Man kan också slänga på isolerande mattor eller liknande. Betongen alstrar ju en hel del värme när den brinner, så den hjälper till själv, så att säga.

Men om man överväger ett val mellan två olika konstruktioner för fundament för en fritidsstuga - ett alternativ med lättbetongblocken och det andra med platta på mark - vilket är föredra med tanke på det kommande vintervädret?

Sedan så tänker jag på VA ledningarna - jag antar att man måste dra dem innan man har börjar bygga plattan eller det andra alternativet. Men med plattan måste det vara svårare och dyrare, dock. Man måste ju i så fall gjuta in rören i betongen men däremot med leckablocken har man ett mera öppet utrymme, käns det som.

Jag tycker inte att valet av grundläggningsmetod i första hand bör avgöras av att det ska byggas på vintern. Det går att göra vilket som om man vidtar rätt åtgärder. Det finns så många andra för- och nackdelar med de olika varianterna. Med platta så slipper du bygga ett bjälklag och sparar en massa tid och pengar där. Däremot måste betongen torka ut ganska länge innan man lägger golv på den. Å andra sidan får man en mindre känslig konstruktion. Platta på mark gör också att man slipper lägga kåken så högt över marken som annars.

Ledningarna lägger man ju dit i vilket fall som helst, så jag ser inte att det blir något merarbete med en platta.

ConstructionWorker skrev:
Men om man överväger ett val mellan två olika konstruktioner för fundament för en fritidsstuga - ett alternativ med lättbetongblocken och det andra med platta på mark - vilket är föredra med tanke på det kommande vintervädret?
Nu blev det lite OT iof:
De två byggsätten - varför just dom ?
Vad hände med krypgrund och plintar ?

Sen bör man ju inte grunda valet på väderlek helst - jag menar stugan skall väl stå mer än en säsong ?

Lättbetongblock skulle jag inte råda till dock - om du inte förankrar dessa på frostfritt djup, men då är nog plintar mer lätthanterligt tror jag. Förankrar du inte dom och tillika bygger på mark där tjälen har satt sig så riskerar du en dyrbar överraskning till våren när marken mjuknar och ev. sättningar i huset uppenbarar sig.

Betong kan man mycket väl gjuta på vintern också, under vissa förutsättningar. Man kan tex blanda den med varmt vatten så att grundtemperaturen är högre, och sedan isolera gjutningen mha isolerskivor/presseningar, samt ev värmhålla om det behövs med tex byggfläkt. Det kräver förstås lite mer kunskap och föberedelser än sommarens "blanda rätt och gjut" - men allting går :)

Skall du gjuta platta så skall förstås VVS ned i den innan, men ställer du huset på block lär du väl behöva det också eftersom det inte blir så många cm mellan mark och bjälklag, så att trä dit avloppet efteråt kan bli trickigt. Gjuter du plintar kan du få upp huset lite (om det passar) och då sätta dit sådant efteråt...

/K

klaskarlsson : jag har sett din blogg och ditt hus står på plintarna ser man. Men vilken är den största skillnaden mellan leckblocken och plintar? Man måste ju bygga ett ram i vilket fall som helst, eller hur?

ConstructionWorker skrev:
klaskarlsson : jag har sett din blogg och ditt hus står på plintarna ser man. Men vilken är den största skillnaden mellan leckblocken och plintar? Man måste ju bygga ett ram i vilket fall som helst, eller hur?
Ja ett bjälklag måste du bygga. Gjuter du en isolerad platta så slipepr du det.
Dock är ett bjälklag inte lika dyrt, och vikten är lägre. Tidsmässigt så beror det lite på hur man får levererat betong till ev platta, men blandar man själv så tror jag ett träbjälklag ligger på ungefär samma tid också.

Prismässigt så kostar en isolerad betongsula mer (iaf enligt mina beräkningar inför stundande gäststugebygge).

Annars mellan lecablock och plintar är skillnaden mest att man inte brukar vilja bygga bostadshus på lecablock eftersom risken för tjälskjutningar är mycket större. Plintar förankrade på frostfritt djup bör inte ge några problem. Det beror ju också lite på typen av mark. Bygger du på urberg så är det ju ingen skillnad på lecablock eller plintar förankrade i berget.

Mindre förråd och lätta friggebodar kan man förstås lägga på block av bekvämlighetsskäl. Men dom är ju också lite miindre känsliga, lättare och dessutom går det ju troligen att rel. lätt jacka upp dom med domkraft etc om man får problem i framtiden.

/K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.