6 778 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Byggtid garage?
Skulle vilja ha seriösa uppskattningar om byggtiden för ett garage.
8 timmars dagar för två personer, hur lång tid tar det...?
Garaget byggs på redan bef.platta i lösvirke. 7 x 6,5 meter. Färdiga takstolar. Kallgarage halva byggnaden samt ett isolerat varmförråd 11,5 kvm och en oisolerat vedförrådsdel.
En takskjutsport, tak av spont+plåt. Hängrännor o stuprör.
3 fönster+ 2 dörrar.
Spikpistoler används
Färdigt gips invändigt förrådsdelen och grundmålad färdig panel.
8 timmars dagar för två personer, hur lång tid tar det...?
Garaget byggs på redan bef.platta i lösvirke. 7 x 6,5 meter. Färdiga takstolar. Kallgarage halva byggnaden samt ett isolerat varmförråd 11,5 kvm och en oisolerat vedförrådsdel.
En takskjutsport, tak av spont+plåt. Hängrännor o stuprör.
3 fönster+ 2 dörrar.
Spikpistoler används
Färdigt gips invändigt förrådsdelen och grundmålad färdig panel.
Okay, finns det någon som tycker något annat
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Jag gissar 160 - 240 timmar. Men endast en gissning. Jag tycker ALLT tar längre tid än man planerar så räkna så högts så du fortfarande tycker det är ok, och kör igång sen! Då kommer det säkert ta längre tid ändå, men bygget blir av 
Jag som är ren amatör tror att jag tillsammans med valfri medhjälpare skulle lyckas få upp det mesta av själva stommen på två veckors jobb, dvs ca 160 timmar för oss båda.
Jag skulle knappast klara det snabbare i alla fall.
(Då tänker jag regelstomme, råspont, papp, läkt pannor, yttrtpanel, isolering, gipsskivor. Ja allt det där som går fort och effektivt att jobba med)
Men sen skulle jag ha kvar en massa bleck, foder, vindskivor, stuprör osv osv.
Så jag skulle garanterat ha 2-4 veckor heltidsjobb till ...
40kvm garage jobbade jag och en kompis med i 3 dagar med (2x3x8=48 timmar), då fick vi upp regelstommen, takstolar och hann råsponta halva taket.
Sen råspontade jag resten själv, och pappade och satt ströläkt, under ytterligare 2-3 dagar nåt. Sen kunde jag inte jobba 100% något mer på garaget, så jag har svårt att uppskatta resterande tid.
Men jag tycker det tar en ohygglig tid att fixa med foder, vindskivor, takfotsbrädor. Inre och yttre fönster- och dörr-smygar och allt sånt där.
Jag skulle knappast klara det snabbare i alla fall.
(Då tänker jag regelstomme, råspont, papp, läkt pannor, yttrtpanel, isolering, gipsskivor. Ja allt det där som går fort och effektivt att jobba med)
Men sen skulle jag ha kvar en massa bleck, foder, vindskivor, stuprör osv osv.
Så jag skulle garanterat ha 2-4 veckor heltidsjobb till ...
40kvm garage jobbade jag och en kompis med i 3 dagar med (2x3x8=48 timmar), då fick vi upp regelstommen, takstolar och hann råsponta halva taket.
Sen råspontade jag resten själv, och pappade och satt ströläkt, under ytterligare 2-3 dagar nåt. Sen kunde jag inte jobba 100% något mer på garaget, så jag har svårt att uppskatta resterande tid.
Men jag tycker det tar en ohygglig tid att fixa med foder, vindskivor, takfotsbrädor. Inre och yttre fönster- och dörr-smygar och allt sånt där.
jag förstår precis vad du menar. Men jag skulle aldrig få jobb ett sådant bygge tar så lång tid som du säger.
beror ju på jobbarna också. då jag praktiserat lite inom alla yrkesgrupper som komma till ett bygga så får ett större förståelse hur man underlättar så ett bygge går snabbt
beror ju på jobbarna också. då jag praktiserat lite inom alla yrkesgrupper som komma till ett bygga så får ett större förståelse hur man underlättar så ett bygge går snabbt
Klicka här för att svara