T
Tjippen: [citat] Saxat från boverket.se "Hur räknar man ut friggebodens storlek? Det är friggebodens utvändiga area som räknas. Om taksprångets horisontella djup är mindre än 50 centimeter räknas det inte in i arean. Taksprånget är den del av yttertaket som springer ut ovan ytterväggen. Är det mer än 50 centimeter räknas hela taksprånget in. Detta framgår av svensk standard SS 02 10 53,
5 svar · 2,6k läst
B
brakbit: Hej Nån som har en bra ide ?? Har ett vanligt 1 1/2 -plans radhus byggt 1976 av Skanska. Precis som hos min grannar som har lika kåkar är golvet på övervåningen inte helt stumt utan sviktar en del när man går. Det kanske är naturligt vid ganska stor spännvidd o träbjälklag med spånskivor ovanpå.:confused::confused: Dock har jag ett par ställen på övervåningen där det är
0 svar · 2,0k läst
I
imported_mr: Köp rikitga portar från garageportexperten, hörmann! Bra kvalitet. Gav 17500 kr för 2st 2.50 portar med motor till den ena. Har haft dem i över 3 år och dom bara funkar o ser fortfarande ut som nya.
14 svar · 5,9k läst
2
2:a: villan: [citat] Det är bra att du är nyfiken ;-) (Sorry, kunde inte låta bli....!)
1 svar · 1,4k läst
B
billy_baver: När man betraktar såna här bilder inser man att jänkare har ett speciellt "förhållande" till sina bilar. Lite zigenskt på något vis! :D
7 svar · 2,4k läst
F
fredl: Nu har jag knåpat ihop en planlösning, den intresserade kan se den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/planloesningar/134186-kontor-gaeststuga-m-bastu-ca-27-kvm.html
4 svar · 2,2k läst
Freco
Freco: Om det möjligtvis inte har uppmärksammats så är gränsen för bygglov numera 15kvm och inte 10kvm som det var tidigare. Naturligtvis kan du ha en anledning till att ändå vilja ha en som är 10 kvm. :cool:
4 svar · 1,6k läst
S
Sjöbbe: Det finns att köpa, inga problem med den biten. MEN, funktionen är sisådär och krånglar ganska mycket. Bara så du vet.
4 svar · 3,8k läst
G
greenis: Om du sätter upp plintarna till, tillbyget och bygger ut det med cc60. Då är carporten i riktig stolek. Mellan dom existerande "stolparna" så skruvar du upp 2x2" eller 2x4" med cc60 då kan du isolera mellan dom nya reglarna. När det gäller stöpningen så hade jag stöpt in plintarna och isolerat resten. det är så liten ytta att det vill inte göra någon stor skilnad.
3 svar · 2,8k läst
Spiderman
Spiderman: Det bidde ingen inredning... vi säljer huset... Dock hann vi med följande: En utvändig trappa samt att golvspånskivan kom på plats. Jag har även fått bygglovsritningar på takkupor. Jag valde 2 takkupor på ena sidan (mellan befintliga takstolar) samt en stor takkupa på takets andra sida - över tre takstolar... Dock blev aldrig byggnationen av dessa av eftersom vi nu säljer huset...
15 svar · 16,4k läst
·
Styrman
Styrman: Det var inte den regeln jag syftade på. Detta skulle vara något annat. Men eftersom ingen har skrivit något om detta i tråden (okej det är jul och alla snickrar) så antar jag att det bara var ett falskt rykte eller något jag fått bakom foten.
2 svar · 2,4k läst
2
2:a: villan: Tack. 100-125 tusen verkar rimligt. Jag får snacka med anbudsgivaren och höra hur han räknat helt enkelt.
6 svar · 6,0k läst
N
Noheden: Fiskarheden är lite väl dyra på sina garage, det är i stort sett samma standard som på deras hus. Har fått en offert som slutar på 335 000:- Om vi gör samma sak här och bygger färdigt själv och bara tar åtagande ett och stomrest samt plattan från fiskarheden så slutar det på 264 000:- Dessutom så har vi bygglov för att uppföra 2 st hus á 50kvm och vi vill ha ett dubbelgarage
4 svar · 1,5k läst
D
daije: kolla in denna länk. ger bra med värme och kostar inte en förmögenhet www.SolarVenti.se
26 svar · 8,3k läst
·
J
jasåjaha: Tackar så mycket, precis vad jag efterlyste. Får en språklektion på köpet, vilket inte är fel Bugar o bockar/jasåjaha
3 svar · 4,3k läst
N
Nickegbg: Hej! Någon som vet några bra sidor där man kan hitta bra exempel på garage. Skall ha ett på ca 60-70 kvm, dubbelgarage, där man kör in på långsidan. Huset jag skall bygga har mansardtak, har inte bestäm om även garaget skall ha detta, taket på garaget får inte bli för stort!? Nicke
0 svar · 1,0k läst
swecul
swecul: Det här är ju en början och borde hålla mig sysselsatt ett tag. och jag vet, ballast är inte med här... MURBLOCK 19X19X59 15KG - 04519 410 st 8999,50 ARMERINGSSTÅL 8MM /4M - 20908 10 st 299,50 ARMERINGSNÄT 4,85X2,25M 5/200MM - 20905 2 st 658,00 MURBRUKSHINK 17L - 28550 1 st 39,95 ILÄGGNINGSSLEV 160MM 1973 - 28516 1 st 19,95 MUR & PUTSBRUK B 25KG - 0112 8 st 399,60 CEMENT STD 25KG - 0101
17 svar · 4,3k läst
·
FredrikR
FredrikR: Flikar in med en garage/ventilationsfråga, hoppas ingen misstycker. Dubbelgarage med förråd i bakkant, ingen dörr mellan förråd och garage - än iaf. Ska värmas med luftvärmepump. Var och i vilken höjd bör de 4 inhandlade Fresh90 monteras? :) Gärna en kort 'varför' också om någon vill ta sig tid.
4 svar · 1,5k läst
·
S
Sjöbbe: jobbar som portmontör. skbv har helt ok portar när man inte vill lägga tusenlappar på lite design såsom lackade beslag osv som tex hörmann har. en favorit bland det billigare segmentet är helt klart "Clopay" som har fantastisk kvalitet för dom pengarna. Henke Larsson köpte ett gäng såna till sin nya gård nyligen..... men sen är ju smaken som baken:)
7 svar · 3,8k läst
S
Snickar-Urban: Om golvet är olimmat och om det är skivorna som sviktar, så räcker det troligtvis inte att bara skruva fast dem. Du måste limma skivorna om du skall få ett gott resultat. Det enda positiva i det hela är att olimmat golv är lättrivet och har du lite tur går det att återanvända skivorna.
11 svar · 5,1k läst
J
john_l: Ska du bila upp plattan och lägga rören till brunnarna? Jag vet inte om man måste ha någon form av oljeavskiljare eller så i garage idag. Blir lite meck med eventuell isolering och sådant under plattan när du bilar ner rören till avlopp. Du behöver inte ha brunn under varje bil, räcker med en i mitten, så mycket smält- och regnvatten blir det inte och det rinner undan rätt snabbt.
1 svar · 4,2k läst
S
Skogsbullen: Jag har ett sådant förråd på 10 kvm, och jag har bara ett litet löst elelement. Med dagens vinterklimat i södra Sverige är det inte så många veckor per år som man måste ha det igång över huvud taget. Jag tillåter att det kryper ner mot 3 grader, och det håller sig där ganska enkelt. Vi har en frysbox där som alstar lite värme, och jag är där ibland och grejar, eftersom det är
2 svar · 2,0k läst
Suhagg
Suhagg: Gjuta in golvvärme kanske? Hur mycket kan du låta golvet bygga uppåt?
1 svar · 3,0k läst
B
bjernler: Jag skulle ha 2 portar, om inte annat för att det behövs mindre förstärkningar om man har en bit vägg emellan mina portar är ca 3 m breda, har 2 st, men så har jag en "mekplats" och en "parkeringsplats" därinne. orsaken till slagportar är att det var så mycket billigare att bygga själv+det är hobbybilar som huserar därinne.
3 svar · 2,6k läst
B
bjernler: klart mycket billiagare med lösvirke, du kan ju tillochmed nyttja deras ritverktyg till att måtta upp det du behöver :)
2 svar · 9,6k läst
E
Eddi Thomason: Blir väl ganska snyggt och tåligt om man låter leca-varvet invändigt ha samma material/färg som golvet!
56 svar · 10,7k läst
·
M
Mats: Nu är jag ingen expert men du borde inte behöva göra den tjockare då du redan har en kantbalk att fästa mot
3 svar · 1,2k läst
P
peoallard: Hej, Är på gång o bygga en carport. Hur många timmar kan man räkna med att det tar för en hantverkare att utföra detta jobbet. - murning av 47 leca block - nedgrävning 5 plintar inkl gjutning av bottenplatta som fundament till plintarna - resning av stomme gjord i 45*120 förrådet 6*4 meter samt en carportsida på ytterligare 5 meter - tillverkning av 8 stycken takstolar - råspont på
0 svar · 1,3k läst
T
tobsy: Hej Tack för svar! Har precis gjort budget och insett att denna bod blir dyr och arbetskrävande så i den allmänna konkursen får det gärna bli bra också. Litet dumma frågor (jag är inte så bra på detta...) Jag hade format och gjutit en syll på vilken de tre eller fyra skiften kan muras. Jag hade armerat mellan andra och treje skiftet. Jag hade tänkte gjuta en platta, och armera den
2 svar · 4,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.