Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Froddan: Jag har tänkt lite fram och tillbaka. Om jag sätter läkt så kommer vindskyddspappen vara rätt sårbar inneifrån för krattskaft, spadar, vassa armbågar och annat som råkar stöta i den till den dagen isolering och innerväggar åker upp. Så det lutar åt att också jag skippar läkten, jag vet inte hur länge det dröjer innan jag isolerar väggar och tak.
concreate: Hej har köpt en gård med stallbyggnad varav en del av stallet är tänkt att användas till hobbyverksamhet. (kokar sylt och marmelad) nu e det så att byggnaden är nyrenoverad, ny platta el etc och klädd med råspont på insidan, bakom råsponten är det luftspalt , mestadels teglad vägg/gammal planke vägg bakom det finns gammla fasaden och på utsidan ny fasad. Nu har det knappt varit
styrman1: vad sa kommunen när ni fick bygglov? Jag har bara krav på EI30 i den delen av garaget som sitter ihop med bostadshuset. Det har jag löst med plywood och enkelgips med stenull i garaget samt plywood och gips på andra sidan väggen alltså 2 lager gips men inte tillsammans.
Rome: Får jag fråga varför du använde dig av två "syllar"? bara en fråga.. nyfiken bara.
Spiderman: Jag sitter här och söker på länkar till min hemsida. Vad glad jag blev när jag läste den här tråden :) MVH Inger
Froddan: Jag hittade trossbottenskivor på K-RAUTA (enda av de som hade öppet på söndag i Bromma som hade skivor), 6,4x550x1200 á 31,95kr. Funkade perfekt, sen vindpapp och isolering och på med råspontgolvet. Nu väntar uppregling av väggar och takstolar, när vädret tillåter igen. Som sagt, tack för tipsen.
Funkishus_-36: Jag har satt in denna dörr på en lekstuga. Jag vet inte hur mycket man skall tänka på men kolla med vattenpasset när du sätter upp den. Jag använde inte karmskruv(hade inga hemma) och satte passbitar av masonit/MDF mellan karm och vägg. Det viktigaste är väl att du kan öppna och stänga utan ätt det tar i. http://forum.byggahus.se/smahus-garage-friggebod-m-m/60234-rolig-lekstuga.html
Kiwi: Såhär gjorde jag. Jag tror att du ser mycket på den här bilden, både hur hörnet ser ut, skivmaterialet, hammarband och takstolar, samt i andra hörnet i bakgrunden, en snedsträva. Hörnet skruvades ihop med, om jag kommer ihåg rätt, en två-tre 8 cm långa skruv från insidan. Det höll schabraket på plats tills skivbelädnaderna kom på iallafall, och det har varit stabilt nog att stå
Haagbard: [citat] Nej för tusan, dels har jag ju kommenterat, men visst är det som RoTe skriver, man vill inte tjata om hur bra det ser ut ;) 4460 visningar av tråden tror jag det var nu..........fyratusenfyrahundrasextio visningar, det är rätt mycket. Men faen va jag fick leta efter tråden nu, hittade den åter genom att kolla dina tidigare skrivna inlägg under profilen. Här är förresten en bild
Skuvnisse: Hej! Jag fyller snart 15år och ska bygga ett "mopedgarage" för min moped. En flakmoped. Det ska ju vara ett litet garage som är ungefär 250cm långt och 200cm brett.... Men det skulle ju underlätta om man hade en ritning... Hade tänkt att gjuta plintar till den... Den ska ha plåttak... Det är ingen nu som sitter inne med en ritning som skulle kunna lägga en länk eller bild här på
vojma: Vindpapp finns i några olika varianter. Dels den äldre svarta typ "tjärad kartong" dels en nyare variant som påminner om markduk. Den äldre medför fler skarvar då den är på 1.25 m rulle medan den nyare varianten är på 2.70 m rulle. /V
Henkemuff: Tjenare! Satt i samma sits och kom ganska bra undan, tror jag. Fick hela garaget byggt för 100.000:- inklusive port med motor (crawfoord), dörr fönster plywood bakom gips osv.. Ett rejält garage till skillnad ifrån vissa prefab. mvh Henke
Froddan: Tack för svaren, nu är det beslutet fattat, det blir lecablock under belastningspunkterna. Och så fort den kommit upp så kommer den bli tung (fyllas på nolltid:)) så den inte flyger iväg i första taget. Återstår bara ifall jag hinner före snön..
Mats: Bara förslag ännu om jag nu inte har bommat nått men det har diskuterats tidigare och då var det tidigast nästa år
spaceas: [citat] du kan tex använda en asfaboard? Tex ytterpanel -- distans asfaboard --> isolering --> vindpapp ? Titta tex på parocs hemsida www.paroc.se är det väl så finns det instruktioner för hur du skall isolera utrymmen som förråd osv ( sällan uppärmda ). Konstruktionen med plastfolie är helt rätt men bara om du har det uppvärmt hela tiden. Edit: nu var det tak, så d¨kan du spänna
Finndin: Hej! Jag har just bytt Garage och har ett problem med det nya. Golvet/plattan i garaget är något lägre än marken utanför. Då min bil är låg innebär det att jag nuddar i portlisten då jag kör in. Bifogat finns en enkelt skiss över problemet. Alltså måste jag på något vis höja golvet i garaget, men vad är bäst? (och billigast?) plattor? - vilka? var finns de? gummi? - vad/hur?
vojma: Schönox (tror jag det stavas) har ett flytspackel med armering (av ståltråd tror jag) som ska vara mycket slitstarkt. Huruvida det är lämpligt att ha i direkt kontakt med vatten låter jag vara osagt. Tror produkten heter TXF eller nåt sånt... Mycket troende i detta inlägg :-) /V
vojma: Hyr ett avvägningsinstrument på Cramo eller liknande. Kostar nån hundring för en helg. Klart värt pengarna. /V
Zürich: Hej alla! Problem: Mitt garage sitter ihop med grannens garage (står bredvid varandra), detta gör att jag inte kan göra en luftspalt i garagetaket som går tvärs igenom garaget. Fråga: Ska jag borra små hål i takreglarna så att det blir luftcirkulation som ett "L" genom garaget, dvs luft som kommer in på kortsidan och sen passerar hålen i bjälkarna och sen ut på långsidan och vice
klaskarlsson: [citat] Kolla min länk - där finns regelverket ! Men dubbelgips eller enkelt gips + isolering kan ju ha samma brandskyddande egenskaper eller hur :) EI 30 står dock just I för isolering ,så min tolkning är 2xGips + Isolering = EI30 E30 kanske man uppnår bara med 2 Gips dock /K
bygg_mecke: Tack för alla bra svar. Nu blir det att lägga golv :-) //bygg_mecke
bsw: Det beror även på spännvidden och om ni ska isolera eller ej, ska ni upp i 9-10 m så räcker nog inte 120.
GR_B: Tackar för svaren.La plasten direkt på stolarna och har börjat att spika dit reglarna.
70185: Tack för förslaget ,jag har tänkt lite i de banorna. Fuktspärren finns där (plasrremsa ca 0.5 m.m.) men ändå suger syllen tillsig väta.
_Valle_: Hejsan! Vi ska snart gjuta grunden för vårat garage och har sedan tidigare slagit ner 4st pålar (varje hörn) när vi ändå pålade för huset. Nu när det närmar sig är frågan om det räcker med 4 pålar eller inte.... Vi hade tänkt oss bygga ett 6x6m trägarage typ lövångersgaraget, lundqvistgarage eller liknande. Frågan är om 5,5m mellan pålarna i varje hörn är för glest och
jeppeknaster: [citat] http://forum.byggahus.se/socialt-projekt/69052-ett-hus-av-betong-och-droemmar.html läs denna tråden.
Fredrik i Trollhättan: Öppnar man porten och kör in en varmkörd bil så värmer den upp garaget igen ganska fort.
Myrlejon: Tack för att du delar med dig. Bra för oss som ännu inte kommit så långt att vi bestämt leverantör. Berätta gärna hur det går vidare och skicka gärna med en bild.