har haft planer på att riva det befintliga garaget och uppföra ett nytt garage som skall fungera som en hobbybilverkstad..

kravet är att det ska finnas plats för 2 stora bilar med råge.
sen ska det ju även finnas plats för arbetsbänk, verktyg, maskiner mm....
takhöjden ska vara så att en tvåpelarlyft är möjlig att montera in i efterhand.
ett ordentligt avlopp som tar hand om all snöslask o vatten o sånt och nån form av oljeavskiljare som separerar vatten från olja o annat äckel som alltid hamnar på golvet i ett garage..
en smörjgrop som även fungerar som spilltank som då måste tömmas ibland kanske skulle va nåt? vad vet jag...

uppvärmningen har jag bara lite flyktiga tankar om vattenburen gammal vedpanna, med ev. pelletstillsats. så man värmer altså upp endast när det behövs. vad tror ni? många säger att det räcker med elvärmeslingor i golvet men det känns som att det blir en riktig energitjuv.

jag har absolut inga erfarenheter av att bygga nytt men har goda kontakter med folk som kan och gärna hjälper till så jag planerar att göra så mycket som möjligt själv. även inkluderat rörmockeri o eldragning osv..

detta då för att hålla ner kostnaderna maximalt, och det blir inga fancy portar eller så utan så enkelt och funktionellt som möjligt..

jag vet inte riktigt vad jag vill säga med detta inlägg men jag känner att jag måste vädra mina idéer...

så kom med synpunkter ni som har gjort liknande grejjer och kanske en grov uppskattning av vad detta kommer kosta i material.. tanken är inte att bygga allt på en gång utan i etapper så det inte blir så stor klumpsumma..

Rätt hårda brandskyddskrav så panrum och garage kräver ordentlig separering för att det ska vara ok. Kan vara en bra startpunkt att prata med din komun och se vad det ställer för krav där. Sen skulle jag säga minst 10X10 meter i yta exklusive pannrum. Troligen mer

okej, det blir till att kolla upp dessa brandskyddskrav då, eller en annan uppvärmningsmetod.

vad tror ni om avlopp/oljeavskiljare? gräver man ner en tank eller hur funkar det?
vilka kommer och tömmer allt oljespill och sånt? vanliga slamfirman?

om vi kör på 10x10m, går det att grovt uppskatta materialkostnaden?
billig isolering, billig plåt osv, från tex byggmax så långt det går...

du tömmer oljespillet själv. givetvis kan du hyra in firma att tömma oljespillet men är billigare om du gör själv. brukar inte bli så mycke per år.

jag bygget 8*17. har dock halva stommen klar. Jag räknar med 170' för hela bygget inkl platta och isolering i vägg och tak.

Men då gör jag ALLT själv och har som sagt stommen gratis på 10*8 av bygget.
(allt utom blanda betongen)

du kan ju alltid räkna på va det kommer kosta dvs vad du behöver för material.

kickassford skrev:
okej, det blir till att kolla upp dessa brandskyddskrav då, eller en annan uppvärmningsmetod.

vad tror ni om avlopp/oljeavskiljare? gräver man ner en tank eller hur funkar det?
vilka kommer och tömmer allt oljespill och sånt? vanliga slamfirman?

om vi kör på 10x10m, går det att grovt uppskatta materialkostnaden?
billig isolering, billig plåt osv, från tex byggmax så långt det går...
Ta hellre in offerter från bygghandeln innan du börjar handla på byggmax. Köper du det mesta materiaket från någon av dom så kan du få lägre pris än vad byggmax har. Dessutom så slipper du åka och hämta allt då dom oftast kör ut det åt dig.
Jag sparade ett gäng tusenlappar på att handla från en "dyr" bygghandel i stället för att köpa allt virke från byggmax när jag handlade till mitt garagebygge.
Sen slapp jag lite ryggont också eftersom dom körde ut materialet och la det på anvisad plats. ;)

Precis samma erfarenheter som RRLasse..
Kollade runt med lokala byggmarknader och småsågar och jämförde detta med Byggmax som jag först räknat med att handla ifrån.
Slutade med att Hedins blev 'hovleverantör' för garagematerialet.

Handlade kantbalk och isolering genom en firma som gör husgrunder, ordnade med egen grävning, paddade, ställde ut balk, isolerade, armerade, la golvvärme och fick hjälp med gjutningen av firman. Tror kostnaden stannade på runt 80000:- för 7.2x10.8m grund med 20cm isolering och golvvärme.

Jag har också gjort allt själv på mitt bygge.
Utom att blanda betong. 7x16 meter.
4,2 meter i tak höjd. Har verkligen kört budget.
Jag är uppe i 350k nu. Jag räknade på att det skulle stanna under 300....men men.

Portarna har jag svetsat ihop själv, fönstren köpt beg. osv... Det bär i väg. Bara elprylar kostade 25000:- Ändå har jag köpt storpack till bra pris.
Golvvärme via kulvert och vedeldning. Suger mycket värme att ha golvvärme. Isolerade för lite. El kan bli väldigt dyrt i golvet.

Mats

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.