Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Mikael_L: [citat] Ojoj, det finns ju många svar, helt beroende på ambitions och pris-nivå. Enklast och billigast är ju en typ PAX-fläkt högt uppe nånstans och ett eller två friskluftsintag lågt placerade i andra änden av garaget. Du kan ju även fundera på en fuktstyrd fläkt. Går igång automagiskt när det behövs och manuellt med en strömbrytare då du jobbar med nåt där. En luftosol är
Åmmebergare: http://www.bygglagret.se/traryd-fonster/f-utat-11-glas__797
MagnusSy: Jag har ett garage i en tvåvånings länga med flera garage i två våningar i en sluttning. Mitt är i nedervåningen. Bakväggen vetter mot mark och är av betong. Taket är betongplattan som är golv för garage i övre planet. Golvet är en betongplatta mot mark, antagligen med lite luft/stenskravel under. Sidoväggarna är av gasbetong, c:a 120 mm tjocka. Inne i ett av hörnen är en
JBa: Får ni bygga med 1:6? När vi sökte bygglov för vårt pratades om en generell gräns på 1:12, de kunde i vissa fall sträcka sig till 1:10. Det verkade vara något som de flesta kommuner i 08-land hade anammat.
RRLasse: http://www.ett2tre.com/automatiker/crawford_ultra.htm Jag köpte 2 st portar på 2800 * 2750 samt två motorer och fick betala 17500 för vardera port och motor. Fick det samfakturerat så jag vet inte vad just motorn kostade för mig.
LAINE: Jag hade också satt direkt på den målade ytan, kanske att jag snabbt ruggat upp ytan med slipmaskinen. Med ett bra fix så kan man ju sätta kakel på kakel så tror att blankheten på ytan är det minsta problemet. Vet om att många vill ta bort ev färg innan just för fuktvandringan, men även för att färgen blir som en "matta" vilket gör att den kanske kan lossna i värsta fall.
robsarve: 1. Med "vit" arbetskraft, skaplig standard gissningsvis runt 300' 2. Framförallt att isolera nedåt eftersom man vill ha golvvärme i ett garage. 3. Kan ju bli problem med takhöjden då. Svårt att veta utan att ha sett det. Finns utanpåliggande isoleringssystem om de funkar estetiskt. 4. Rördragningen brukar vara lösbar, det beror på hur det kan anslutas till övriga stammar.
dosken: Det är många som drar ut rökröret genom väggen så helt ok. Kom bara ihåg att fortsätta dragningen minst till nock och minst en meter över tak närmast skorstenen. Men ni kanske borde göra en så generisk stuga som möjligt först så får köparen eller ni göra det sista enligt önskemål (dra el / rökrör/ ventilation /avlopp etc)?
FredrikR: Erik Ivars på Rättviks takstolsfabrik: http://www.hedins.se/index.php?z=%3A%3A+F%26ouml%3Br%26auml%3Bdling&sprakID=2&menyID=12&umenyID=5
Christopher_B: Det är tänkt att endast vara uppvärmt när man utnyttjar bastun. Anledningen till vattenburen golvvärme var jag jag tänkte lägga en sluten slinga genom en vattentank som värms upp av eldaggregatet. Har en pump över så tänkte använda den, men å andra sidan är det kanske som du har rätt om att man ska ha el istället för att få upp värmen i golvet fortare. Blir väl samma kostnad
Peter_K: Kom äntligen i gång med bygget i helgen. På lördagen gjorde vi grund och bjälklag och idag spikade vi golv och reste alla väggar. Måste säga att det gått över förväntan och kvaliten är riktigt bra. Skönt med färdigspikade väggmoduler. Nu återstår gavelspetsar samt att spika råsponten till taket och pappa. Dörrar, knutar och lite småplock så nästa helg ska den väl vara klar.
johanth: hej jag har byggt ett g65 med större mått 10x7 och med 38graders tak lutning. gick hur smidigt som helst
Beppo: Mitt förra mekgarage som vi har på lantstället är 6x8meter invändigt och det fungerade bra som mekgarage. Lite litet om man skall ha 2 bilar i det samtidigt men det funkade utan vidare. SMalare än 5 meter för enkelbil skulle jag inte bygga, helst inte under 6. Kortare än 7 meter är heller inte bra snarare 8. Så 6 meter brett och 8 meter djupt är ett bra minimimått för ett enkelgarage
Thom_Fubar: Sitter just nu och tittar på olika sätt att utöka sängplatserna vid vår stuga. Detta hade varit en bra lösning om det inte blir för dyrt..:-o Vet någon ungefär hur mycket det skulle kosta att bygga skogsindustriernas "Gästboden"?:confused::)
MicklarPelle: Man behöver väl bygglov om taket är mer än 15kvm? Har för mej att det är så med tak över altaner iallafall.....
billy_baver: Sälj först och bygg sen! Uppdragsjobb blir alltid mer lönsamma än jobb på spekulation. Alltså: In med annons och erbjud samarbete för den som behöver bastustuga. Kundkontakten med ritningshjälp blir projektets första kapitel. :)
malmborg: en annan fördel är ju att slippa två olika temp från pumpen. för jag antar att du har golvärme i hela kåken. då har du ju bara 30g utfrån pumpen för upp värmning vilket sparar pengar.
Roary: Så är det. Den optimala bilförvaringen måste vara carport med motor och kupevärmare på timer. I alla fall om du bor där det är kallt på vintern. Är det plusgrader för det mesta känns det som att det är vettigt att torka bilen helt efter körning eftersom saltet behöver fukt för att äta upp bilen.
slaskman: Hylla i navelhöjd man ställer bägge hjulen på samt en krok modell fönsterhake runt sadeln
Mikael_L: Är den befintliga marken inne i carporten av god kvalitet, bärighet och fri från tjälskjutning. Fast har du uppvärmt garage så kanske det inte spelar lika stor roll, kom jag på. Då går det nog inte ner någon tjäle ändå. Du kan säkert lägga ambitionen på olka nivåer. Är nuvarande grusyta välpackad, ta ur så du rymmer 8-10 cm betong. Armera, gjut. Fixa bra dränering runt om. Du
Plommonet: Vi har samma grej på g framöver. Vi har dock sneglat mer på Arlanda Snickeri som oxå säljer sina garage i lösvirke, blir för oss ca 50-70.000 billigare än att köpa byggsats. Är man normalhändig så ska det gå att spika ihop själv. Slipper dessutom räkna ut hur mycket man ska ha.
Beppo: stämmer säkert. jag häftade lite då jag inte fått fakturan av målarn än men nu när du säger det så var nog literpriset 160-190 kr. kör du båda. då kommer du inte undra. glöm bara inte att rengöra noga innan då inget döljs.
Immobil: Det spelar ingen roll, såvida du inte förväntar dig att det ska regna in. :)
Beppo: Jag har funderat på det men inte har jag någon vettig lösning. Ena alternativet har varit en svetsbänk längst in i höger hörne. Men då skulle man nästan behöva ett skynke där. Men det drar man väll inte för ändå så...
chagenfeldt: Hej, Jag håller på att mura ett garage i LECA. Har en bit kvar innan det är dags att putsa det. Då jag tänkte ge mig på att försöka putsa det själv och inte vet hur lång tid det kommer ta, funderar jag på att vänta till våren med putsningen. Så frågan är om man kan låta det stå oputsat över vintern. Bor i Skåne så vintern lär inte bli alltför stäng... Jag läste i en annan
mats757: Isolera Bara taket. Markvärmen värmer huset förövrigt. Mats
Benny_o_Lina: Hittat nått?? Jo jag är också av den sorten som gärna vill testa egna lösningar, oftast brukar de funka riktigt bra.
nilsc: Taket blir 2*(2,8m+utskjutande del vid takfoten)*(8,5m+2*(utskjutande del vid gaveln)) en uppskattning 2*3,2*9,5=61m2 helt utan överhäng blir det 48m2
zingo: Nej, jag tror inte heller att någon bryr sig... men om man nu som jag tänkte lägga min själ och energi till att bygga en bod med egen ritning och massor av kul idéer för att maximera användbarheten så vore det ju trevligt om man slapp riva den om kommunen skulle få för sig att dyka upp eller om någon granne går över till den mörka sidan och anmäler en. Ska ringa kommunen och fråga