R
Hej, jag har en friggebod på tomten. Men att sova i den på sommaren är inge kul då det blir väldigt kvavt och varmt och att öppna fönstret hjälper liksom inte. Har ni nått förslag på vad man kan göra?

Om det inte hjälper att öppna fönstret blir det ju svårt att komma vidare. Men nästa alternativ blir väl en fläkt.

Det bör finnas två ventilationsöppningar varav en sitter lågt och en annan sitter högt, så blir det en slags skorstenseffekt då solen lyser på. Men som just sagts, hjälper det inte med öppet fönster nattetid är det nog fläkt som gäller.

R
uppe längs med nocken sitter ju en ventil utåt. Ska man ta bort den tro och ersätta med en elektrisk fläkt menar ni. Isåfall, var finns riktigt tyst fläkt som kan gå hela natten?
Kollade lite på byggmax och jula och där fann jag lite olika fläktar. Vad är det för fläkt jag ska ha? Ska den ta ut luften från friggeboden eller ska den skjuta luften utifrån och in i boden? Badrumsfläkt, går de?

Redigerat av moderator:
Rolle85 skrev:
Hej, jag har en friggebod på tomten. Men att sova i den på sommaren är inge kul då det blir väldigt kvavt och varmt och att öppna fönstret hjälper liksom inte. Har ni nått förslag på vad man kan göra?
Om det är varmt, hjälper det naturligtvis att öppna ett fönster, om temperaturen ute är lägre än inne (det brukar den vara under svenska sommarnätter).

Om det är kvavt, brukar det vara ett tecken på hög luftfuktighet.
Då kanske det inte hjälper att tillfälligt öppna ett fönster, om fukten sitter i väggar, tak och golv.
Kanske boden helt enket har hög fukthalt i byggmaterialet.
Pröva med mer långvarig vädring när det är torrt och varmt ute, så fukthalten sjunker mer permanent.

Ställ helt enkelt upp dörren hela dagarna.

Redigerat:
R
ok, vad kan en elektrisk fläkt hjälpa mig med? för det är som du säger, de känns fuktigt i luften om natten därinne.

Mikael_L
Ventilation och/eller isolering är vad du behöver.

Hur är boden isolerad?

R
Nae boden är byggd i sånt där trä där man korsar plankorna i hörerna och det skapar stabiliteten i den. Alltså ingen isolering. Men hur ska ventilen göras. De finns en liten där inne idag i nocken ut mot altanen. Ska jag sätta en på motsatt sida huset också för att skapa något slags tvärdrag melan dem? Eller ska jag ersätta den nuvarande ventilen med en elektrisk så att fläkten forcerar in luft?

Rolle85 skrev:
ok, vad kan en elektrisk fläkt hjälpa mig med? för det är som du säger, de känns fuktigt i luften om natten därinne.
Tänk så här:
Boden står stängd över dagen och blir inneluften blir varm när solen gassar.
Fukten i väggar, golv och tak avdunstar ut i inneluften, som på grund av värmen kan bära mycket vattenånga.
När sedan innetemperaturen sjunker på kvällen, kanske p.g.a. att du öppnar fönstret,
så stiger den relativa fuktigheten och det känns kvavt.

Prova med intensifierad vädring först.

Om du bor/sover i boden blir det mycket irriterande med en surrande fläkt.

Det är klart att du skall ha lite ventilation, men vanliga väggventiler bör räcka.

R
ok, installerar en till på motsatt sida
tack!

Redigerat av moderator:
Mikael_L
Jag har 70mm mineralullsisolering i vår bod.
De allra varmaste sommardagarna känns det tydligt att det är lite otillräckligt. Det blir varmt och unket och klibbigt att försöka sova där. När man vaknar på morgonen känns det bättre än vid midnatt, ett bra tecken på att det är övertemp.

Ventilation är också viktigt.
Om två sover i friggan blir det ca 1 liter vatten i form av vattenånga bara från utandningsluften en natt + att utandningsluften består av ca 4-5% CO2.

Jag kan inte peka på exakt vad du behöver göra, men nästan säkert är det ett av dessa två saker, eller båda, som måste åtgärdas.
Om det beror endast på tempen så bör det upplevas som drägligt att sova där dagar då det är lagom tempererat utomhus, t.ex molniga dagar med nära 18-22gr dag som natt.

Men du kan ha bägge problemen, som i kombination ger allvarliga problem.

R
ska installera en till ventil.

Mikael_L
En bra start, tycker jag.

Rolle85: Tänk på det signaturen "svartöra" skrev ovan; en ventil ska sitta högt och den andra lågt för att få bättre självdrag.

• Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
R
okej, men om jag sätter den andra lågt så sitter den oskyddat för regn. Den andra ventilen skyddas ju helt av taket på utsidan som sticker ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.