Jag skall bygga mig en liten extrabyggnad, 3,5 x 6,5meter stor, med två rum. Efter en massa funderande fick jag för mig att bygga en knuttimrad ryggåsstuga. Jag har läst boken om enkelkattknuten, men vet att det finns betydligt enklare knutar än den, att bygga med.

Vad har nu mer för kunskap att dela med er av, för ett projekt som detta? Utöver själva knutarna och timrandet, behöver jag lära mig om hur man enklast gör takkonstruktionen.

Ritningarna är klara och virket är beställt. Byggstart blir det väl nästa år, någon gång, Innan dess skall jag bygga ett gäststall med två boxar.

Hej, kul initiativ!

Enklaste knuten du kan göra är dubbelhaksknut eller norrlandsknut. Googla det så förstår du nog. För att få den tät så bör du ha torrt timmer men det går att få det hyfsat ändå så länge du kommer ihåg drevspåret.

Jag kan egentligen berätta hur mycket som helst, men det är enklare om du frågar

Vad är det för dimension på timret? Tjocklek alltså?

Hej! Tack för ditt svar. Dubbelhaksknut med tröskel är väl den jag funderar främst på. På nätet finns, vad jag hittar, bara schematiska bilder på knuten. Hur ser det ut mer exakt där stocken går in i knuten?OM man gör en tröskel, torde det väl vara onödigt med hak på utsidan? Där borde man väl kunna gör knuten slät?

Timret är tänkt att vara 5" tjockt. Det torde räcka för en sidsobyggnad som denna (det är även 5" timmer i det 1800-talstorp jag bor i). Det kommer att sågas av frötallar, vilket jag tror blir bra. Jag har beställt den med smalaste ändan minst 6". Det borde väl bli bra? Hur breda stockar kan man ha? När jag tittat på gamla hus verkar de inte vara bredare än 12".

På långväggen utan dörr måste jag ju skarva timret (Kan inte få längre än 4,5 meter eftersom bondens vagn inte klarar mer). Jag gissar att jag bäst skarvar i knuten mellan rummen? Hur skarvar man bäst, så det blir snyggt och tätt åtminstone på utsidan?

Om timret huggs nu i vinter, hur snart kan det sågas och hur snart kan jag börja bygga? Jag vill ju inte ha vridna stockar.

Jag har redan tre raka snygga takstockar av gran liggande. Vad finns det för knep för att få dem att hamna på rätt ställe? Jag kan se många scenarion där taket blir snett och böjt. Utanpå takstockarna tänker jag lägga ett brädtak och utanpå det tegel.

Jag återkommer med fler frågor allt eftersom.

Redigerat:
Välj en dalaknut tycker jag som håller sig tät även när virket torkar. Såga timret under vårvintern så kan du timra i sommar men räkna med att väggarna sjunker så du skapar plats i dörr o fönsteröppningar. Knutarna o långdraget blir bara tätare o tätare. Du får nog säga åt skogsägaren att hugga några långa stockar så du inte får bara skarvar i knuten. Har du inget fönster heller på den långväggen, då får du ju hel stock genom knuten mitt för fönstret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.