G
GustavW: Jag byggde med trästomme och brädor utanpå. Kan de ha kostat 2-300', har inte riktigt koll eftersom jag bygger 250m2 lösvirkeshus samtidigt...
10 svar · 17,5k läst
G
Garage: [citat] Ja det stämmer, blev själv väldigt förvånad. Grannen byggde samtidigt som jag ett vedskjul med pannrum ungefär samma storlek och det kostade 250 000:- med snickare.
3 svar · 8,9k läst
Andjon
Andjon: Du kan säkert få tag i den dimensionen om beställer från såg/bygghandel. Tabellen gällde inte limträ utan vanligt konstruktionsvirke. Skaffa Garagebyggboken av Ingemar Hultquist. Där finns lite enkla dimensioneringstabeller för takkonstruktioner. Det finns säkert bättre böcker för just takdimensionering men jag har inte koll på dem. ......Jag hänger en del på 02-tavlan och antog
3 svar · 6,9k läst
E
el camino: Har en enkel on/off pump i min hobbyverkstad ca 80 km dåligt isolerad kör den på mintemp (17 grader) vilket ger ca 15 grader mitt i verkstaden, funkar kanon drar ca 800-900W när den värmer
7 svar · 5,6k läst
M
Mats: Kan du så platta. Slagtåligt, hållbart och brandsäkert
2 svar · 6,0k läst
T
tomtefan: ja det är ju ett alternativ... men ser ju lite halvfärdigt ut när inte skruvarna är spacklade. Då kanske det nästan ser bättre ut att inte alls mål. Då är det ju i alla fall ingen som kan tro att du är dålig på att spackla ;D
3 svar · 5,0k läst
T
tomtefan: Så här gjorde jag min form. Mycket enkel att bygga eftersom jag använde 2"8 så var den styv å fin att jobba med. Kollade priset kontra plyfa, men det blev faktisk billigare så här. Dessutom går ju virket att återanvända
4 svar · 8,5k läst
·
H
hakaninorr: Vad tror ni om att bygga en carport liknande den länkade från Onzza, men i trä? Hur rejäla stolpar och balkar skulle behövas, vilken taklutning tror ni krävs, och hur stort tak skulle man kunna bygga? http://www.onzza.com//images/nya_carports/single_basic.jpg
0 svar · 4,8k läst
L
Ludvig haraldsson: Hej! Jag hade inte tänkt på att man förmodligen måste ha balk i plattans mitt om man gjuter helplatta. Tack för den synpunkten. Jag har snackat med firman som gjorde vår husplatta och de menar att ytan under carporten skall gjutas 10 cm lägre än resten av plattan. Exakt hur detta skall gå till har jag inte lyckats räkna ut. De hävdar bestämt att de gör på detta sätt. Det börjar
3 svar · 5,1k läst
K
krankillen: Hej! Generellt godtar de en ökning av hela byggytan på tomten med 10%. Vi fick utan problem ok med 165kvm trots att det stod max 150kvm i detaljplanen. Detta är i Botkyrka men skulle tro att detta gäller i hela Sverige.
3 svar · 7,9k läst
L
larsu: beror ju på vilken bil ni har. Ett tips, är att rita upp era 25kvm ute någonstans och parkera bilen innanför rutan, då ser ni ju hur mycket yta som blir kvar.
1 svar · 2,9k läst
C
Christer_123: Tänkte Isolera innerväggen i garaget. Men problemet är att de ser ut på följande vis [bild] 1.Olika snickare har gett olika förslag. Någon tycker att vi ska bygga in hela väggen dvs hela murade/putsade väggen. Medan vissa tycker att vi ska sluta i jämnhöjd. Vad tycker Ni. 2.Finns det någon anledning till att man byggt på detta vis från början? Tack på förhand! Såg att bilden är
0 svar · 3,3k läst
M
Mats: enligt min uppfattning så är 60 cm inte mycket för en dörr när man öppnar den. Sen vill man ju kunna ha dörren lite öppen och ändå kunna gå runt smidigt. Har man en öppen sida så vill man ju att taket sticker ut såpass mycket att regnet inte kommer in även om det blåser lite
14 svar · 38,8k läst
G
Gusman72: Jag får tacka så mycket för de kanon bra råden!
4 svar · 6,7k läst
·
D
Dreamhouse: Någon som byggt ett sk ``påhängs carport``. Hur mycket kostade det för er? Det är alltså en carport som sitter fast med husets kortsida. tacksam för svar
0 svar · 3,1k läst
N
Nova2400: här är en bild på hur jag gjorde det är ett garage på 8x10 med över våning
7 svar · 4,5k läst
·
M
Mercafreak: Jag har ett 7*7 meters garage med inte allfr mycket skit i det (änsålänge), tycker det funkar kanon.... Hittade ingen bild med bilen/bilarna på platts tyvärr
6 svar · 7,4k läst
·
H
Henko: Ja jag har då inte gipsen ända ner. Minst ett varv putsad leca tycker jag det borde vara. Tänkte ev. kakla lecan.
9 svar · 4,7k läst
·
J
jon_h: Visste inte att det var en slutstrykningsfärg, fick för mig att det bara var en grundfärg.
7 svar · 2,6k läst
B
billy_baver: Enklaste sättet att besvara frågan är att begära offert från flera håll. Tydligen ifrågasätter du själv entreprenörens trovärdighet. Därför bör du lägga lite krut på att bekanta dig med konkurrenter. Detta lönar sig till framtiden när du behöver mer jobb utfört. När man väl hittat en pålitlig och bra partner brukar det billigaste nämligen bli att bygga på löpande
3 svar · 3,1k läst
J
JDI: http://www.byggbeskrivningar.se/
1 svar · 62,6k läst
Vispen74
Vispen74: Ja där ser man, synd man inte viste. Jag hade gärna betalat extra för att slippa få panelen monterad, med tanke på vad kranen kostade... suck!
4 svar · 10,0k läst
D
Daniel_K26: Har planer på att låta en murare mura upp ett garage med Leca och gjuta en platta samt putsa väggarna. Cirka 30 kvm stort. Sedan får snickarna ta över och göra resten. Inget avlopp eller vatten. Någon som har en hum om vad ett sådan garage skulle kosta?
0 svar · 4,7k läst
K
krantz: Jag har en ny sådan inget fel på den,se ut och fungerar som en crawfoordport.
2 svar · 5,4k läst
A
andersmc: Det beror väl mycket på vilken jordmån du har i hagen. Är det massa sten i? Om det är lämplig mark för en Skurupsborr så är det väldigt smidigt. Borra hål, kör ner ett papprör en bit och gjut. Annars har du färdiga plintar som alternativ. Hyra minigrävare? Man kan ta dit en grävare som bara gräver hålen för plintarna. Sen kan man själv skotta igen dem när man satt i
1 svar · 5,5k läst
V
V: Tack för era svar! Det var ungefär den responsen jag hade hoppats på. Att det i vart fall inte verkar helt fel. Jag hade också varit tacksam för den omvända responsen. Men inte lika glad..
5 svar · 4,3k läst
·
H
halvordsson: Är väldigt sugen på att bygga en carport alldeles intill huset, där carportens tak skall fungera som veranda. Jag har aldrig sett ngn sådan lösning så jag lurar lite på hur jag ska gå till väga med detta.:confused: Carporten skall vara stor för att rymma 2 bilar så jag gissar på att den hamnar någonstans runt 7x7 meter så jag antar att jag måste ha en sjujäkla balk av ngt slag
0 svar · 2,6k läst
Snurre
Snurre: Det talas en del i denna tråd om att man skall utgå ifrån sina egna behov och det håller jag med om. Dock tycker jag att man skall fundera ett steg längre, d.v.s att det även förhoppningsvis kommer en morgondag där förutsättningarna kan se helt annorlunda ut. Kanske detta garage någon gång skall kunna användas till ett annat utrymme? Då kan det vara bra att inte vara som någon
24 svar · 5,5k läst
B
Beppo: Så för den händige så är det katastrofalt och för den som inte har tiden så är det hyffsat. Jag är händig men inte kunnig så det är inget jag gör själv samt att jag knappast hinner styra upp en sådan sak själv så jag lejer hantverkare till hela projektet och hjälper till som sagt. När det väl är klart utvändigt så fixar jag el, vvs isolering och "dekor" invändigt under
3 svar · 3,9k läst
T
Tramse: Hej o tack för svar! Poolen är ca 1,5 meter djup så det blir för lågt att sänka golvet,hamnar under markplan, sen är botten på poolen bara en sandbädd så ifall det skulle bli läckage så går vattnet ner och vidare ut i dräneringen,så det är egentligen bara ett "hål" inklädd med en poolduk. så fylla upp måste jag nog.....
12 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.