 6x4 meter vardera så de kan stå med öppna dörrar samtidigt utan att de går i varandra.
Garaget ska ha slagportar men givetvis med automatisk öppning annars lär man aldrig använda det.
 
wester det skulle var skoj å veta vad hela kalaset går/gått på när du är klar... har lite planer på nått i den stilen själv...
 
Jag har ett dubbelgarage idag men skulle helst ha ett dubbelgarage med carport framför. Då har man rejält med plats i garaget för mekning och sommarbilen. Samt att bruksbilarna kan stå ute under tak och med kupévärmare och motorvärmare under vintern.
 
Vi har tydligen en helt annan buget, än vad folk här tycks ha med alla sina lyxåk som ska stå i dubbelgarge med carport framför.... ;)

Nej då, bara skojar. Vi har offert på ett funkishus där ett enkelgarage går på 200.000:-. Känns oootroligt dyrt, så vi funderar på rådet vi fick av en kompis med ett funkishus: "bygg en carport med pulpettak och lägg till detta ett stort förråd bakom, bilen kör jag ändå aldrig in i garaget om jag haft nåt" Kul att han så säkert vet detta, eftersom han som sagt aldrig haft något. Men jag tror jag resonerar lika dant. Jag är ingen mekare och kommer aldrig stå i garaget och pula. Så då är det väl bättre att värma upp bilen med en motor/kupe värmare än att värma upp ett helt garage. I stället satsar jag på ett isolerat förråd där jag kan få plats med gräsklippare, cyklar, utemöbler och en liten arbetsbänk i bästa fall.
 
För min del blir det en carport, bilen skyddas från elementen och man står torrskoddnär man fibblar med barnstolen.
Vill jag skruva så har jag firmans garage runt hörnet som har fullutrustad verkstad.
Byggde jag ny kåk så skulle jag lätt bygga garage som är kopplat till huset.
 
Jag blir inte klok på vilket man ska välja...Har en vän som älskar sin bil över allt annat och är så himla räääääääädd om den, givetvis är garage det enda alternativet för honom ;-)
En annan vill bara ha ett ställe att ställa bilen, typ...Fördelen med garage är ju uppenbar, men kan stänga in bilen och slippa nyfikna fingrar...men så blir det lätt ett förråd bara för att man just kans tänga om skiten så att det inte syns...
Carport å andra sidan håller ju inget varmt, men skyddar bilen från värsta sol och nederbörden.

Jag är ingen bilmekare, byter däck men skulle det vara för dj*vligtv äder får man väl åka till närmsta bilhall..
Tål att tänkas på, tack för era svar so far.
 
Hade samma problem. Skruvar inte mycket med bilen men desto mer motorcykel. Vill ha tak över bilen. Planerade först för ett dubbelgarage, men insåg snart att det kommer ju bli fullt av motorcykel mek.

Det blev till slut dubbelcarport med garage/verkstad bakom. Port från carport in till verkstad.
Eller blev och blev, det är inte klart än. Men snart. Tak och väggar är uppe.
 
Ett alternativ är att du gör en carport men med en isolerad platta. Då kan garaget "växa" upp vid behov
 
mats_o skrev:
Ett alternativ är att du gör en carport men med en isolerad platta. Då kan garaget "växa" upp vid behov
Detta alternativ har vi tänkt välja. Har hittat en byggsats på Carporten.se, modellen heter Car11B och är en enbils-carport med förråd för 32800:- exkl. plattan. Vad tror ni om denna modell, prisvärd? Några erfarenheter från företaget? Tar gärna emot kommentarer om vårt val


//Impossible
 
Ska du gjuta platta, eller bara grus/plattor/marksten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.