Tänkte slänga ut lite bilder på friggen jag håller på med just nu. Har än så länge bara gjort i ordning bjälklaget, men det blir väl lite mer fart när semestern börjar, Har haft lite bekymmer med ett par stenar, men det har väl typ löst sig nu. En blir inbyggd och en har jag fått bort bitar så jag klarar mig. Tanken är att det ska bli som en liten snickarverkstad när det är klart.
Bygger i skogsbrynet så det blev lite stubbar och stenar, fick hjälp av grannens minigrävare att rycka rötter och stora stenar. Går typ inte att gräva med spade, är så fruktansvärt med sten!
Tog ner fyra träd också, blir lite ved sen.
Främre plintraden, köpte färdiga 50 cm plintar från byggmax, slängde i lite 16-32 som jag har hemma i botten.
Började lite med ramen. Här ser man stenen jag skrivit lite om i en annan tråd, spräckte iaf den tillräckligt för att få ner plintarna på varje sida och så det får plats lite trall framför.
En till sten som blev inbyggd. Borrat med en billig hammarborr från Jula och sen bilat mellan borrhålen. Gick till slut, så nu är det väl en cm till godo, hoppas inte den trycker upp hela boden i vinter bara
Inbyggda stenen igen.
Bjälklaget nästan klart, en bräda kvar. Fick slut på ankarskruv så det blir en vända till k-rauta imorrn. Kanske orkar räkna ut väggarna också, isf blir det förbi byggmax för det.
Stenen igen, blir lite mindre isolering där
Bjälklaget igen.
Finns säkert en hel radda fel här, tveka inte att påpeka isf
Fyller på med lite fler bilder här sen när det händer nåt mer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygger i skogsbrynet så det blev lite stubbar och stenar, fick hjälp av grannens minigrävare att rycka rötter och stora stenar. Går typ inte att gräva med spade, är så fruktansvärt med sten!
Logga in
Skapa konto
Tog ner fyra träd också, blir lite ved sen.
Logga in
Skapa konto
Främre plintraden, köpte färdiga 50 cm plintar från byggmax, slängde i lite 16-32 som jag har hemma i botten.
Logga in
Skapa konto
Började lite med ramen. Här ser man stenen jag skrivit lite om i en annan tråd, spräckte iaf den tillräckligt för att få ner plintarna på varje sida och så det får plats lite trall framför.
Logga in
Skapa konto
En till sten som blev inbyggd. Borrat med en billig hammarborr från Jula och sen bilat mellan borrhålen. Gick till slut, så nu är det väl en cm till godo, hoppas inte den trycker upp hela boden i vinter bara
Logga in
Skapa konto
Inbyggda stenen igen.
Logga in
Skapa konto
Bjälklaget nästan klart, en bräda kvar. Fick slut på ankarskruv så det blir en vända till k-rauta imorrn. Kanske orkar räkna ut väggarna också, isf blir det förbi byggmax för det.
Logga in
Skapa konto
Stenen igen, blir lite mindre isolering där
Logga in
Skapa konto
Bjälklaget igen.
Finns säkert en hel radda fel här, tveka inte att påpeka isf
Fyller på med lite fler bilder här sen när det händer nåt mer.
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
287 kr inkl moms
319 kr
Läs mer
* Ser att du kör dubbla reglar på långsidorna, p g a ökad stabilitet eller? gick båda reglarna in stolphållarna?(ser så ut)
* Jag har inte fått klart över om man behöver tryckimpregnerade reglar eller ej?, och hur höga är reglarna?
* Räcker det med 50 plintar? Beror det på terrängen?
* Vad är dimensionen på bygget?
Oavsett så ser det rejält och stabilt ut, väntar med spänning på fortsättningen, bra jobbat!
* Jag har inte fått klart över om man behöver tryckimpregnerade reglar eller ej?, och hur höga är reglarna?
Oavsett så ser det rejält och stabilt ut, väntar med spänning på fortsättningen, bra jobbat!
Måtten är 5,40x3,30. Innan nån hoppar på mig om att det blir mer än 15 m2 så har jag rivit den gamla boden som stod inritad på tomtkartan (har dock flyttat den så den står längre in på min tomt).Sanctis skrev:* Ser att du kör dubbla reglar på långsidorna, p g a ökad stabilitet eller? gick båda reglarna in stolphållarna?(ser så ut)
Oavsett så ser det rejält och stabilt ut, väntar med spänning på fortsättningen, bra jobbat!![]()
Allting är i 45x220. Gjorde efter en grundplan på träguiden, där hade de dubbla bärlinor. Skarven är inte på en plint, utan jag gjorde dem med så lite spill som möjligt. Säkert inte optimalt ur hållfasthetssynpunkt.
Jag använde 50 plintar eftersom jag bara har sten i backen, slängde i ca 20cm 16/32 under som jag stampade till med plinten. Tror inte marken rör sig nånting alls, så det räcker nog.
Det är ju inte för sent än, men jag funderar på att skruva fast en läkt på insidan av varje golvbjälke istället (enbart eftersom jag har sånna liggandes). Har inte bestämt än vad jag ska ha som botten, gillar inte asfaboard utan funderar på sån där oljehärdad board typ 3mm eller nåt. Skulle det funka?cecar33 skrev:
Asfaboard tror inte jag heller på, hemma har jag någon oljehärdad board och det funkar fint, sen finns det ju blindbottenskivor eller trossbottenskivor. jag vet inte om de är dyrare, men de är lite stabilare och kanske 6 mm tjocka och hänger inte ner så mycket efter ett par år.carlbanan skrev:Det är ju inte för sent än, men jag funderar på att skruva fast en läkt på insidan av varje golvbjälke istället (enbart eftersom jag har sånna liggandes). Har inte bestämt än vad jag ska ha som botten, gillar inte asfaboard utan funderar på sån där oljehärdad board typ 3mm eller nåt. Skulle det funka?
Jag vet inte hur tjocka skivorna jag har är, men 3 mm låter tunt. Tror de som sitter hemma är tjockare.
Väggarna blir 45x145 och taket har jag inte helt bestämt än. Det blir ett pulpettak men jag velar lite på hur jag ska göra. Har nästan betongpannor hemma så det räcker, men det kräver ju 14 graders lutning vilket blir ca 75 cm mellan väggarna. Tänker att det kanske ser lite konstigt ut?Lawrence skrev:
Då kommer det säkert krävas att jag lägger takbjälkarna på cc60 också. Dim blir 44x195 eller 220 enligt tabell på träguiden.
Tror ni det skulle funka med betongpannor och kanske minska lutningen till ca 8-10 grader, dvs 50-60 cm på 3,3 meter?
Jag tror definitivt att det funkar med 8-10 graders lutning och betongpannor. Se till att välja en bra underlagspapp med klisterkant. YAP2200 eller bättre. Det är inte enligt boken dock och jag skulle inte rekommendera det till ett bostadshus men i praktiken fungerar det garanterat. Du kommer väl inte ha några genomföringar i taket heller?carlbanan skrev:Väggarna blir 45x145 och taket har jag inte helt bestämt än. Det blir ett pulpettak men jag velar lite på hur jag ska göra. Har nästan betongpannor hemma så det räcker, men det kräver ju 14 graders lutning vilket blir ca 75 cm mellan väggarna. Tänker att det kanske ser lite konstigt ut?
Då kommer det säkert krävas att jag lägger takbjälkarna på cc60 också. Dim blir 44x195 eller 220 enligt tabell på träguiden.
Tror ni det skulle funka med betongpannor och kanske minska lutningen till ca 8-10 grader, dvs 50-60 cm på 3,3 meter?