Hej på er!
Jag har låtit en firma byta min garageport, från en gammal till en mindre gammal, men fortfarande begagnad och en vipport.

Kruxet är bara att firman har tagit ur en del av takstolen för att porten skulle kunna fällas upp. För att den inte skulle braka ihop, har de förstärkt den med ett par brädor spikade ovanpå den understa delen som de holkat ur.

Eftersom den nya porten var tvungen att montreras längre fram än den andra (för att kunna öppnas utan att ta i takstolen), behövde panelen bytas på framsidan av garaget.

Nu har de satt dit ny panel på samma ställe där den gamla satt - det vill säga inte "flyttat ut" panelen med porten. Följden blev att fodret til porten sitter bredvid portens karm och inte täcker över den till någon del. Dessutom går det att stoppa in hela handen mellan fodret och panelen på den ena sidan.

Det innebär att vatten kopmmer att kunna lägga sig ovanpå karmen, komma mellan karmen och de stolpar den sitter monterad i, De har dessutom inte satt någon papp på insdian den nya panelen, så snö och regn kommer att komma in på det sättet i de springor som är mellan panelbrädorna.

Dessutom hänger karmen "i luften", eller snarare i stolparna vid ´sidan av dem.

Jag har vägrat att betala för arbetet, men de ligger förstås på och vill ha betalt.

Frågan är bara vem som kan inspektera eländet och om det är byggnadstekniskt illa eller om det bara är fult och eländigt?

Fy 17 för att välja fel företag!

• Garageport foder.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eh, såg lagom proffisgt ut... Har du konfronterat dem med dina synpunkter?

Det där ser ju rent förjävligt ut??? Jag hade inte betalat för det jobbet!

Dom måste ju ha rivit den gamla panelen och tänkt montera den nya längre ut, men sedan glömt det och sedan upptäckt misstaget när dom skulle montera foder?

bara att hålla inne med betalningen tills ni kommit fram till en lösning, antingen prisavdrag eller att de kommer o gör det rätt. samt glöm inte att skicka brev till dem att du bestrider fakturan med anledning av.... lista dessa... (och behåll kopia själv)

Mikael_L
Fortsätt att hålla inne pengar.
Ha is i magen när ni "förhandlar" låt inte dumma känslor ta överhanden. Ge inte några egna medgivanden eller utfästelser som är tveksamma. (Dvs börja inte lova att fixa en del saker själv eller medge något om informationen vid upphandlingen som inte är helt solklart redan nu, osv)
Börja nu direkt dokumentera allt ni både sagt till varandra och vad som kommer sägas framöver, en dagbok.

Om inte firman direkt inser hur tokigt jobb dom utfört får du vara beredd på att ganska snart beställa ut en oberoende besiktningsman som ger sitt utlåtande. Föreslå att ni tar ut en och sen får den part som har fel pröjsa besiktningen.
(Men se då verkligen till att firman inte halar fram någon kompis till sig, utan en oberoende ska det vara.

Och ja, det där ser helt fördjävligt ut !!! :@

Mikael_L
Hellinnea skrev:
Eftersom den nya porten var tvungen att montreras längre fram än den andra (för att kunna öppnas utan att ta i takstolen), behövde panelen bytas på framsidan av garaget.

Nu har de satt dit ny panel på samma ställe där den gamla satt - det vill säga inte "flyttat ut" panelen med porten.
Var firman klar över detta problem redan då dom åtog sig jobbet?

Ursäkta att jag väcker en gammal tråd, men det vore så intressant att höra hur det gick med den här historien?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.