4 555 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Extremt fuktigt garage
Sida 1 av 2
Vi har ett underjordiskt garage, alltså ett garage insprängt i muren. Runtom är det jordmassor. Förra året bytte vi garageport, då den gamla inte gick att stänga helt. Detta förde då med sig att garaget blev extremt fuktigt pga sämre ventilation. Jag tillverkade en luftsolfångare och satte dit. Då gick fuktigheten ner till i bästa stunder ca 85 %. Dock funkar det ju dåligt vid icke solsken, det blir så hög luftfuktighet så mätaren slår i taket. Igår köpte jag en avfuktare, en Woods DS15. Den används i många krypgrunder har jag förstått, men skall även funka i garage. Då jag satte igång den var det 92 % luftfuktighet. Efter att ha gått några timmar hade det ökat till 94 %, kanske för att luftsolfångaren hade slutat gå. Idag när jag kom hem från jobbet så var fuktigheten nere på 89 %, då gick även luftsolfångaren.
Kommer inte den nya avfuktaren att kunna ta bort fukt så att jag kommer ner i 70-80 %? Jag har två ventiler i garaget, en sitter vid luftsolfångaren så den kan dra in varmluft och en annan ventil. Dessa ventiler är relativt små.
När jag öppnar garaget så sjunker luftfuktigheten ganska raskt naturligtvis.
Finns det några förbättringar man kan göra? Skulle kunna gräva upp runt garaget och dränera och sätta platonmatta eller liknande, men det känns lite arbetssamt :S.
Kommer inte den nya avfuktaren att kunna ta bort fukt så att jag kommer ner i 70-80 %? Jag har två ventiler i garaget, en sitter vid luftsolfångaren så den kan dra in varmluft och en annan ventil. Dessa ventiler är relativt små.
När jag öppnar garaget så sjunker luftfuktigheten ganska raskt naturligtvis.
Finns det några förbättringar man kan göra? Skulle kunna gräva upp runt garaget och dränera och sätta platonmatta eller liknande, men det känns lite arbetssamt :S.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
I morse var luftfuktigheten nere på 90 %. Vanligtvis har fuktmätaren slagit i taket på morgnarna, så det är bättre än förut. Kan nämna att det är ca 15 kvm yta, väggarna är slammade betonghålstenar, golvet är betong. Väggarna känns torra, men det är främst på golvet på motsatta sidan porten som det ser fuktigt ut. Jag har inte nån bil i garaget, men en motorcykel, några cyklar och lite annat. Det blir mögel på cyklarna och motorcykeln om de får stå några veckor, men möglet är i och för sig är lätt att tvätta bort. En cykel av billigt märke har rostat en del också.
Avfuktaren borde klara att få ner fuktigheten.
Du nämner att du har två ventiler. Den som inte är ansluten till solfångaren, sitter den på motsatta sidan i förhållande till fångaren?
I så fall hade jag monterat in en elektrisk fläkt där som suger ut luften.
Du nämner att du har två ventiler. Den som inte är ansluten till solfångaren, sitter den på motsatta sidan i förhållande till fångaren?
I så fall hade jag monterat in en elektrisk fläkt där som suger ut luften.
Ventilerna sitter båda på sydsidan som är den enda vägg som inte ligger under jord (förutom porten då). Ena ventilen med solfångaren är längst in i garaget och den andra är längst ut. Jag har funderat på att sätta en fläkt i den ventil som sitter längst ut. Då kan luft sugas genom solfångaren trots att den inte är igång. Eller också kan ju solfångarns fläkt alltid vara igång. Fast då är ju risken att jag drar in fuktig luft stället, men den är troligtvis för det mesta torrare än garagets i vilket fall
.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej mikaelbe!
Vi sitter med ett likadant garage som du, med skillnaden att alla sidor utom porten ligger under mark, och lider av samma problem med luftfuktighet. I vårt fall finns det en "skorsten" upp genom marken längst in i garaget (vi har jord även ovanpå garaget, och fuktinsläpp genom taket så omdränering på något sätt är ett måste men jag fick tyvärr inte så många tips på hur vi bör gå tillväga i en fråga på dräneringsdelen av forumet).
Tänkte bara be dig berätta hur du har byggt luftsolfångaren och hur den funkar, kanske är något som vi skulle kunna försöka med också?
/Bugatti
Vi sitter med ett likadant garage som du, med skillnaden att alla sidor utom porten ligger under mark, och lider av samma problem med luftfuktighet. I vårt fall finns det en "skorsten" upp genom marken längst in i garaget (vi har jord även ovanpå garaget, och fuktinsläpp genom taket så omdränering på något sätt är ett måste men jag fick tyvärr inte så många tips på hur vi bör gå tillväga i en fråga på dräneringsdelen av forumet).
Tänkte bara be dig berätta hur du har byggt luftsolfångaren och hur den funkar, kanske är något som vi skulle kunna försöka med också?
/Bugatti
Jag har också jord ovanför. Det läcker in vatten i en spricka i taket på ett ställe om det regnar mycket. Grävde upp gräsmattan ovanför taket och försökte täta med tjära, för så var det gjort då garaget byggdes, men det gick inte.
Luftsolfångaren har jag byggt av ett gammalt treglasfönster, ca 80*80 cm. Jag lade brädor runtom fönsterkarmen och sen gjorde jag ett bakstycke av plywood. På detta bakstycke satte jag dit korrugerad plåt samt gjorde kanaler så att luften kan komma in i nederkanten av ena änden av bakstycket, snurra runt lite, och sen ut genom bakstycket i andra änden. Sen så var det bara att sätta in bakstycket i fönstret. Hängde upp fönstret så att insläppet till garaget går via en ventil. På insidan av garaget i ventilen sitter en 12V fläkt. Till denna har jag kopplat en styrning, finns på Conrad t ex. En givare sitter i fönstret och en i garaget. När det är varmare i fönstret än i garaget startar fläkten. Sen har jag på skoj byggt en manick som räknar hur många timmar solfångaren är i drift. Man kan i stället för styrningen ha en solcell. Då startar ju fläkten automatiskt när det blir sol.
Luftsolfångaren har jag byggt av ett gammalt treglasfönster, ca 80*80 cm. Jag lade brädor runtom fönsterkarmen och sen gjorde jag ett bakstycke av plywood. På detta bakstycke satte jag dit korrugerad plåt samt gjorde kanaler så att luften kan komma in i nederkanten av ena änden av bakstycket, snurra runt lite, och sen ut genom bakstycket i andra änden. Sen så var det bara att sätta in bakstycket i fönstret. Hängde upp fönstret så att insläppet till garaget går via en ventil. På insidan av garaget i ventilen sitter en 12V fläkt. Till denna har jag kopplat en styrning, finns på Conrad t ex. En givare sitter i fönstret och en i garaget. När det är varmare i fönstret än i garaget startar fläkten. Sen har jag på skoj byggt en manick som räknar hur många timmar solfångaren är i drift. Man kan i stället för styrningen ha en solcell. Då startar ju fläkten automatiskt när det blir sol.
Är det praktiskt att va ventiler när man har avfuktare?
Tänkte också på det, ventilerna bör väl vara stängda när man avfuktar? Svårt att avfukta hela världen liksom...