4 268 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Tillfällig garageport
Jag håller på med garagebygge och till våren kommer jag att sätta in en 5x2,5 m eller 5x3 m port (bxh) på gaveln.
Nu har jag kommit en bit på vägen och har fått upp stomme, tak och snart asfaboard och har ett rätt stort hål (5,05x3,2 m) som jag tänkte montera en tillfällig port i som kommer att stå över vintern och lite till.
Det är bra om den fungerar som dörr när man springer ut och in och bygger vidare och samtidigt så man kan öppna upp tillräckligt så man kan få in en bil eller ett släp, ca 2,2x2 m. Någon som har en bra idé hur man kan täcka för hålet på ett vettigt sätt så det står pall för vind mm?
Tanken är någon dubbeldörr i plywood, förstärkt med 45x45 reglar och i nederkant kan den få stöd från betongplattan eftersom jag inte återfyllt helt än. Hur kraftig behöver väggen omkring vara? Den vetter emot väster så vinden brukar trycka på.
Nu har jag kommit en bit på vägen och har fått upp stomme, tak och snart asfaboard och har ett rätt stort hål (5,05x3,2 m) som jag tänkte montera en tillfällig port i som kommer att stå över vintern och lite till.
Det är bra om den fungerar som dörr när man springer ut och in och bygger vidare och samtidigt så man kan öppna upp tillräckligt så man kan få in en bil eller ett släp, ca 2,2x2 m. Någon som har en bra idé hur man kan täcka för hålet på ett vettigt sätt så det står pall för vind mm?
Tanken är någon dubbeldörr i plywood, förstärkt med 45x45 reglar och i nederkant kan den få stöd från betongplattan eftersom jag inte återfyllt helt än. Hur kraftig behöver väggen omkring vara? Den vetter emot väster så vinden brukar trycka på.
När jag, för några år sedan hade samma problem, valde jag att, med en regel, klämma fast en press ovanför "hålet". Ungefär mitt på satt jag en 45x45 på vardera sidan pressen och till slut likadant längst ner. Kapellstroppar mellan reglarna och väggen fick tjänstgöra som stängningsbeslag. Om du vill kunna ha pressen öppen, föreslår jag att du gör reglarna lite längre än pressens bredd och har konsoler där du lägger upp dom.
Tack för svaren, jag har nu gjort en vägg med OSB-skivor med 45x45 i skarvarna. De stående cc1200 är fästa i bärlinan ovanför porten och stående på plattan. sedan blev det kortlingar emellan i skarven mellan skivorna. OSB-skivorna går ner 50 mm på utsidan plattan och jag har ställt ett par betongblock emot så väggen ska nog inte kunna röra på sig.
Sedan vanliga lyftgångjärn till dörrbladen som är förstärkta med 45x45 runtom och en diagonal.
Jag säger som Dr Alban, stabilt.
Sedan vanliga lyftgångjärn till dörrbladen som är förstärkta med 45x45 runtom och en diagonal.
Jag säger som Dr Alban, stabilt.
Klicka här för att svara