Hejsan,

Sitter här med darrande ben och dålig ekonomi.

Jag har haft en vattenskada som nu är upptorkat. Fuktföretaget var hemma hos mig och sa att ytterpanelen är blöt. Det visade sig att brädfodringar är direkt spikad på asfaltspappet (det svarta). Huset är byggt 1980. Gjorde man utan luftspalt då? Är det någon som är prio och måste åtgärdas?

Panelen har alltså hållit i över trettio år, så det borde inte vara något akut.
Bortsett från vattenskadan då.
Problemet med den väggkonstruktion du har är att vattnet hålls kvar genom kapillärkraften mellan pappen och träpanelen, och träet så småningom tar stryk.

Men en fråga: hur kan vattenskadan påverka den utvändiga väggpanelen?
Eller är den blöta panelen oberoende av vattenskadan?

Om det börjar bli dags för byte av panelen kan du kombinera det med en tilläggsisolering.
Så känns det inte helt bortkastat.

Vill egentligen inte skrämma upp dig, alla hus byggdes utan luftspalt förr.
Och de flesta står upp fortfarande :)
Men jag har haft samma konstruktion på ett hus byggt 1969.
Där fick vi byta en hel vägg in till den invändiga gipsen på en vägg som låg skuggigt till och aldrig torkade upp.
Panel och reglar var helt uppruttet. Det blev inte billigt :(

Den blöta panelen är oberoende av skadan. Fuktkillen noterade det när han kollade upp fukten. Där panelen är fuktig finns en entré där det troligtvis stänker från taket (utan rännor) eller från stentrappan. Men kan det påverka så det bli mögel? Det är jag mest orolig för. Där panelen har varit dålig har jag bytt.

sätt dit en hängränna till och börja med, blir nog med all säkerhet inte mögel som vandrar inåt i konstruktionen!är det mycket fukt kommer panelen ruttna sinomtid se till att å dit en luftspalt när möjlighet finns!

mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.