9 478 läst ·
22 svar
9k läst
22 svar
Bo i garaget under byggtiden?
Du får ju ett beg kök med spis och allt runt i kring för någon tusing på Blocket. Borde ju duga något år eller två.hjorthjon skrev:
dubbelgaraget (7x6) har oisolerad platta, förådet (3x7) bakom garaget har källare under sig och där är golvet välisolerat. liksom väggarna i hela byggnaden.
min tanke hittills är att använda förrådsdelen som kök/allrum. ett enkelt kök alltså.
egen brunn med pumphus ligger ca 15 meter från yttervägg.
vad ar bästa lösningen för att dra in vattnet? 16mm svart vattenslang borde väl duga?
värre då med avlopp.. finns golvbrunn i garaget men vet inte om det går till brunn, troligen inte.
köks och duschvatten kan jag juh låta gå ut där utan att skämmas alltför mycket......
dock inte vattentoalett...
väggen mellan föråd och garage är 2"4" och gips endast på en sida så den är ju lätt att isolera upp.
exakt min tanke, att lägga reglar och isolera golvet i en del av garagedelen och ha ett mindre sovrum där.
vad kostar det att koppla in el? finns juh draget fram till huvedskåpet men är i dagsläget avstänkt.? markkabel finns mellan huvudskåp och garage men ingen el i själva garaget. bara jordkabeln som går genom väggen....
min tanke hittills är att använda förrådsdelen som kök/allrum. ett enkelt kök alltså.
egen brunn med pumphus ligger ca 15 meter från yttervägg.
vad ar bästa lösningen för att dra in vattnet? 16mm svart vattenslang borde väl duga?
värre då med avlopp.. finns golvbrunn i garaget men vet inte om det går till brunn, troligen inte.
köks och duschvatten kan jag juh låta gå ut där utan att skämmas alltför mycket......
dock inte vattentoalett...
väggen mellan föråd och garage är 2"4" och gips endast på en sida så den är ju lätt att isolera upp.
exakt min tanke, att lägga reglar och isolera golvet i en del av garagedelen och ha ett mindre sovrum där.
vad kostar det att koppla in el? finns juh draget fram till huvedskåpet men är i dagsläget avstänkt.? markkabel finns mellan huvudskåp och garage men ingen el i själva garaget. bara jordkabeln som går genom väggen....
Vi har själva bott på tomten under byggnation. Vi skrev oss på tomten (och flyttade in) i april 2006, innan husbygget var påbörjat. Detta varför oss nödvändigt av skattemässiga skäl.
Vi köpte en äldre husvagn och bodde i tills vi i december flyttade in i huset. Vatten och avlopp (enskilt)var redan klart på tomten. Vi köpte en liten friggebod (knappt 4kvm) och ställde bredvid husvagnen. I den hade vi toa, handfat, tvättmaskin och varmvattenberedare. Utanför friggeboden ställdes en beg. duschkabin (500
och ett litet tak byggdes. Utanpå friggeboden sattes en vattenkran upp. Vatten drog vi i rör 40m, avloppet passerade strax utanför boden och på det kopplade vi toan, handfatet, duschen o tvättmaskinen. Vatten fanns inte i husvagnen utan hämtades vid friggeboden i dunkar. Det var minusgrader ett par veckor in i maj och i november hade vi världens snöfall. Litet kallt var det att duscha utomhus när det var minusgrader, det skall erkännas. vattnet fick stå o rinna litet grann hela tiden, annars frös det. Men, det gick utmärkt.
I december flyttade vi in i huset. Det var då bara betonggolv, inga som helst ytskikt, inget kök och inget badrum. Men det var ändå underbart att flytta inomhus. Bara att få sova i en riktig säng istället för husvagnen var underbart. Vårt köt blev en uppspikad 2,4meter OSB-skiva med en lånad diskho infälld. På OSBskivan stod en enkel el-spis med två plattor. Ovanför var några bitar OSB uppsatta som hyllor för specerier och porslin. Kylskåp o frys o diskmaskin stod på golvet. Trots detta tillagades full julmiddag för alla.
I det blivande badrummet ställdes den gamla duschkabinen in på betonggolvet, likaså toan o handfatet. detta levde vi med i nästan två år till innan badrummet blev färdigt.
Inga skåp fanns, inga garderober, hela vardagsrummet fullt med kartonger o prylar, gamla soffan hade vi slängt, två fåtöljer hade vi, som matbord hade vi vårt trädgårdsbord.
Jag tycker det skulle varit underbart att få bo inomhus, om än i ett garage. Tycker man golvet är kallt får man väl ta på sig tofflor. Om det inte går att koppla på sig på avloppet så kan man ha torrdass (kommunen kommer o hämtar o lämnar nya tunnor eller så komposterar man själv på tomten). Olika varianter av mulltoa finns också.jag tycker att ni kanske är lite "tunna" som måste ha fulla bekvämligheter hela tiden.
Vi själva är inte purunga och om vi klarar det, så gör ni det också.
se det som ett äventyr!
Värdeår som någon pratade om blir det när huset anses vara tillräckligt färdigt för att bo i, i vårt fall när vi flyttade in i huset i dec. Fullt färdigt blir det inte förrän man själv deklarerar att det är det.
Vi köpte en äldre husvagn och bodde i tills vi i december flyttade in i huset. Vatten och avlopp (enskilt)var redan klart på tomten. Vi köpte en liten friggebod (knappt 4kvm) och ställde bredvid husvagnen. I den hade vi toa, handfat, tvättmaskin och varmvattenberedare. Utanför friggeboden ställdes en beg. duschkabin (500
I december flyttade vi in i huset. Det var då bara betonggolv, inga som helst ytskikt, inget kök och inget badrum. Men det var ändå underbart att flytta inomhus. Bara att få sova i en riktig säng istället för husvagnen var underbart. Vårt köt blev en uppspikad 2,4meter OSB-skiva med en lånad diskho infälld. På OSBskivan stod en enkel el-spis med två plattor. Ovanför var några bitar OSB uppsatta som hyllor för specerier och porslin. Kylskåp o frys o diskmaskin stod på golvet. Trots detta tillagades full julmiddag för alla.
I det blivande badrummet ställdes den gamla duschkabinen in på betonggolvet, likaså toan o handfatet. detta levde vi med i nästan två år till innan badrummet blev färdigt.
Inga skåp fanns, inga garderober, hela vardagsrummet fullt med kartonger o prylar, gamla soffan hade vi slängt, två fåtöljer hade vi, som matbord hade vi vårt trädgårdsbord.
Jag tycker det skulle varit underbart att få bo inomhus, om än i ett garage. Tycker man golvet är kallt får man väl ta på sig tofflor. Om det inte går att koppla på sig på avloppet så kan man ha torrdass (kommunen kommer o hämtar o lämnar nya tunnor eller så komposterar man själv på tomten). Olika varianter av mulltoa finns också.jag tycker att ni kanske är lite "tunna" som måste ha fulla bekvämligheter hela tiden.
Värdeår som någon pratade om blir det när huset anses vara tillräckligt färdigt för att bo i, i vårt fall när vi flyttade in i huset i dec. Fullt färdigt blir det inte förrän man själv deklarerar att det är det.
Redigerat:
Jag hade ett hyrt garage på 100 m2 när jag bodde i lägenhet, där fick jag en gång sova när jag hade varit ute och festat och sambon inte ville ha mig hemma... 
Det var inte det bästa kan jag säga, fast å andra sidan kanske du inte har tänkt att sova i bakluckan på en VW Corrado...
Det var inte det bästa kan jag säga, fast å andra sidan kanske du inte har tänkt att sova i bakluckan på en VW Corrado...
Klicka här för att svara