AJansen skrev:
Visst går det är lösa med hårt arbete och en jäkla massa fantasi. Allt är möjligt, men mest kostnadseffektivt är en kranbil.
Hur nära kan man komma med lastbil?
Använd båt-ok alt långa stroppar för att inte klämma sönder takfoten. Vad handlade det om för sträcka? 30 meter?
En 45 tonmeter kran lyfter runt 2 ton på 16,7m. Kan man stå mitt emallan behöver man aldrig frakta den på flaket. Använd kraftiga reglar under friggan att fästa stropparna i. Förankra dem i friggeboden på ngt sätt så de inte vrider sig under själva lyftet.

Lycka till!

//Kranbilen ;-)
Vad brukar det kosta att hyra in en sån kran med förare? Antar att vi pratar om en rejäl mobilkran här.

AJansen skrev:
Visst går det är lösa med hårt arbete och en jäkla massa fantasi. Allt är möjligt, men mest kostnadseffektivt är en kranbil.
Hur nära kan man komma med lastbil?
Använd båt-ok alt långa stroppar för att inte klämma sönder takfoten. Vad handlade det om för sträcka? 30 meter?
En 45 tonmeter kran lyfter runt 2 ton på 16,7m. Kan man stå mitt emallan behöver man aldrig frakta den på flaket. Använd kraftiga reglar under friggan att fästa stropparna i. Förankra dem i friggeboden på ngt sätt så de inte vrider sig under själva lyftet.

Lycka till!

//Kranbilen ;-)
Själv hade jag tänkt mig använda en lastbil med hydraulkran modell större.

Nej, jag menar en vanlig lastbilsmonterad kran som Steffo 1980 pratar om. Jag lyfter 7 ton precis brevid bilen med min och det är en kran i mellanklassen. (34 Tonmeter)
På 16,7m lyfter jag 1420kg och på 26m 570kg, så det minskar fort i lyftkraft.

Pris är svårt att säga bara sådär. Med eller utan kvitto? ;-) De flesta går ju på timme då det är svårt att uppskatta innan man varit där. Det bästa är om man känner någon som kör kranbil. :-)

/Anders

• Gilla
A-Man_08 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.