K
Hej, jag undrar om någon här på forumet har erfa av att köpa en begagnad "friggga på rot" och transporterat hem den med en fristående transportör?
Vad bör man tänka på?
Avtalsmässigt?
Försäkringar och Garantier? Är de värda namnet?
Praktiskt? - vad brukar vara kritiskt och hur minimerar man risken för att det mest kritiska ska "skita sig", så att säga?

Sålde en friggebod som stod på våran tomt när vi köpte den... Den var bara att lyfta med lastmaskin och långgafflar.

Viktigt för att hålla priset nere för transporten är att den ska kunna köras på en vanlig lastbil, dvs inte för hög och inte för bred. Krävs det följebilar och speciella tillstånd så kommer transportkostnaden dra iväg ordentligt...

Vad väger en friggebod egentligen? Borde man inte kunna lyfta upp den på ett större släp och köra hem den med vanlig personbil?

Nja, beror väl iofs mycket på takbeklädnad, som man iofs kanske ändå måste ta bort under transporten. När vår kom på lastbil så va det bara ett skal + isolering i golv, dörrar å fönster. Visserligen bra mycket rejälare än Jabos byggsatser , men den vägde strax under 1500 kg om jag inte minns fel. Men sen har ju vi slängt in isolerng, invpanel osv. Så det är säkert upp emot 2 ton om inte mer.

En 10 kvadrats frigga borde väga 800 - 1000 kg. Är det med innerväggar m.m så kanske det blir strax över ett ton. En timrad (44 mm plank) 15 kvadrats byggsats väger c:a 1500 kilo.

K
Hej och tack för era reflektioner.
I mitt fall kommer den att fraktas på lastbil med kran, så vikten bekymrar mig inte, det får transportören hantera.
Bredden påverkar naturligtvis kostnaden, men det går ju inte att göra så mycket åt bredden på huset...
Jag var mera ute efter vilka kritiska moment som flytten innehåller och som man bör kolla upp innan, samt kanske fråga transportören en extra gång om, både för att minska risken för transportskador och kunna "värdera" svaret från transportören för att få en uppfattning om kvalitet/erfarenhet hos transportören.
Helt enkel för att vara påläst som köpare av transporttjänsten.

Jag tror inte du behöver oroa dig speciellt mycket för transportskador så länge det finns ordentligt att lyfta i... Största bekymret för dig är ju som sagt kostnaden som kan skena iväg ordentligt om den är bredare än 3 meter....

peternicklas
För det mesta så har transportören tillstånd upp till 3,40, tror jag det är, redan klart om han håller på med breda transporter och har en stor kran. När jag sålde vår friggebod så var allt klart. Tillståndet eller anmälan om transport gick på 500;. Jag körde själv som följebil då jag har BE körkort. Detta lyftet krävde en kran på 20 meter och killen som körde gör inget annat än transporterar breda och tunga saker. Med andra ord, se till att få en transportör som håller på med detta så är det inga problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.