Hej.
Jag behöver lite råd. Jag ska bygga en carport som står fristående med ena kortsidan mot mitt garage (den förlänger mitt garage i princip). Tak ska vara plywood sen plåt över.
Jag har sugit på limträ då jag vill ha så smäckert utseende som möjligt. Drog ner dimensioneringsprogram (http://www.martinsons.se/). Dock är jag lite förvånad, bärlina + takbalkar "bygger" nästan 500mm (0,5m), inte vad jag tänkt!

Lite fakta om carporten (mm):
- Längd (mellan pelare): 5500
- Bredd (mellan pelare): 3700
- 4 pelare endast
_______

Programmet rek. följande (jag valde det som har minst höjd av det som rek.):
@font-face { font-family: "MS 明朝"; }@font-face { font-family: "MS 明朝"; }@font-face { font-family: "Cambria"; }p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { margin: 0cm 0cm 0.0001pt; font-size: 12pt; font-family: Cambria; }.MsoChpDefault { font-size: 10pt; font-family: Cambria; }div.WordSection1 { page: WordSection1; } TAKBALKAR: (11st – LÄNGD: 3700) (600mm i avstånd mellan dem)

Dimension Deformation Min. upplagsbredd
90x180 L40 9,8 [mm] L/379 10 [mm]

BÄRLINA: (2 st – LÄNGD: 6000)
Dimension Deformation Min upplagsbredd Upplag i balkände
115x315 L40 27,1 [mm] L/203 39 [mm] 21,14 [kN]

(bärlina är lite längre än till pelarna då jag vill ha lite överhäng).
________

Så... är jag helt ute o cyklar? Stämmer detta verkligen? Då blir bygghöjden (fr. pelare till plåt 180mm+315mm+18(plywood)+plåt = > 495mm

Kan jag göra på annat sätt?
- kan jag köra balkskor istället för att lägga takbalkarna på bärlinan?
- kan jag med endast 60cm mellan takbalkarna använda mindre byggande dimensioner?
- bör jag kanske köra cc 30cm och mindre?

Stilen jag är ute efter är typ: http://www.ligna-hout.be/carports.php
(smäcker design).

Vidare så undrar jag även:
- om jag endast har en vägg (jag kan fästa en av takbalkarna mot en av mina takbalkar på garaget, räcker det för stabilitet?
- dum fråga kanske, kan man köra skruv i limträ?

TACK!

Alla tips hade uppskattats!

du kan jacka in takbalkarna i bärlinan och på så sätt tjäna höjd. Dimensionerna verkar vettiga och beror på spännvidden. Går du ner i s-avstånd så bör du kunna gå ner i dimension på balkarna.

MVH

• Gilla
Hampy79
  • Laddar…
Hej och tack för svaret. Om jag väljer 3 balkar (stolpar) istället för 2 per sida så verkar det inte som om dimensionerna minskar....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.