1 650 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Friggebod med bygglov?
Jag har en gammal bod på 10m2, byggd långt före friggebodstiden. Den står /mycket/ närmare tomtgränsen än vad en friggebod får göra (inga grannar åt det hållet). Stora delar av stommen måste bytas, och jag vill passa på att ändra på taket och fönstret så de passar med huset. Detaljplan finns. Eftersom den står så nära tomtgränsen tror jag att jag behöver bygglov för att ändra utsidan, stämmer det? 
Den rationella lösningen vore att riva och ställa ett friggebodspaket på samma ställe, med angränsande markägarens tillstånd, men jag är osäker på vad som händer om någon annan klagar. Jag vill inte bli av med boden helt eller flytta den, placeringen är perfekt.
Måste jag stötta upp eländet med ena handen och spika ny stomme med den andra?
/ZM
Den rationella lösningen vore att riva och ställa ett friggebodspaket på samma ställe, med angränsande markägarens tillstånd, men jag är osäker på vad som händer om någon annan klagar. Jag vill inte bli av med boden helt eller flytta den, placeringen är perfekt.
Måste jag stötta upp eländet med ena handen och spika ny stomme med den andra?
/ZM
Om du får tillstånd från markägaren (helst skriftligt) kan du göra som du vill, dvs. riva och sätta upp en 15 kvm friggebod. Detta förutsatt att du inte redan har en annan friggebod.
Det kan dock krävas strandskyddsdispens, godkännande från Länsstyrelsen om det finns fornlämningar osv.
Det kan dock krävas strandskyddsdispens, godkännande från Länsstyrelsen om det finns fornlämningar osv.
Jo, tillstånd från markägaren borde inte vara något problem, de blir nog glada när det händer något. Stränder och fornlämningar saknas, så det är förhoppningsvis en non-issue.
Jag funderar på om det skulle vara ett regelmässigt misstag att klassa om något som borde vara en "komplementbyggnad" eftersom den stått där sedan gud föddes och som det (kanske) fanns ett bygglov på, mot en friggebod. Eller är alla små byggnader friggebodar numera? För komplementbyggnader finns det väldigt generösa gränser i området, friggebodar är ju alltid samma.
Anledningen till att jag är tveksam är att jag har ett växthus som tillsammans med boden skulle vara >15m2, men som enda "friggebod" skulle tillåta t ex en lekstuga om det blev aktuellt.
Jag vill ju bara att allt ska vara som det är, fast bättre.
Jag funderar på om det skulle vara ett regelmässigt misstag att klassa om något som borde vara en "komplementbyggnad" eftersom den stått där sedan gud föddes och som det (kanske) fanns ett bygglov på, mot en friggebod. Eller är alla små byggnader friggebodar numera? För komplementbyggnader finns det väldigt generösa gränser i området, friggebodar är ju alltid samma.
Anledningen till att jag är tveksam är att jag har ett växthus som tillsammans med boden skulle vara >15m2, men som enda "friggebod" skulle tillåta t ex en lekstuga om det blev aktuellt.
Jag vill ju bara att allt ska vara som det är, fast bättre.
Klicka här för att svara