Hej alla händiga människor!

Jag och min fru är husspekulanter och har ett par objekt som är högintressanta.
Det är givetvis så att man även "fantiserar" om allt man bör/kan göra om för att få den ultimata husupplevelsen.

På ett av de objekt som vi är intresserade av, ligger det ett garage i hus kroppen (alltså i "källaren").
Vi skulle isåfall vilja göra om detta till rum istället eftersom vi anser att vi kan (om bygglov finns) bygga ett dubbelgarage på tomten.
Detta blir dock lite omständigt eftersom att det finns en nerfart till garaget. Det är svårt att beskriva utan skisser och bilder men jag ska försöka göra en sammanfattning av vad vi skulle vilja göra.

1. Bygga igen den befintliga garageporten och mura igen (så att det blir en hel, komplett ytterväg).
2. Fylla igen den nuvarande garagenerfarten så denna blir i jämnhöjd med marken som huset står på.
3. Bygga ett vidbyggt deubbelgarage (som delvis kommer att ligga på den "nya", fyllda marken).

Garaget ska lämpligtvis ha betongplatta och annat nödvändigt eller praktiskt.

Nu till frågorna:
Låter detta genomförbart eller bara ideotiskt?
Hur bör man gå till väga för att fylla marken?
Är det (tror ni) en dyr process?
Vad kan det kosta att anlita folk till att bygga dubbelgaraget? mellan tummen och pekfingret?
(kostnad= färdigt garage inkl. jobb och allt)

Tacksam för svar

Bortsett från kostnadsfrågorna (som jag inte har något begrepp om):

1. Inga problem
2. Dito. Vad som gäller är att ansluta biten utanför den gamla garageporten till befintlig dränering runt om den.
Och att fuktisolera/värmeisolera den nya väggen likt den gamla.
Kanske till och med läge att se över dränering och isolering runt hela husgrunden.

Frågorna:
Ja, det är genomförbart.
Fuktisolering/värmeisolering närmast grunden, sedan makadam.
Nej, inte dyrt. Ni får ju mer användbar "boyta".
Kan inte uppskatta kostnaderna.

Bäst är väl att rådfråga en lokal mark/grund entreprenör.

Good luck! //KoW

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.