Hej !
Som en halvtemporär lösning så har jag funderat på att skaffa ett billigt plåtskjul istället för en helriggad friggebod i full storlek.

Jag är ute efter något att ställa in gräsklipparen och cyklarna i.

Har hittat denna ekonomilösning på H.N;
http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=72999&n=30100

ca 8 kvm

Finns det någon som har erfarenhet av dessa och vet hur de står sig mot väder och vind.
Som med alla dessa typer av skjul så har jag vid inspektion upptäckt att dörrskenorna/glidhjul är ren skit - och kommer därför förmodligen att tillverka någon slags "patentare" med lite grövre glidskena och större hjul för dörrarna. I övrigt tycker jag att boden verkar rätt OK.
De av er som har monterat sådana här skjul tidigare kanske kan hjälpa mig med tips angående grunden för byggnaden. Byggsatsen levereras nämligen bara som ett skal med öppet golv. Jag tänker mig att man gräver ned betongblock och på det kör med tryckta 95*95 bjälkar på tjärpapp samt vanlig trall som innergolv. Finns några bättre ideer eller övriga tips kring detta, så är jag såklart mycket tacksam !!!!

Bästa Hälsningar
Jörgen

RoTe
För ungefär 15 år sedan köpte mina föräldrar ett sådan skjul, tror det var från villab eller skånska... Det var precis som du säger skräp i dörrkonstruktionen. Men i övrigt gjorde det sitt jobb. Jag har för mig vi monterade stommen på gamla järnvägsslipers, sedan använde vi billiga betongplattor som golv.

Bor du i ett område med hyfsat mycket snö vintertid så måste du vara noga med att skotta av taket regelbundet annars kommer det kollapsa ganska snabbt pga den klena konstruktionen.

Tack för svaren,- ja, jag tror nog att detta kan bli en praktisk om än inte supersnygg lösning. Förmodligen blir det en tur till stan under helgen för att hämta ett skjul - sen blir det lite skruvande och trixande. Idéen med järnvägsslipers under var inte alls tokig.

Trevlig Helg / Jörgen

Om du bor i närheten i av Karlskoga kan du komma och hämta mitt plåtskjul (av samma modell) för några hundringar!? Men du kanske har hunnit handla redan?
Själv är jag vansinningt trött på mitt skjul, och det är nog framför allt den begränsade takhöjden som retar upp mig. Har tappat räkningen på de gånger jag slagit skallbenet i nån tak"regel" samtidigt som jag burit på nåt tungt... ;)
Kikar själv efter nån frigga-byggsats i trä nu... :)

Min mormors föll ihop av snön, då byggdes en stomme av 2 tum 4 och det har hållit i flera år.

Hej! Söker ett tillfälligt skjul i väntan på Garagebygge(Karlstad) kan tänka mig köpa ditt skjul om du har det kvar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.