Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
hakaninorr: Tack för tipset! Jag har funderat på något lite ladugårdsliknande med vitputsad murat undervåning och faluröd baksida/förråd och takstolsgavlar. Det här garaget http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/84987-garagebilder.html#5 skulle ju passa ganska så bra. Skulle man då mura halva undervåningen i leca och fästa mot baksidans trästomme med träfasad? Kan en sådan
sblixten: På de flesta portar går det att vinkla av tidigare än specifikation(kanske måste kapa skenorna) och ofta är det motorn som sitter högst. Man kan låta porten skjutas upp snett neråt från taket och få plats ändå med de portar jag sett. Hur det är med porten från Skånska byggvaror vet jag ej, men kanske någon annnan här har den och kan berätta.
bumling: ... då jag är i ungefär samma situation följer jag tråden med intresse, jag har dock 60 cm leca på plattan och 145 reglar stående ovan. Jag hade nog inte tänkt isolera leca-delen, men dock funderar jag på om den delen bör ångspärras på nåt vis. jag tänker att resten av bygget har ju plast i tak/vägg, och därmed koncentrerar man all fuktutdrivning ut genom lecan om den inte
MathiasS: Öppnare till slagportar är inget hokuspokus. Här är ett exempel: http://www.accessa.se/motorer/garageportoppnare/port-tillsatser/slagport-tillsats-a4010 ...komplettera förstås med själva motorn. Jag tycker den Liftmaster jag har fungerar riktigt bra. http://www.accessa.se/motorer/garageportoppnare/garageportoppnare/liftmaster-lm-60
BigGitt: Billiga pumpar kan ge värme/fungera ner till -20 gr. Men då liknar dom en el rad. Typ, man stoppar in 1kW, får ut 800 W. Men vid +7 ger 3.5 ggr så mycket. Ska man hålla sig på +5+7 gr, duger en vanlig el rad till detta. En vanlig LLVP klarar inte av detta. Som lägst ligger dom på +8 +10.
JanneLineUp: Det får bli urjackning iom det blir ett valmat tak så det blir belastning. Tack för snabbt svar. --Janne
Linkan79: Hejsan. Jag hjälper en vän till mig att bygga om ett uterum med hela glasväggar. Det är 2st väggar med fasta fönsterpartier och 2 med skjutdörrar. Jag ska bygga om detta lite genom att ta bort dom fasta partierna och bygga väggar från golv och ca 1200mm upp, och där efter glas partier till ca 2100mm. Uterummet är helt fristående och ligger ca 6 meter från bostadshuset. Det ligger på
Helioz: Gjut kanten, plasta in om den blir utsatt för mycket solljus och eftervattna i tre dagar, sedan kan du börja mura.
yxxikaxi: till bgw...alternativet för att slippa fuktvandring är att impregnera leca muren och sedan slamma. det finns ju även tätmembransslammor som är diffussionsöppna.
tomtefan: Tack för förslagen. Jag tycker dock det är lite overkill med en självbärande balk över hela garaget (8 meter), vad kostar en sån ?!? Eftersom det endast rör sig om en 300 kg vinsch så tycker jag förstärkning av takstolarna borde räcka. 100kg/m2 borde väl innebära att om jag fördelar ut lasten på minst 3m2 så skall takstolarna hålla? Men klart, en balk i taket skulle ju
novisen1: [citat] Tackar för det. Det ante mig att det kunde finnas d^_^b
Balooo: Hej Per Har råkat ut för samma problem som du råkade ut för innan, du har inte beskrivningen kvar och kan dela med dig till mig? //Patrik
henrikon: Tack för svar. Alltså skippar jag diffspärr i och med att friggeboden bara kommer användas några veckor under sommaren.
dprs: Hej! Har lite frågor eftersom jag inte har någon större erfarenhet av ämnet. Min tanke är att bygga nytt tak på min befintliga garage. Garageväggarna är av tegel (yttervägg) samt siporex (innervägg). Garaget är 6300 långt och 5800 brett. Taket skall bestå av plåt, ytterst. Sedan papp, råspont, isolering. Frågor: - Vilket cc mått ska jag använda mig av till takbalkarna? 1200
Roman K: ok, tack någon som vill rekommendera vilket spackel som är bra?
MagnusSt: [citat] Vi hade mkt flytvästar i en förening jag var aktiv i. Där hade man satt stående reglar, borrat ett hål på runt en meter o ett hål på 2 meter, sen trätt 3/4" vattenrör genom som stång, och sen hängde man upp på galgar efter storleksordning. Nästan gratis och funkade riktigt bra och det var inget direkt problem med att västar möglar. Dock var det rätt mkt luft runtikring.
billy_baver: Visserligen har jag inte testat att flytta hus. Däremot har jag projekterat på liknande sätt med överskjutande bärlinor av vanligt konstruktionsvirke för nyproduktion över befintliga källarvalv. Fungerar alldeles förträffligt! Slutresultatet blir ett stolpfritt och elegant trädäck, som tycks sväva. Du bör givetvis låta en konstruktör beräkna lämplig dimension. Eftersom bärande
Mikael_L: [citat] Ingen isolering eller väggmaterial på insidan, såvitt jag kan se. Endast material till grunden, om du gör allt själv, går på 40-50' Lejer du bort hela plattan går det på ca 80-100'. Men det blir mer pengar ifall det är svåra markarbeten (pålning, sprängning, mycket fyllning).
Raskus: Helt klart Hole in one de måste använt, magneten räcker genom gips och OSB med råge, så jag tror den räcker genom vanlig panel också.
Mats: Det beror på om du vill ha den som tryck eller dragande strävning. Ska du ha den som tryck så har du rätt och ritníngen ser ut som tryck. Fördelen med en dragande strävning är att det inte sjunker när det torkar. Förstärker man stärvan med tex ett spikband så lär det inte sjunka alls. Sen tillbaka till TS dörr. Normalt så följer ju dörrar modulmått som tex 21X10 för en 210X100
bep: Jag köpte en garageport med motor för ett par år sen, White Stripe som jag tänkte sätta upp nu. Kollade inte så noga höjden tyvärr. Porten är 2500 bred 2150 hög. Jag har bara 2250 mm högt i garaget och den gamla porten är 2000 mm hög. Är det någon som vet om man kan kapa stolpfästena i neddelen och det övre dörrbladet i överkant? Det känns som det skulle fungera. Man får ju
Royen: Hej allihop, hade behövt lite tips av er angående min plan att bygga ett ved förråd som ska gå längs med mitt garage. Det kommer bli åtta meter långt och tre meter brett, ungefär. Golvet kommer bestå av lastpallar, två i höjd för att få bra cirkulation på luften. Kommer spika panel glest både in och utvändigt så att luft kan passera men regn och snö stoppas. Det jag funderar
Gbg_Wendy: Finns det någon som beställt friggebod från Kenjo? Tycker deras stuga med ett förråd plus rum med glasdörrar är snygg och funderar på att köpa den trots det höga priset. Skulle gärna höra lite omdömen om det finns några?
PappasHammare: [citat] Det beror ju på om du har en golvbrunn och hur du ansluter golvbrunnen....
Buddbyns: Ska måla garagegolvet med golvepoxy och var till colorama och fick en ungefärlig prisuppgift på drygt 10000:- till 50kvm och det lät ju normalt men var nu till Lakkapä i ett annat ärende och passade på att kolla pris på deras golvepoxy och hamnade då på ca 2000:- så nu är min fråga är coloramas färg 5ggr bättre eller ska man testa den betydligt billigare?