M
Mats: Ett tips är att kolla med en bärgningsfirma eller räddningstjänsten. De har ju liknande prylar för att hindra att utsläpp rinner iväg så de borde kunna tipsa om bra inköpskanaler
2 svar · 1,9k läst
G
GoEk: Timmerlada? Jag hoppas isolera på insidan!?
2 svar · 18,0k läst
·
G
GoEk: Hej, har en timmerstomme jag ska gör "uthus" av och hann få lite grönmögel innan taket kom på (se bild). Borde jag mögeltvätta det gröna innan jag slår på innerväggreglar? Har även fått lite vitmögel här och där, ta bort?
0 svar · 2,8k läst
·
magnusrx7
magnusrx7: Givetvis inte! Har du anmält det till byggarna och fabrikören? Finns ju fler instanser att gå till. // Magnus
1 svar · 2,3k läst
G
gullegrizen: Om det är mineralull du har köpt så behöver du inget annat. Mineralull består antingen av glasull eller stenull, båda är klassade som obrännbara, även om stenullen är något bättre än glasull. Känner inte till Byggmax isolering, men tror nog att dom kör med glasull. När det gäller garageytterväggen, räcker det väl med isolering och ett lager gips för att uppfylla EI30???
1 svar · 3,9k läst
L
lasseboy: ´Hej tack för ditt svar! Jo tanken är att jag kommer att isolera lika tjockt som lecca är. för lecca kommer enbart 80 cm upp resten upp till garage öppning tänkte jag regla upp och även sätta 1 fönster. utsidan på leccan hade jag tänkt putsa men insidan skulle jag vill bara sätt gips över det jag reglat och ner till marken , men kan man sätt gipsen rakt mot leccan? Isolerar leccan
2 svar · 1,6k läst
T
Thoomas: Nu är golvet färdiglagt!:D Stolt som en tupp över att jag lyckats klara av det men jag hade inte lyckats med det utan detta eminenta forum!!:cool:
30 svar · 36,5k läst
·
H
Hotblack: Hej Tänkt bygga ett 1 1/2 plans fritidshus (sovrum på loft). Längd 11.5m ,bredd 6.6m. På en del av huset är det tänkt att ha öppen planlösning (ca 5m) och på denna del kommer då inte en hjärtvägg(mellanvägg) att finnas. Min tanke är att som underram på takstolen använda limträbalk på 90x315 (cc 1200) eller 66x315 (cc600) Takstolen är en ramverkstakstol med förhöjt väggliv.
0 svar · 3,2k läst
Fisch
Fisch: Har du isolering under den befintliga plattan? Den gamla plattan kommer få svårt att andas med tilläggsisoleringen och tillhörande betong.
3 svar · 1,7k läst
zombieboy
zombieboy: Tack för alla svar. Jag fick bifogat bild förslag från byggvaruhuset.:) Är detta okay att bygga golvet på? :confused: Syftet med trall som är längsgående är att inte asfaltboarden ska sjunka ner mot marken. Undrar om asfaltboarden verkligen klarar trycket från underifrån plintarna upp mot bjälklaget. Kanske ska man välja att inte lägga asfaltboarden just mellan bjälklaget och
3 svar · 9,2k läst
·
Suhagg
Suhagg: [citat] Snubblade över en 50kvm stuga med komplett kök och dusch för 10papp. Går nog inte att bo billigare än så :)
22 svar · 9,5k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Ska hålla mig över eller kring 7x7 då.
7 svar · 36,6k läst
S
sponken: en sak till, själva avstånder som stugan flyttades var ca 50 meter.
12 svar · 35,2k läst
·
J
Jan-Å: [citat] Om taket har liten lutning och Du skarvar på tvären skulle jag rekommendera nån form av tätningsmassa, jag använde "takflex" av märket whurt (tror de stavas så:confused:) men Du behöver inte täta på längden.
9 svar · 11,9k läst
·
A
andersmc: Ja, du kan ju göra som du beskriver. Spika fast ena änden genom regeln, andra änden skråspikar du. Annars kan du ju ta vinklar och ankarskruv. Om inte annat så för att det är jobbigt att spika uppe i takhöjd.
1 svar · 4,8k läst
M
Mats: [citat] Det måste du kolla om du får göra först. Fundera på lite bensinångor och din peletspanna ....
7 svar · 3,8k läst
F
fredrikbaveralg: Läst rekomendationer att skruva glespanel 28x70 i träregel (cc100) med skruv 4,2x55. Har fått tag på en skruvautomat (Hilti) men de magasinerade skruvarna jag kan välja på är: - Spånskiveskruv för trä, 4,2x50, förzinkad - Trallskruv för utvändigt bruk, 4,2x51, skärande borrspets, "Endast lämplig för användning till tryckimpregnerat virke" ??? - Rostfri trallskruv, 4,2x51,
11 svar · 17,1k läst
B
Bodtomte: När det gäller att värma upp ett såhär litet garage, hur skulle ni göra? Jag har haft en 2Kw fläkt på halvfart som jag kör fullt då jag fryser för mycket i garaget. Den står inte alltid på utan kopplas på lite då och med timer. Har dock funderat på en elektrisk oljeradiator. men har ingen erfarenhet av en sådan.
13 svar · 7,6k läst
M
Mäster: Jag hade klinker i mitt förra garage, dock inte BT:s, och dubben var inga problem, jag tror inte de trycker så hårt, Rivstarter bör kanske undvikas dock, även om det ibland kan kännas nödvändigt att blanda dieselröken med lite gummirök...
6 svar · 4,6k läst
N
nicklasa: Märkningen gäller enbart fasaden. Insidan finns det redan ett bygglov på. Som jag skrev tidigare så finns det inget att bevara inuti huset. Det är inrett som en vind. Jag behöver inte fundera på att bränna egna kakelplattor med andra ord.
2 svar · 5,5k läst
M
magnusj: Väcker den här tråden då vi vill göra något liknande. Vi har sökt bygglov för ändrad användning, men inte kollat med strandskyddet. Kan det verkligen ha någon betydelse när man bygger om inuti en redan färdig byggnad!?!? robsarve (om du läser detta efter så lång tid...): Har du nån mer info om dina släktingars case?
7 svar · 7,1k läst
E
emjay: [citat] Aha, kollade på det. Det är alltså ett tillägg man kan beställa på alla enkeldörrar. Najs.
3 svar · 2,0k läst
W
w_larsson: Ska bygga garage/verkstad med lättklinkerblock hade jag tänkt, men vilka block ska man använda? Ca 130m2, höjd till takfot 3,5m, platta med golvvärme, en port 3,5x3,5m, en port 3x3m, plus några små fönster. Temp inomhus max 16-17 grader. Har suttit och kollat u-värde/pris på dom olika blocken men blir inte klok på vilket som lönar sig mest!? Räcker det med 19 block el ska man ta dom
0 svar · 1,1k läst
B
Byggagarage: Tack för svaren, jag har nu gjort en vägg med OSB-skivor med 45x45 i skarvarna. De stående cc1200 är fästa i bärlinan ovanför porten och stående på plattan. sedan blev det kortlingar emellan i skarven mellan skivorna. OSB-skivorna går ner 50 mm på utsidan plattan och jag har ställt ett par betongblock emot så väggen ska nog inte kunna röra på sig. Sedan vanliga lyftgångjärn till
3 svar · 4,3k läst
K
Knut: Välj en dalaknut tycker jag som håller sig tät även när virket torkar. Såga timret under vårvintern så kan du timra i sommar men räkna med att väggarna sjunker så du skapar plats i dörr o fönsteröppningar. Knutarna o långdraget blir bara tätare o tätare. Du får nog säga åt skogsägaren att hugga några långa stockar så du inte får bara skarvar i knuten. Har du inget
3 svar · 4,0k läst
R
robsarve: De flesta enkla luft-luft saknar möjlighet att gå som underhållsvärmare. Det går att lura en del med ett motstånd på tempgivaren, men det blir lite udda sen.
4 svar · 1,4k läst
lasseseger
lasseseger: Ni som är proffs på detta med att bygga hus osv. Vad hur skall jag göra för att få en hållbar och stickfritt altangolv i vanligt impregnerat virka. Vad tänka på? Skruvstorlek etc så det inte flisar runt skruven. Ska bli delvis runt en pool så det skall vara skönt att gå på. Tacksam för tips!
0 svar · 1,1k läst
C
Custom: Ska börja inreda loftet på garaget nu och funderar på vad jag skall sätta för material på de långsidornas väggar, det är krypvind utanför så jag måste ju ha något som håller isoleringen på plats. Men vad ska jag välja, råspont, OSB, vindduk eller...?
0 svar · 826 läst
B
Bele: FredrikFiskare: Du har alltså 10 cm lägre kantelement och ca 10 cm betong ute i kanten med dubbla armeringsnät i, eller? Blir inte klok på hur tjock betongkanten bör vara... Vore det inte smartast att bara kapa ur cellplasten och gjuta mot kantelementets fiberbetong? Mina är ca 13mm tjocka.
18 svar · 36,0k läst
N
norrbottenstorpet: Klart att det går, men vad vill du uppnå? Vill du i efterhand fixa till ytskikt så att du uppfyller ytskiktsklass A1 (obrännbart material) eller A2-s1,d0 (obrännbart material) så lär plåten klara det, om du bara inte väljer en allt för tunn plåt. Men som sägs ovan, har du krav på att uppfylla EI30, i ett vidbyggt garage så får du problem med att plåten leder värme till
5 svar · 8,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.