Rostig_9000i_-88
Rostig_9000i_-88: Japp, vanlig gjutjärn 240mm. Tack för tips!
2 svar · 2,8k läst
B
bjernler: instämmer med föregående talare. Räkna rätt eller be virkeslev räkna åt dig (fast då faller ju byggmax och liknande bort) Går man dessutom in och frågar om en totalkostnad på virket får man i regel rabatt, och fråga kostar inget. utöver att det blir i regel lite billigare så får man som nämnts tidigare i tråden möjligheten att dimensionera sakerna rätt. Byggsatserna är ofta
9 svar · 7,2k läst
D
danielr112: Lägg upp bärande balkar. Antingen i trä alt i stål. Hittar du beg kan det bli lite billigare alt om du gör dem själv. Men oavsett får du inte glömma att väggen isig förmodligen stagade sidoväggarna.
1 svar · 1,6k läst
J
JOW: Har du balanserad/styrd ventilation kanske man ska plasta/ångspärr? För att hålla ventilationen styrd. Men det kanske är dumt, det kanske fungerar tillfredsställande även utan plast. En kompis pappa hade/har en munters avfuktare i garaget, uppvärmning och avfuktning i ett o samma...
1 svar · 1,0k läst
L
lavin: Klassat glas i EI 30 är dyrt. En glasvägg med träregel kan uppfylla EI 30, det du behöver se till är att trät i konstruktionen inte är för klent. Du har inget bärighetskrav på växthuset, bara att väggen är avskiljande. Dvs, trät brinner av med ca 0,7mm/min i 30minuter, lägg på 1mm och du klarar dig med en 45-regel. Du behöver inte leta efter R30, det är en helt annan
1 svar · 6,8k läst
G
Gabbe1: [citat] Kan bara instämma.
5 svar · 4,9k läst
A
cheetah1: Undrar vad som hände där.. http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/107436-klinkers-fran-biltema.html Så borde funka.
3 svar · 1,4k läst
H
husen: Är det någon som har någon erfarenhet av JABO´s hus, skagerak eller kattigatt! Funderar på kattigatt. Mvh
0 svar · 1,5k läst
B
byggankan: [citat] Tack så mycket för genomgången den är till stor hjälp. Täckande vägg har vi inte tänkt ha på carporten, men däremot kommer vi att ha carporten till höger då det är den sidan som är mot huset. För oss passar det nog bäst också då vi har bilbarnstol på passagerarsidan så det är den därren vi vill kunna öppna ordentligt.
13 svar · 11,1k läst
S
Skivan: [citat] Nu får jag riskera att låta väldigt dum här, men vad innebär kantbalken? Är det bottensyllen? Och vad innebär det i så fall om den inte är separerad från plattan. Jag kan i stort sett inget om nyare byggen. Jag har läst en del i byggnadsvårdsböcker, och så bor jag i gammalt hus och i en omgivning med äldre gårdar så det enda jag kan är _lite_ om äldre byggnader. Jag har
4 svar · 3,0k läst
Roary
Roary: Röret är tänkt att ta ut luft. Hålet i dörren är till för att släppa in luft. Så om röret är täppt så har du teoretiskt ingen ventilation.
1 svar · 1,6k läst
D
danielr112: går dock inte jämföra gabbes exempel mot fristående garage. I gabbes fall är det inte förlust i något avseenede då all värme förs till bostaden. och därav att han inte behöver mer än 25c.
8 svar · 2,5k läst
A
A.Sunken: jao du juste det är sant man måste fundera men i vissa fall måste man vara kvick så:) jag har ansökt nu om bygglov och när det är klart så kommer jag att bygga en sådan i block och ställa upp.
9 svar · 2,0k läst
P
Pillarn: Skall nog försöka att ge mig på en glaslucka. Hittade gångjärnen på bilden. Som borde fungera. Så det får bli ett återbesök hos glasmästaren i morgon. http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=20500200
9 svar · 7,4k läst
·
V
v97peter: Hej Har börjat fundera på om jag inte skall bygga ett duvslag nu till våren och skaffa kanske en fyra duvor. Jag har surfat runt lite på nätet men inte hittat några fina duvslag som faller mig i smaken. Är det någon som har något tips? mvh Peter
0 svar · 4,3k läst
tdacke
tdacke: Ok det var detaljerat : ) Hm, vi har precis flyttat och helt otroligt nog så gick tanten med på att ta 200000 kr av vårade sparade pengar till att bygga garage men det känns ändå som att det inte kommer att räcka på långa vägar:blushing::blushing: Kommer att få lite motsånd kan jag lova om jag ska försöka få loss mera (Om inte det handlar om inventarierna:D)... Jag hade nämnligen
10 svar · 12,6k läst
Lolle
Lolle: Håller med tidigare talare. Isolering vid nybygge är så billigt så det är lika bra. Du vet aldrig vad du vill hitta på framöver eller ev framtida ägare, kanske tom vill göra något annat än garage? Och precis som Mats skriver så stort som möjligt, har nog aldrig hört någon som tycker att de har för mycket utrymme men för lite är ju "lite" vanligare MVH Lorant
5 svar · 2,0k läst
B
Bluff: Tja Sitter i styrelsen på en samfällighet där det börjar bli dags att byta alla garageportar. Finns det någon här som kan tipsa/rekomendera en leverantör/montör som kan ta sig an detta? Det rör sig om 52 portar som ska sitta i garagelängor. Det måste vara den typen av port som går utåt och sedan upp (standardport?!?) på ett spår i taket med stora fjädrar på var sida av porten.
0 svar · 1,5k läst
tallmilan
tallmilan: De flesta som kommer över ett parti med fönster kommer på att det inte är värt besväret, som ett tips av erfarenhet (numera) så kan jag rekommendera att du hyr en speed-heater och lossar glaset, gör en egen profil av torra ! reglar och en överhandsfräs. En fördel däremot om man insisterar på orginalfönster är att en del har persienner ! toppen i ett växthus
3 svar · 1,6k läst
Lolle
Lolle: Visst är det skillnad mellan gammaldags gedigna knuttimrade stugor och de stugor där man bygger modernare och försöker efterlikna känslan MEN jag håller med Anders, de flesta av oss bygger efter kompromisser beroende på tid/pengar. Vi bygger helt enkelt inte SÅ långsiktigt så kika du på en modern och prisvärd stuga. Tyvärr har jag inte själv erfarenhet av svenskatorp men vet andra
5 svar · 6,7k läst
cederbusch
cederbusch: Hittade denna på Jula som jag känner skulle passa mig bra. Men det löser ju tyvärr inte frågan om lås. Och jag inser ju att jag måste ha en godkänd låsanordning då jag ska förvara verktygen där. Vad tror ni, måste jag falla till föga och trockla dit ett hänglås ändå?
11 svar · 4,3k läst
·
H
hansson: det är en port med fjäder i framkant och vik lameller
3 svar · 4,5k läst
G
Gabbe1: Så länge du har ett fungerande undertryck i huset så skulle jag inte vara orolig.
1 svar · 1,1k läst
T
Tossegubbe: Visst jag håller med men 1200gips är billigare och 400gles duger bra i en ekonomibyggnad anser jag. Jag är den sista att föreslå att man fuskar men det finns som sagt fusk och fusk med ;) [citat]
34 svar · 28,7k läst
H
hjorthjon: kan nog utan problem fixa en maskin i ett par dagar så kan jag lyfta med den.. fast blir ju soom tein gratis. speciellt inte om ja måste hippa en med pikbom oxå...
8 svar · 4,0k läst
N
niblom: Ring ditt försäkringsbolad De har kontakt med företag som kan komma ut och torka up + eventuellt sanera.
1 svar · 2,1k läst
D
daije: varför inte våtrumsmatta i trendigt mönster då man lika håller på:D
16 svar · 33,4k läst
·
D
daije: du har så rätt immobil. billy täckte in allt
27 svar · 33,2k läst
·
Fotografen
Fotografen: [citat] Då är vi två!!
16 svar · 11,5k läst
Roary
Roary: Ja, bygger du med plast är tanken att det ska bli helt tätt och då transporterar du ut fukten med mekanisk ventilation.
7 svar · 9,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.