Hej Alla!

Har ett garage med gjuten platta, garaget hade tidigare ett pannrum längst bak som numera fungerar som verkstad / hobbyrum.

dock så är detta väldigt kallt och jag funderar därför att tillägsisolera plattan.
Inga väggar är isolerade mig veterligen då dessa är tegelväggar på ca 250 mm.

då hobbyrummet är nersänkt ca 15 cm gentemot övriga garaget så tänkte jag mig att lägga ner frigolit och sedan gjuta ovanpå detta,

Mot väggarna tänkte jag reggla upp med Stålregler+isolering+osb+gips. (45 mm isolering endast först att ej stjälva plats)

Hade tänkt hålla ca 15 grader konstant.

Är det värt att isolera plattan i detta rum? kostar ju ändån lite....

Kanske fel forums del eftersom ingen svarat, kan någon modd byta katergori till isolering?

Redigerat:
Jag är också intresserad av svaret. Fungerar det med "dubbla plattor" eller blir det något fenomen med fuktvandring mm?

Om du ska gjuta en till platta så skulle jag i alla fall lägga plast på den befintliga plattan innan du lägger in isoleringen. Hur du än gör med denn konstruktion så är det nog en risk med fukt, se till att ha bra ventilation i rummet bara så minimerar man fuktproblemet.

Har du isolering under den befintliga plattan? Den gamla plattan kommer få svårt att andas med tilläggsisoleringen och tillhörande betong.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.