Hej!
Blev förvånad när jag fick reda på att Lövångers Bygg vill ha hela summan av garaget betalt 14 DAGAR innan leverans ?
Har dom alltid tagit betalt förskott eller är det något dom börjat med på sista tiden ?
Finns det någon annan som beställt från Lövångers bygg som vet ?
Man blir ju lite fundersam när dom kräver allt i förskott.... oftast brukar man ju betala när man får varan eller i efterhand....

Tacksam för tips!

/V

Känner inte till någonting om just Lövångers Bygg, men jag hade blivit väldigt misstänksam om någon ville ha betalt i förskott. Vi konsumenter är ju i underläge redan som det är, har man betalt i förskott är man fullständigt utelämnad till leverantörens godtycke.
Jag hade i första hand försökt omförhandla villkoren, så jag fått betala som i alla andra sammanhang, vid leverans eller något efter, när jag haft chans att undersöka och godkänna produkten.

Hade leverantören framhärdat i förskottsbetalning, tja, då vet man att allt inte står rätt till, så då är det bara att välja en annan leverantör.

Samma här, tycker det låter underligt. Försök omförhandla det blir ju mycket pengar som är "hänger löst" om det blir något strul.

Jo, om jag nu betalar i förskott och det inte kommer något garage.... då kommer det aldrig att bli något garage någonsin, för då är pengarna slut. ;)
Undrar om fler småhus/garage-tillverkare gör på samma sätt... för dom stora hustillverkarna gör ju iallafall inte så.....
/V

Jag har precis satt ihop ett Mellby-garage, och de ville ha betalt efter leverans.

/Mikael

_Valle_ skrev:
Hej!
Blev förvånad när jag fick reda på att Lövångers Bygg vill ha hela summan av garaget betalt 14 DAGAR innan leverans ?
Har dom alltid tagit betalt förskott eller är det något dom börjat med på sista tiden ?
Finns det någon annan som beställt från Lövångers bygg som vet ?
Man blir ju lite fundersam när dom kräver allt i förskott.... oftast brukar man ju betala när man får varan eller i efterhand....

Tacksam för tips!

/V
Enligt deras utfästa betalningsvillkor ska betalning ske vid leverans:

http://www.lovangersbygg.se/system/visa.asp?FID=368&HID=319&HSID=3899&ActMenu=5538

Så att ni ska betala i förskott kan man bara spekulera i eller att ni ringer dem, eftersom det ovan är det som väl ska gälla,

Badger skrev:
Enligt deras utfästa betalningsvillkor ska betalning ske vid leverans:

[länk]

Så att ni ska betala i förskott kan man bara spekulera i eller att ni ringer dem, eftersom det ovan är det som väl ska gälla,
Det är INTE spekulationer.... jag har både muntligt och skriftligt på 14d innan leverans.
Nja, frågan är om det där gäller för betalning av frakten endast ? För på telefon sa dom att betalning sker 2v innan leverans, och på fakturan jag fått från dom står det klart och tydligt:
Betalningsvillkor: 14 dagar innan leverans

Det som gör mig fundersam sidan du länkade till är specifikt dessa rader, citat:
"När vi beställer leverans får vi ett sändningsnummer som du sedan kan använda vid betalning på Schenkers hemsida"
"OBS! Kontakta oss för sändningsnummer. (Anges vid betalning)"

Annars verkar det ju konstigt att jag ska betala hela garagekostnaden/byggsatsen till schenker på deras hemsida eller bankgiro ? Min faktura jag har nu är adresserad till lövångers bygg och frakten är inbakad i den fakturan.
Hmmm.....

/V

Anledningen till att ni ska betala före leverans är att schenker inte tar emot betalning vid lev p,g,a rånrisk. Antingen får ni betala till lövånger direkt, eller vänta tills garaget kommer till schenker och betala in på deras konto. Oavsett hur ni gör så kommer ni inte att få något garage innan ni betalat. Jag vet att det känns konstigt att betala för något man inte fått. Fick göra det samma när min panna kom hem. Betalade runt 30lakan 1 vecka innan jag äns hade sett den. Men lövånger är ett verkligen seriöst och kundmedvetet företag. Har själv köpt ett garage från dom. Det vara bara att ringa eller maila till dom om man hade några funderingar så svarade dom så fort dom kunde. Dom fixade till och med armerad kondensplast åt mig, fast dom inte vanligen har med det i sitt sortiment för försäljning till privat kunder. Hoppas du kommer att ha stor nytta av ditt nya garage.

perra i skogen skrev:
Anledningen till att ni ska betala före leverans är att schenker inte tar emot betalning vid lev p,g,a rånrisk. Antingen får ni betala till lövånger direkt, eller vänta tills garaget kommer till schenker och betala in på deras konto. Oavsett hur ni gör så kommer ni inte att få något garage innan ni betalat. Jag vet att det känns konstigt att betala för något man inte fått. Fick göra det samma när min panna kom hem. Betalade runt 30lakan 1 vecka innan jag äns hade sett den. Men lövånger är ett verkligen seriöst och kundmedvetet företag. Har själv köpt ett garage från dom. Det vara bara att ringa eller maila till dom om man hade några funderingar så svarade dom så fort dom kunde. Dom fixade till och med armerad kondensplast åt mig, fast dom inte vanligen har med det i sitt sortiment för försäljning till privat kunder. Hoppas du kommer att ha stor nytta av ditt nya garage.
Då till frågan.... betalade du DITT lövångers garage i förskott också ?

/V

NEJ det gjorde jag inte. Transportbranchen hade inte infört dom nya betalningsreglerna då. Så jag betalade chaufören med en bankväxel vid leverans. Men i ditt fall så skulle jag inte vara orolig att dom inte skickar ett garage till dig. Det är dom som ska bevisa att du verkligen har fått en vara, inte tvärt om om det skulle bli några problem. Så tyvär. Det är bara att betala och sedan vänta med den oron som följer tills dom två högarna med delar till garaget ligger hemma på din tomt. Lycka till

perra i skogen skrev:
NEJ det gjorde jag inte. Transportbranchen hade inte infört dom nya betalningsreglerna då. Så jag betalade chaufören med en bankväxel vid leverans. Men i ditt fall så skulle jag inte vara orolig att dom inte skickar ett garage till dig. Det är dom som ska bevisa att du verkligen har fått en vara, inte tvärt om om det skulle bli några problem. Så tyvär. Det är bara att betala och sedan vänta med den oron som följer tills dom två högarna med delar till garaget ligger hemma på din tomt. Lycka till
Men då är det alltså till åkeriet som kör ut varorna du har betalat ? Då kanske det inte är så konstigt skrivet på deras hemsida då ? Att man kan betala till schenker på bankgiro eller hemsida.... och att dom levererar mot efterkrav ? Om dom nu skriver så på hemsidan måste dom ju även stå för det ?

/V

Hej!

Har samma "problem". Arlanda Snickerifabrik vill också ha betalt i förskott, men "bara" 2 dagar. Hur som helst kan ju faktiskt saker och ting hända, även om jag inte misstänker AS för några fuffensmetoder så känns det HELT FEL att betala massor med pengar för något man inte ens sett. Dessutom skall porten monteras en vecka senare, blir det något strul där har jag ingenting att sätta emot för att få saker och ting ordnade.

Sanningen är att jag knappast kommer att försvinna med mitt garage, däremot kan ju faktiskt leverantören gå i konkurs eller "försvinna" med mina pengar.

Har skickat ett meddelande till dem idag och bett om en faktura som skall betalas efter montering av porten, får se vad jag får för svar.

Hoppas att det löser sig för dig!

/ Peter

Hej allihopa.
Håller just på att sätta ihop ett garage ifrån Lövånger. Betalade två veckor innan leverans, garaget levererades punktligt och service är topp. Har inget att invända emot att jag fick betala i förväg. Finns troligen en väldigt bra orsak till att de vill ha det så = folk har inte betalat vid leverans!
Nöjd kund, so far.
/Magnus

Vad hände med gamla hederliga fakturor med 30dagars betalning?

Lowlooping skrev:
Hej allihopa.
Finns troligen en väldigt bra orsak till att de vill ha det så = folk har inte betalat vid leverans!
Nöjd kund, so far.
/Magnus
Det finns ju väldigt bra orsaker till att INTE betala i förskott också. Man får inte varorna i tid, man får fel varor, man får rätt varor men de är defekta, man får inga varor alls.

Visst är det trist för ett företag som inte får betalt, men de har resurser att jaga kunderna. Skulle de i extrema fall bli blåsta på pengarna så är det illa, men det är ingen katastrof.

En privatperson, däremot, har mycket lite att sätta emot vid en konflikt med ett stort företag. (Det finns åtskilliga trådar på forumet som behandlar detta.) Blir man blåst på sina varor och pengar kan det bli väldigt kännbart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.